Suchoj Su-25
Z Multimediaexpo.cz
Suchoj Su-25 | ||
Su-25 v leteckém muzeu Praha – Kbely | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | letoun blízké palebné podpory | |
Výrobce | OKB Suchoj | |
Konstruktér | Suchoj | |
První let | 22. února 1975 | |
Zařazen | 1978 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 1024 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Československo |
Suchoj Su-25 je sovětský jednomístný proudový letoun určený k poskytování blízké palebné podpory (close air support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničením tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Letoun byl vyvinut po zjištění chybějícího specializovaného letadla pro přímou palebnou podporu, podobobně jako Il-10 Šturmovik z 2. světové války.
První prototyp tohoto letounu vzlétl 22. února 1975 a ukázalo se, že je v rychlosti a pohyblivosti lepší než jeho americký konkurent Fairchild A-10A . Sériová výroba začala až roku 1978 a celkem bylo vyrobeno 1024 kusů, z nichž mnohé slouží v některých armádách dodnes. Letoun je velmi nenáročný na údržbu, v případě nouze může létat i na motorovou naftu nebo benzin, které se však projeví zkrácením životnosti motoru.
Su-25 používala i Armáda České republiky, kde získal populární přezdívku Hrábě. Před vyřazením letounu v roce 2000 byl jeden z letounů pro propagační účely zbarven netradiční kamufláží se světlými odstíny modré a zelené a na směrovce byl namalována žába rozbíjející na své dlani tank kladivem. Tento letoun si získal díky své malůvce přezdívku Žabák.
Obsah |
Verze letounu
- Su-25 K – exportní varianta základní verze.
- Su-25 BM – vlečení leteckých cílů.
- Su-25 UB – dvoumístná cvičná verze s prodlouženou přídí
- Su-25 UBK – exportní varianta cvičné verze UB.
- Su-25 UTG – dvoumístná palubní varianta pro výcvik posádek letadlových lodí
- Su-25 T/TM – vylepšená základní verze s tanky, určená k provozu za všech povětrnostních podmínek, v noci. Má instalovány vypouštěče klamných cílů, IČ rušiče, přijímač radarových signálů, navigační systém a dva palubní počítače. Letoun může nést nové druhy podvěšené výzbroje až do celkové hmotnosti 6 000 kg.
- Su-25 UT (Su-28) – cvičná verze pro verzi T, bez kanónu a pancéřování pilotního prostoru.
- Su-25 TK – exportní varianta verze T z roku 1991.
- Su-25 UBP – plánovaná verze
- Su-25 SM – připravovaná modernizovaná verze
Uživatelé
- Afghánistán, Angola, Bulharsko, Československo, Etiopie, Makedonie, Maďarsko, Irák, Írán, Kongo, Peru, KLDR, SSSR, Sýrie
Technické údaje
- Osádka: 1
- Motor: 2× R-195
- Tah motoru: 44,1 kN
- Rozpětí křídel: 14,36 m
- Délka: 15,53 m
- Výška: 4,80 m
- Nosná plocha: 31,10 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 9 500 kg
- Max. vzletová hmotnost: 17 600 kg
- Maximální rychlost: 975 km/h
- Maximální dostup: 7 000 m
- Stoupavost: 117 m/s
- Maximální dolet: 1 950 km
- Bojový rádius: 750 km
- Výzbroj: 1× kanón GŠ-30-2 ráže 30 mm, podvěšené bomby, rakety
YouTube
Su-25 –Terminator |
Su 25 – Namest nad Oslavou (česky) |
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |