Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Škoda 120
Z Multimediaexpo.cz
Na podzim roku 1976 a na jaře roku 1977 v Mladé Boleslavi přešla výroba ze Škody 100/110 na novou modernizovanou Š120, ve výrobě zůstalo pouze kupé 110R koncepčně vycházející ze Škody 110 až do roku 1981, kdy ho nahradila Škoda Garde. Škoda 105/120 měla oproti Škodě 110 modernizovanou karoserii a chladič se přestěhoval do přední masky. Roku 1983 došlo u Škody 120/105 k modernizaci karoserie a rozšíření rozvoru, čímž vznikl model M, který ve výrobě zůstal až do roku 1990.
Obsah |
Zrod modelu
Práce na nástupci zastarávající Škody 100 započaly už během roku 1971. V průběhu let 1971-1976 vznikalo mnoho technicky vyspělých projektů, avšak nedostatek finančních prostředků v automobilce způsobil, že tyto projekty musely být „zahozeny do koše“. Nakonec přišlo filigránské řešení – byla navržena kompletně nová karoserie osazená na původním podvozku se stejnou koncepcí motoru vzadu. Rovněž motor zůstal zcela totožný s předchozím modelem. Jediným zcela novým technickým řešením bylo umístnění náporového chlazení motoru do přední masky vozu a přesunutí palivové nádrže do zadní části vozu. Nová karoserie byla hranatější, dynamičtější a disponovala větším celkovým zasklením, což dělalo z poměrně malé vozu dojem většího.
Nová škodovka byla představena na brněnském strojírenském veletrhu v roce 1976. Už od počátku byla nabízena ve dvou motorových variantách Škoda 105 (33,1 kW) a Škoda 120 (36,7 kW) a celkem ve třech variantách výbavy – S (standard), L (de luxe) a LS (de luxe super). U pozdějších sérií byla varianta LS osazena motorem o výkonu 42 kW, díky čemuž vůz dosahoval rychlosti 150 km/h.
Nová řada škodovek s motorem vzadu však byla pro československou motoristickou veřejnost poněkud zklamáním, a to hlavně díky své zastaralé koncepci motoru vzadu, díky níž vozidlo mělo opravdu malý úložný prostor pro zavazadla. Mladoboleslavská automobilka proto pověřila svůj pobočný závod ve Vrchlabí, aby nový model ještě více vylepšil. A tak vznikl nejvyšší stupeň výbavy – GLS. Vozidla měla poměrně moderní interiér a sportovní palubní desku s kruhovými přístroji.
GLS
Pro náročnější zákazníky byla verze GLS jasnou volbou. Vůz měl moderní masku se čtyřmi světlomety, byl vybaven víceméně až nevkusným počtem chromovaných doplňků (chromované horní rámy dveří, chromované obroučky přední a zadní masky, chromované prvky na palubní desce), rovněž moderním bezpečnostním prvkem byly i opěrky hlav na předních sedadlech. V roce 1978 byla představena speciální exportní verze pro západoevropské trhy označena LSX. Výbava tohoto vozidla byla jedinečná, avšak pro tuzemské zákazníky nedostupná 13″ elektronová kola, ochranná lišta proti otěru na bocích vozidla, se střechou potaženou tehdy módním černým vinylem a poprvé byly použity samonavíjecí pásy. Přesto všechno však byl československý automobil v západní Evropě spíše terčem posměchu a známkou naší technické zaostalosti.
80. léta
Během let 1978-1982 se mnoho na řadě 105/120 nezměnilo, proběhlo jen několik kosmetických úprav (spoiler v zadní části vozu, nové plastové kliky dveří a elektrické vyhřívání zadního skla). To pravé překvapení přichází až roku 1982, kdy je vůz vybaven moderními oválnými předními světlomety, nové zadní horizontální světlomety, černými plastovými nárazníky, a hlavně podtlakovým posilovačem brzd.
Modernizace roku 1983 – „Maxík“
Tohoto roku přišla do prodeje výrazně modernizovaná řada nazývána M díky rozšířenému rozchodu kol vozidla. Vůz pro odlišení dostává přezdívku „Maxík“ a starší úzká verze je nazývána „užovka“.
Vzhled vozidla výrazně získal k lepšímu – vozidlo bylo osazeno novou černou plastovou maskou s blinkry v předních rozích. Vůz dostal i moderní zcela zakryté rozměrné přední světlomety. Technickým pokrokem bylo přesnější hřebenové řízení, v nabídce se objevila i pětistupňová převodovka, nová spojka, střešní okno a odkládací kapsy. To vše bylo dostupné i pro méně movité zákazníky.
Roku 1984 byla představena nová motorová verze Škoda 130 o výkonu 43 kW a větším točivém momentu motoru, úroveň výbavy Škody 130 byla srovnatelná s verzí GLS.
Ale to už přišel rok 1987 a všechna pozornost byla zaměřena na nový převratný model s motorem vpředu – na novou Škodu Favorit.
Specifikace
Motor
Typ | Kapalinou chlazený benzinový řadový čtyřválec OHV |
120L
Obsah | 1174 cm³ |
Výkon | 38,3 kW |
Maximální rychlost | 140 km/h |
120LS
Obsah | 1174 cm³ |
Výkon | 42,7 kW |
Maximální rychlost | 150 km/h |
Rozměry a hmotnosti
Obsah | 1174 cm³ |
Výkon | 38,3 kW |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Délka | 4160 mm |
Šířka | 1595 mm |
Výška | 1400 mm |
Rozvor | 2400 mm |
Rozchod | 1300/1270 mm (model M 1390/1350 mm) |
Spotřeba paliva | 6,3-9,5 l/100 km |
Celková hmotnost | 1255 kg |
Cena v roce 1976 | 69 500 Kčs |
Související články
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |