V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Ledoborec

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 23. 11. 2015, 01:45; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Atomový ledoborec 50 let Pobedy na severním pólu (2015)
Atomový ledoborec 50 let Pobedy na severním pólu (2015)
Lehký ledoborec americké pobřežní hlídky (2002)

Ledoborec je loď určená k plavbě zamrzlým oceánem, mořem nebo velkým jezerem (např. Bajkal) a k prorážení cest na zamrzlých vodních plochách pro jiné lodě. Ledoborce lze rozdělit na dvě skupiny - ledořezy a klasické ledoborce. Zatímco ledořez je zpravidla obyčejná loď s posílenou přídí, která se probíjí ledem tlakem z boku (což není příliš účinná koncepce), klasický ledoborec má zešikmenou příď, která je silou strojů vytlačována nad led, který prolamuje svou vahou (což je mnohem účinnější). Druhým způsobem lze běžně prorážet led do cca 0,5-1,5 metru tloušťky (záleží na velikosti ledoborce). Účinnost lze u obtížnějších úseků zvýšit rozjezdem a posílením účinku pomocí prudkého nárazu (tlak shora už nehraje takovou roli, důležitá je kinetická energie lodi). Tímto způsobem lze postupně rozbít i několikametrové nakupení ledu.

Obsah

Atomové ledoborce

Atomové ledoborce používají pro svůj pohon nízkokapacitní jaderné reaktory. Jejich výhodou je, že nepotřebují doplňovat palivo, jako ledoborce dieselové, nevýhodou jsou vysoké počáteční investice a náročnost konstrukce, která musí na jedné straně ochránit posádku před radiací a být dostatečně robustní, na druhou stranu nesmí být příliš těžká. V současné době provozuje všechny existující a funkční atomové ledoborce Rusko (vesměs byly postaveny za sovětské vlády), svoji flotilu si však staví USA, Kanada a Japonsko. Pro pohon využívají tlakovodní reaktory typu VVER, tedy založené na stejném principu jako ty, které dnes pohánějí většinu jaderných elektráren, postavené podle sovětských technologií.

Historie

První atomový ledoborec se zvučným jménem "Lenin" postavil sovětský tým na přímé nařízení ("rezoluce 92") tým konstruktérů z Murmansku pod vedením známého sovětského inženýra Igora Afrikantova. Projekt byl vypracován v letech 1953-1955, stavba začala v roce 1956, o rok později byl spuštěn do vody a v roce 1959 už vyplul na svou první zkušební cestu. Podnětem pro stavbu ledoborce byla potřeba osvojení Arktiky, jednak pro účely geologické rozvědky a jednak pro zajištění sovětského vlivu v podmínkách studené války a hledání nových obchodních cest. Projekt byl úspěšný, atomový pohon se osvědčil a "Lenin" začal pracovat jako doprovod nákladních lodí po severních cestách a ideální plavidlo pro záchranné výpravy.[1]
Ledoborec pracoval 30 let a v roce 1989 byl odstaven, nyní slouží jako plovoucí muzeum v Murmansku.
V průběhu následujících 30 let postavil SSSR 9 dalších ledoborců. Byly zmodernizovány jaderné reaktory a konstrukce. Další třídy ledoborců jsou "Artkika" a "Tajmyr" (ty byly stavěny na finských loděnicích ve městě Wätsilä), tajmyrské jsou menší a mohou zaplout i do ústí velkých řek.
Po rozpadu Sovětského svazu si atomové ledoborce vzala pod svá křídla ruská státní společnost Rosatomflot.[2]

Arktická turistika

Od roku 1989 vozí atomové ledoborce na Severní pól i turisty, první výletní lodí byl ledoborec "Sibiř". Výlet, který trvá tři týdny stojí 25 tis. dolarů. Od roku 1991 byl za tímto účelem používán atomový ledoborec "Sovětský svaz" a pak od roku 1993 ledoborec "Jamal". Ten už má i zvláštní část jen pro turisty. Ledoborec "50 let Vítězství", postavený v roce 2007, který je také největším ledoborcem na světě, takovou část má také.

Severní námořní cesta

V roce 2010 podnikl Rosatomflot první zkušební cestu nákladní lodí přes celou Severní námořní cestu, kterou dříve využívaly pouze ledoborce. Vyslal z Murmansku do Šanghaje ropný tanker "Baltika", k němuž se později připojily ledoborce Tajmyr a 50 let Vítězství. Cesta je velmi významná z obchodního hlediska - v současnosti asi 75% světového toku zboží prochází Suezským průplavem, Severní námořní cesta je téměř dvakrát kratší a levnější. Je ale zcela nemožné ji proplout bez použití atomových ledoborců, které v současné chvíli má jen Rusko.[3]

Reference

  1. Jak byl postaven atomový ledoborec Lenin (rus)
  2. Stránky společnosti Rosatomflot (rus)
  3. Ruské atomové ledoborce změní světový tok zboží

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ledoborec
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ledoborec