Programování
Z Multimediaexpo.cz
Programování je činnost, která zahrnuje tvorbu algoritmu a programu. Algoritmem rozumíme obecný postup řešení dané úlohy. Program je zápis algoritmu ve zvoleném programovacím jazyce. Programem (algoritmem) nemusí být nutně počítačový program — programy jsou např. i návody k použití, recepty v kuchařkách apod.
Obsah |
Programování obecně - metodiky, koncepce
Programování lze obecně rozdělit do několika rovin.
Způsob (metodika) vývoje
Existují v podstatě dva způsoby vývoje software.
Kaskádový
Kaskádový způsob je jeden z prvních způsobů vývoje softwaru a probíhá prakticky ve sledu:
Návrh (analýza) → programování → nasazení u zákazníka (údržba).
S důrazem na to, že jednotlivé části se neprolínají a jedna navazuje na druhou.
Iterační
Dnešní moderní programování vychází z principu, že při psaní mohou vzniknout chyby (a vznikají), a dále z toho, že některé myšlenky je vhodné si ověřit v praxi, než se zahrnou do projektu. Proto se využívá postup:
Návrh (analýza) → programováni → testování.
S důrazem na to, že tyto tři části mohou probíhat současně. Např. Programátor si chce ověřit funkčnost návrhu, a proto vytvoří tzv. „minimální implementaci“ dané části (programování předbíhá návrhu). Nebo se při testování zjistí, že datová prostupnost aplikace je nižší než požadovaná, a proto se daná část přeprogramuje. V ideálním případě se testování účastní i zákazník, který zhotovení programu zadal. Z tohoto principu pak vychází a dále ho rozšiřují další metody:
Aspektové – Agilní – Extrémní.
Programovací jazyky
Pod pojmem programovací jazyk rozumíme prostředek pro zápis algoritmů, jež mohou být provedeny na počítači. Je komunikačním nástrojem mezi programátorem, který v programovacím jazyce formuluje postup řešení daného problému, a počítačem, který program interpretuje technickými prostředky. JSA - Baltík - BASIC (QBasic, Visual Basic, VBScript) - C (C++) - C# - COBOL - Fortran - Haskell - Java - JavaScript - Lisp - Logo - Pascal (Object Pascal) - PHP - Python - REXX -Ruby
Programovací nástroje
Programovací nástroje jsou programy, které programátorům usnadňují vývoj programů. Nejčastějšími nástroji jsou překladače, vývojová prostředí. Další jsou nástroje pro řešení speciálních úkolů (např. automatické generování kódu): bison, flex, yacc.
Literatura
- Vacek Václav: Učebnice programování PIC, BEN - technická literatura, 2002
- Vacek Václav: Učebnice programování ATMEL s jádrem 8051 BEN - technická literatura, 2002 ISBN 80-7300-043-1
- Bumba Jiří: Programování mikroprocesorů - učebnice; Computer Press,a.s. Brno, 2011. ISBN 978-80-251-2838-1
Platformy
.NET, platforma Java (JavaCard, Java ME, Java SE, Java EE)
Související stránky
Externí odkazy
- www.builder.cz
- www.programujte.com
- www.vyvojar.cz
- www.samples.cz
- VBNET.CZ
- Programování a tvorba sw 1975-2004
(anglicky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |