Daimler-Benz DB 605

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 11. 5. 2014, 10:36; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Daimler-Benz DB 605 byl německý letecký motor, vyráběný za druhé světové války, vyvinutý z motoru DB 601. Byl to kapalinou chlazený, vidlicový dvanáctiválec. Montoval se do především do stíhaček Messerschmitt Bf 109 a Bf 110. Licenčně se vyráběl i v Itálii, kde se montoval do stíhacích letounů Macchi MC.205, Fiat G.55 a Reggiane Re-2005.

Obsah

Varianty

Výráběné verze

  • DB 605 A(M)
Běžný motor pro stíhačky; výkon do 1 475 PS, 605 AM s vstřikováním MW50 do 1 800 PS
    • DB 605 B
Stejný jako 605 A, ale pro dvoumotorové letouny jako Bf 110, Me 210 (jiný poměr otáček vrtule/motor)
  • DB 605 AS(M)
Výšková verze motoru 605 A s větším kompresorem z motoru DB 603; výkon do 1 435 PS; ASM se vstřikováním MW-50 a výkonu do 1 800 PS
    • DB 605 ASB(M)
Výšková verze 605 AS z konce války, používající palivo B4; ASBM se vstřikováním MW-50 a výkonu do 1 800 PS
    • DB 605 ASC(M)
Výšková verze motoru 605 AS z konce války, palivo C3; ASCM se vstřikováním MW-50 a výkonu do 2 000 PS
  • DB 605 D(M)
První DB 605 D verze, s vstřikováním MW-50; výkon do 1 700 PS
    • DB 605 DB(M)
Vylepšená 605 DM, s vstřikováním MW-50; první verze s výkonem do 1 850 PS, později snížen na 1 800 PS, palivo B4
    • DB 605 DC(M)
Vylepšená verze 605 DM, s vstřikováním MW-50; výkon do 2000 PS, palivo C3
  • DB 610
Dva motory DB 605 spojeny pro pohon jedné vrtulové hřídele; používaly se v letounech Heinkel He 177

Prototypy a další verze

  • DB 605 BS
Navrhovaná verze pro dvoumotorový letoun; odvozena z DB 605 AS
  • DB 605 E
Navrhovaná verze pro dvoumotorový letoun; odvozena z DB 605 D
  • DB 605 L
Podobný jako DB 605 D, ale s dvoustupňovým kompresorem, výkonem nad 2 000 PS

Specifikace (DB 605AM)

(během vývoje znám také jako DB 605 G)

V řezu

Technické údaje

  • Typ: Kapalinou chlazený, přeplňovaný, pístový, invertní, letadlový dvanáctiválec do V (60°)
  • Vrtání: 154 mm
  • Zdvih: 160 mm
  • Objem válců: 35,7 l
  • Délka: 2 303 mm
  • Suchá hmotnost: 730 kg

Součásti

  • Ventilový rozvod: Dva sací ventily a dva sodíkem chlazené výfukové ventily na jeden válec, rozvod OHC.
  • Kompresor: Jednostupňový, odstředivý kompresor s proměnnými otáčkami, poháněný přes barometricky regulovanou spojku
  • Palivová soustava: Přímé vstřikování
  • Mazací soustava: Suchá kliková skříň s jedním tlakovým a dvěma odsávacími čerpadly
  • Chladicí soustava: Chlazení kapalinou s přetlakem

Výkony

  • Výkon:
    • 1 325 kW (1 800 PS - 1 775 hp) při 2 800 ot/min. (vzletový výkon s pridáváním MW-50 do válců)
    • 1 250 kW (1 700 PS - 1 675 hp) při 2 800 ot/min. ve 4 000 m (13,120 ft) pro maximální výkon s pridáváním MW-50 do válců.
    • 895 kW (1 080 PS - 1 065 hp) při 2 300 ot/min. v 5 500 m (18 000 ft) pro nepřetržitý výkon
  • Měrný výkon: 35 kW/l
  • Kompresní poměr: 7.5/7.3:1 s 87 oktanovým benzínem; 8.5/8.3:1 se 100 oktanovým benzínem
  • Poměr výkon/hmotnost: 1,68 kW/kg