Jean Alesi

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 19. 10. 2011, 14:58; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Jean Alesi
Jean Alesi 2001.jpg
F1 Record
Národnost Francie
Narozen 11. červen 1964
Tým Tyrrell, Ferrari, Benetton, Sauber, Prost, Jordan
Grand Prix 202
Mistr světa 0x, nejlépe 4. místo 1996 a 1997
Vítězství 1
Podium 32
Pole position 2
Nej. kolo 4
Body 241
První GP Grand Prix Francie 1989
První vítězství Grand Prix Kanady 1995
Sezóny v F1 1989 - 2001

Jean Alesi, narozen jako Giovanni Alesi, (* 11. června 1964) je bývalý francouzský pilot Formule 1, vítěz jedné Velké ceny.

Obsah

Kariéra

Zhruba kolem patnáctého roku svého věku začal Jean závodit s motokárami a to až do roku 1983 (Ve formuli 1 v té době kraloval Nelson Piquet a na sklonku Nelsonovy kariéry se s ním Jean na drahách F1 rovněž setkal). Roku 1983 postoupil do francouzského mistrovství Formule Renault a celkové desáté místo ukázalo, že tento jezdec něco umí. Následujícího roku dosáhl na pátou příčku v šampionátu. Celkem průměrné výsledky a stal by se jedním z mnoha průměrných a víceméně nezajímavých francouzských závodníků, kdyby nepřišly následující úspěchy ve Formuli 3. Ve svém prvním roce závodění ve F3 na francouzkých okruzích dokončil sezónu jako druhý nejlepší a následující rok ve skvělém a zkušeném týmu ORECA zvítězil. Tým ORECA mu pro následující sezónu 1988 nabídl vůz formule 3000, druhé ligy za formulí 1. Jean v jejich barvách dokončil desátý v šampionátu, což nebyl žádný velký úspěch. Avšak zaujal Eddieho Jordana a ten jej angažoval do svého týmu. Jean tedy sezónu 1989 měl absolvovat v jeho žlutém Reynardu. V Jordanově týmu jezdili v té době i jiní výborní závodnící a v budoucnu absolventi závodů formule 1. Ať už to byl Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen, Johnny Herbert a později i Damon Hill. Irvine se později stal na krátkou dobu jezdcem na kterém stála stáj Ferrari, Frentzen po úspěších ve Williamsu pozvedl stáj Eddieho Jordana i ve F1, Herbert po svých zdravotních problémech během přechodu do nejvyšší třídy nakonec po boku Schumachera dokázal i vítězit a o Damonu Hillovi by bylo zbytečné hovořit. Jeho mistrovský titul ve formuli jedna roku 1996 hovoří za vše.

Jean toho roku zvítězil v Pau, Birminghamu a ve Spa a jeho cílem byla cesta k titulu. Během tohoto roku však přišla nabídka od Kena Tyrrella, aby zaskočil ve velké ceně Francie za Michele Alboreta. Důvodem byla Tyrrellova smlouva s novým sponzorem a Ital, jenž byl v rukách konkurence musel odejít. Jean tehdy nezapomenutelně odjezdil v Le Castellet svůj první závod ve formuli jedna a dokončil jako čtvrtý, přičemž v jednu chvíli závod i vedl. Zatím ve Formuli 3000 proti němu povstal jiný francouz. A to Erik Comas z týmu DAMS. V posledních třech závodech sezóny získal druhé místo a dvě vítězství a Alesiho jistota se začala rozplývat. Ve francouzském Le Mans však zýskal kýžený jeden bod a to mu zajistilo titul při rovnosti bodů s Comasem avšak větším počtem vítězství. Cestu do formule jedna potvrdil nejprve pátým místem na Monze a posléze opět čtvrtým v Jerezu. Při pár závodech tak slavil deváté místo v šampionátu F1 roku 1989 - prvního roku opět bez užívání turbomotorů.

Formule 1

1989

První rok ve formuli 1, současně s formulí 3000, kde nakonec slavil celkové prvenství. Tyrrell s osmiválcem Ford byl, dá se říct, nejlepší ze zbytku světa. V první půlce sezóny, do GP Francie s ním Michele Alboreto ukázal, že to není stroj k zahození. Jeho páté místo v Monaku a zejména třetí místo a stupně vítězů v Mexiku to dokazovaly. Pak ovšem Alboreto musel stranou kvůli sponzorství a Jean Alesi jej nahradil. Kromě pár závodů, kdy musel bojovat o své prvenství ve F3000 (tehdy jej nahradil ještě nevyzpytatelný a po zranění stále nejistý, Johnny Herbert). Deváté místo v konečném pořadí šampionátu byl veliký úspěch. Dvě čtvrtá a jedno páté místo s průměrným vozem - to ukazovalo, že Alesi nebude jen další rychle vyhaslou hvězdičkou.

1990

Ken Tyrrell si Alesiho podržel i napřesrok a angažoval k němu japonce Nakajimu s tím, že od roku 1991 dostane motory Honda. Vůz postavil Harvey Postletwhite a byl to začátek revoluce v konstrukcích vozů. Jeho Tyrrell dostal zvýšenou příď a proudění vzduchu se změnilo. Následující rok všichni konstruktéři mnozí konstruktéři tuto novinku využili. Alesiho boj se Sennou v prvním závodě sezóny v americkém Phoenixu byl úžasný. Mladý francouz se nechtěl nechat jen tak porazit a Sennovi nic neodpustil. Přesto jeho vůz neměl rychlost Hondy v Sennově McLarenu, přesto jeho druhé místo zavánělo senzací. Šesté místo a jeden bod v Imole naznačilo, že Tyrrell patří do průměru, avšak další druhé místo v Monaku dokázalo opak. Sám Senna řekl, že kdyby se jelo o jedno či dvě kola víc, s Alesim by prohrál své vítězství. Zbytek sezóny byl víceméně smolný a bez bodů. Pouze veterán Nakajima získal dvakrát bodovanou pozici. Přesto Alesi skončil opět devátý, se třinácti body a se smlouvou s Ferrari, poté, co se o něj ucházel i Ron Dennis z McLarenu či Frank Williams.

1991

Tohoto roku Ferrari nasadilo dva francouzské jezdce. Zkušenost a nováčkovskou dravost. Jean Alesi doplnil zatím trojnásobného mistra světa Alaina Prosta. První bod v novém týmu si Alesi vyjel v druhém závodu sezóny v Brazílii, ale již o pár týdnů později stál v oblíbeném Monaku na stupních vítězů za třetí místo. Další třetí místa přidal v Německu a Portugalsku a plus ještě pár míst čtvrtých. Celkově obsadil sedmou příčku s 21 body zatímco Alain Prost byl pouze pátý se 34 body a po dlouhých letech bez vítězství. Ferrari jednoduše začalo ztrácet.

Celkové umístění v jednotlivých ročnících

Ročník Body Umístění
1989 8 bodů 9. místo
1990 13 bodů 9. místo
1991 21 bodů 7. místo
1992 18 bodů 7. místo
1993 16 bodů 6. místo
1994 24 bodů 5. místo
1995 42 bodů 5. místo
1996 47 bodů 4. místo
1997 36 bodů 4. místo
1998 9 bodů 11. místo
1999 2 body 16. místo
2000 0 bodů nebodován
2001 5 bodů 15. místo

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Jean Alesi