Gnome-Rhône 14N
Z Multimediaexpo.cz
Gnome-Rhône 14N byl čtrnáctiválcový dvouřadý vzduchem chlazený hvězdicový motor navržený a vyráběný společností Société des Moteurs Gnome-et-Rhône ve Francii. Motor byl vyvinut z předválečného motoru Gnome-Rhône 14K a byl používán na několika typech francouzských a německých letadel během 2. světové války.
Obsah |
Vývoj a popis
Spolehlivost motorů 14K byla často kritizována, a proto společnost Gnome-Rhône provedla podstatné vylepšení svého čtrnáctiválcového motoru, přičemž použila různé materiály pro písty a ventily. Byl zvětšena i plocha pro chlazení motorů o 39%.
Nový motor 14N byl zaveden v roce 1937 a byl rychle uplatněn u několika typů letounů. V roce 1939 provedla společnost Gnome-Rhône další vylepšení tohoto typu motorů, když byl zvětšen kompresní poměr z 6,1:1 na 6,8:1, což vedlo ke zvýšení výkonů vojenských letounů vyráběných pro očekávaný válečný konflikt.
Dalším vývojem motoru 14N vzniknul motor označený Gnome-Rhône 14R, který byl vybaven dvoustupňovým kompresorem. Tento typ však do konce 2. světové války nedosáhl podstatnějšího rozšíření, protože výroba vylepšených motorů byla zakázána podmínkami v příměří mezi Francií a Německem po pádu Francie v roce 1940.
Motor byl znám pro svůj poměrně malý průměr a byl dodáván jak v pravotočivé verzi (umísťovala se zpravidla na levou stranu letounu), tak i v levotočivé verzi (umístění obvykle na pravé straně letounu).[1]
Použití
- Amiot 351
- Amiot 354
- Bloch MB.131
- Bloch MB.151
- Bloch MB.152
- Bloch MB.155
- Bloch 174
- Bloch 175
- Bloch MB.210
- Farman F.222
- Latécoère 611
- Lioré-et-Olivier LeO 451
- SNCASE Languedoc
- Messerschmitt Me 323
- Koolhoven F.K.58
- PZL P.24
- PZL.43 Karaś
Specifikace (14N 48/49)
Data pocházejí z publikace "Letadla 1939-45: Stíhací a bombardovací letadla Francie a Polska".[1]
Technické údaje
- Typ: čtrnáctiválcový dvouřadý vzduchem chlazený hvězdicový motor
- Vrtání: 146 mm
- Zdvih: 165 mm
- Zdvihový objem: 38,6 l
- Délka: 1,48 m
- Průměr: 1,29 m
- Hmotnost: 620 kg
Součásti motoru
- Ventilový rozvod: dva sací a dva výfukové ventily OHV na každý válec
- Kompresor (dmychadlo): jednostupňový jednorychlostní kompresor
- Palivový systém: Strombergův karburátor
- Palivo: letecký benzín, 87 oktanů
- Chlazení: vzduchem chlazený motor
Výkony
- Výkon: 1 155 k (849 kW) při 2 400 otáčkách za minutu při vzletu
- Poměr výkonu a zdvihového objemu: 22,45 kW/l
- Kompresní poměr: 6,8:1
- Poměr výkonu a hmotnosti: 1,4 kW/kg
Literatura
- Danel, Raymond and Cuny, Jean. L'aviation française de bombardement et de renseignement 1918-1940 Docavia n°12, Editions Larivière
- SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45: Stíhací a bombardovací letadla Francie a Polska. Plzeň : Nakladatelství FRAUS, 2003. 127 s. ISBN 80-7238-284-5. Kapitola 4, s. 30. (česky)
Podobné motory
- Pratt & Whitney R-1830
- BMW 801
- Bristol Hercules
- Wright R-2600
- Fiat A.74
- Mitsubishi Kinsei
- Nakadžima Sakae
- Švecov AŠ-82
Reference
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |