Berjev VVA-14
Z Multimediaexpo.cz
Berjev Be-VVA-14 | ||
| ||
Berijev Be-VVA-14 v muzeu v Moninu | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Experimentální obojživelný letoun | |
Výrobce | Berjev | |
Konstruktér | Roberto Ludvigovič Bartini | |
První let | 4. září 1972 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 3 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Berjev VVA-14 (někdy označovaný jako Berjev–Bartini VVA-14) byl sovětský experimentální obojživelný letoun z počátku 70. let 20. století. Jednalo se o stroj, který byl schopen kolmého startu i přistání.
První vzlet prototypu se konal 4. září 1972.
Testování dvou prototypů probíhalo až do roku 1975 a bylo ukončeno krátce po Bartiniho smrti v důsledku přetrvávajích problémů s avionikou a systémem řízení. Jeden z prototypů je vystaven na ploše moninského muzea.
Pro přistání na vzletové dráze byl v pylonech nainstalovaný podvozek z letounu Tupolev Tu-22.
Technické údaje
- Osádka: 3
- Rozpětí: 28,50 m
- Délka: 25,97 m
- Výška: 6,79 m
- Nosná plocha: 217,72 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 35 356 kg
- Max vzletová hmotnost: 52 000 kg
- Pohon: 2× DTRD D-30 a 12× pomocný motor Kolesov RD-36-35PR
- Maximální rychlost: 760 km/h
- Cestovní rychlost: 640 km/h
- Dostup: 10 000 m
- Maximální dolet: 2 450 km
- Výzbroj: 2 000 kg výzbroje, maximálně 4 000 kg, 2 torpéda nebo bomby nebo miny
YouTube
The Strangest Aircraft Ever Built: VVA-14 |
Externí odkazy
- Podrobný článek o letounu na serveru testpilot.ru (anglicky)
- Informace o letounu z moninského muzea (rusky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |