Škoda 1203

Z Multimediaexpo.cz

Škoda 1203 s maďarskou SPZ
Verze TAZ 1500 v pražských ulicích

Škoda 1203 je užitkový automobil, který se začal vyrábět ve Vrchlabí v roce 1968 (typ 997). O pět let později se začal vyrábět modernizovaný typ 776 a část výroby byla přesunuta do slovenské Trnavy. V roce 1981 se do tohoto města přesunula celá produkce pod názvem Škoda TAZ a později TAZ 1500. V roce 1985 přišla modernizace, v roce 1990 se objem motoru zvýšil na 1433 cm³, v roce 1997 při další modernizaci dostal TAZ 1500 boční posuvné dveře a model 1999 plastové nárazníky.

V závodě ve Vrchlabí se vyrobilo v letech 1968-1981 69 727 kusů. První prototyp pod označením Š 979, jenž se lišil provedením karoserie, byl postaven na jaře roku 1957. Tento prototyp poháněl motor ze Škody 1201. Ve spolupráci s ČZ Strakonice se měl na podvozku Š 1203 stavět agromobil š 998 na způsob německého Unimogu; celkem se postavilo pouze 23 exemplářů.

Po úspěšném jednání o odkoupení výroby z TAZu získala firma Roman Jirouš – OCELOT [1] na základě delimitace výroby č. A675/1999 duševní majetek včetně výroby z Trnavy a tak se po cca 30 letech vrátila výroba zpět do České republiky, do Žacléře, místa 16 km vzdáleného od Vrchlabí, kde v 60. letech začala.

Škoda 1203 byla jedním z nejrozšířenějších užitkových vozidel. Mezi klady automobilu byl řazen relativně velký zavazadlový prostor, nízká cena, variabilita, naopak vytýkán byl slabý motor a problémová převodovka. V současné době stále více slang. nazývaných "Razdvatrojek" končí na vrakovišti, velký počet jich ale stále jezdí u menších firem nebo u živnostníků. Občas se objeví hlavně modernizovaný TAZ 1500 a modely 1203 z novější doby u soukromých provozovatelů dopravní zdravotnické služby v podobě převozových sanit.

Obsah

Modely Škody 1203

  • typ 997 1968-1974
  • typ 776 1974-1985
  • Š 1203M 1985
  • Š1203 1433cm3 1990
  • TAZ 1500 1994
  • Pelucar 1500/1900 repliky TAZ 1500 stavěné v 90. letech v Německu.

Technické informace

Motor

  • Druh: čtyřtaktní, řadový, benzínový, karburační, s ventily v hlavě valců, rozvody OHV
  • Počet valců: 4
  • Objem: 1 221 - 1 433 ccm
  • Výkon: 47 - 51 k (34,6 - 37,5 kW) při 4 600 otáčkách za minutu
  • Maximální točivý moment: 88 Nm při 3 000 otáčkách za minutu
  • Komprese: 7,5 - 8,5
  • Zdvih: 75 - 88 mm
  • vrtání (997): 72 mm
  • Počet převodových stupňů: vpřed 4 nebo 5 + zpětný 1
  • Maximální rychlost: 90 - 115 km/h
  • spojka: jednoduchá lamelová

chlazení

  • kapalinové dvouokruhové bimetalově řízené
  • s nuceným oběhem (vodní čerpadlo na klínovém řemenu)
  • chladič náporový sloužící i jako expanze
  • vrtule poháněná od klikové hřídele
  • regulace vzduchu do chladiče řidičem tzv. záclonkou před chladičem

brzdy

  • kapalinové
  • jedno nebo dvouokruhové
  • cca od roku 1980 s posilovačem pomocí podtlaku v sání

Rozměry vnější

  • Délka: 4520 mm
  • Šířka: 1800 mm
  • Výška: 1900 mm

nákladová plocha

sanita

  • Délka: 2780 mm
  • Šířka: 1600 mm
  • Výška: 1340 mm

Hmotnost

sanita

  • Pohotovostní: 1 170 kg
  • užitečná: 790 kg
  • obsluhy: 160 kg
  • celková: 2 120 kg

elektro výzbroj

  • palubní napětí: 12V
  • ukostření: záporný pól
  • dobíjení dynamem za pomocí dvoustupňového buzení nebo alternátoru

baterie

  • olověná
umístění

-dodávka, mikrobus, montážní, sanita : levá strana zadní části zavazadlového prostoru

topení

  • pricip: teplovodní od motoru
  • počet: max 2
  • základní v přístrojové desce: sání z venčí, regulace vody a max vzduchu.
  • typ 993: jednorychlostní ventilátor, ofuk nohou (řidiče,spojuzedce či obou) nebo okna
  • přídavné v zavazadlovém prostoru. Teplovodní, jen vnitřní okruh vzduchu
  • jednorychlostní ventilátor.
  • sání v zadní části zavazadlovém prostoru
  • vyústění za příčkou předních sedadel směrem do podlahy
  • řízení za sedačkou řidiče (voda, ventilátor)

Externí odkazy