Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Ivčenko D-436
Z Multimediaexpo.cz
Ivčenko D-436 nebo též Progres D-436 je sovětský a později ukrajinský proudový motor, určený pro pohon letadel pro krátké a střední trati.
Obsah |
Historie
Řada motorů Ivčenko D-436 byla odvozena z motoru Lotarev D-36, s cílem dosáhnout vyšší výkon, nižší spotřebu, hluk a emise. Jako první byl v roce 1985 vyvinut typ D-436K. Od té doby je motor je v rámci vývoje nových verzí soustavně upravován a modernizován. Jeho různé varianty se osazují do několika letounů. Motor splňuje současné požadavky na ekonomii provozu, stejně jako mezinárodní požadavky na ochranu životního prostředí [1]. Vyrábí se v záporožském podniku Motor Sič a moskevském závodě Saljut.
Verze
- D-436K - vyvinut v r. 1985, základní typ, obtokový poměr 6,2, kompresní poměr 21, tah 7,5 kN, pro letoun Antonov An-71
- D-436T - r. 1990, doplněný obraceč tahu
- D-436T1 - r. 1993, tah 7,5 kN, obtokový poměr 5, kompresní poměr 23, zlepšený vzletový výkon při teplotách do 30°C, pro Tupolev Tu-334
- D-436T1-134 - určen jako náhrada původních motorů pro Tupolev Tu-134
- D-436T2 - tah 8,4 kN, zlepšený vzletový výkon při teplotách do 30°C, pro Tupolev Tu-334-200
- D-436T3 - tah 9,4 kN
- D-436TP - r. 1993, varianta bez obraceče tahu, pro Berjev Be-200
- D-436TP-M - plánované ukončení vývoje r. 2012, vylepšená verze pro Berjev Be-200
- D-436TP-FM - plánované ukončení vývoje r. 2014, zvýšený tah, pro Berjev Be-200
- D-436-148 - r. 2003, varianta s elektronickým řízením FADEC, podle nastavení tah 6,4/6,8 kN, pro letouny řady Antonov An-148, An-158, An-168
- D-436-148FM - plánované ukončení vývoje r. 2012, zvýšený tah, pro transportní letouny Antonov An-178
Pro své nesporné kvality se uvažuje s alternativním osazováním D-436 do letounů Suchoj Superjet 100, náhradou za rusko-francouzský Powerjet SaM146.
Reference
Externí odkazy
- Stránka o motoru D-436 na webu výrobce Saljut (rusky, anglicky)
- Popis řady D-436 na stránkách leteckemotory.cz
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |