Škoda 440
Z Multimediaexpo.cz
Škoda 440 (lidově nazývaná Spartak, jak se nazýval původní prototyp) se začala vyrábět v roce 1955, kdy navázala na vůz Škoda 1200, v roce 1957 se začaly vyrábět také vozy se silnějším motorem a označením Škoda 445. Roku 1958 přibyla nová karosářská verze, kabriolet Škoda 450. V roce 1959 došlo k modernizaci přední nápravy a drobným úpravám karoserie a vůz od té doby nesl označení Škoda Octavia, silnější verze Škoda Octavia Super a otevřená verze se vyráběla pod označením Škoda Felicia.
Historie
Model Škoda 440 vznikl jako náhrada za vůz Škoda 1200. Jako základ konstruktéři mladoboleslavské Škody použili osvědčenou techniku z předchozích modelů, takže i Škoda 440 dostala do vínku páteřový rám, čtyřválcový maloobjemový motor a pohon zadních kol.
Motor, s třikrát uloženým klikovým hřídelem, vycházel z litinového typu montovaného již do Škody 1101 o objemu 1089 cm3. Na rozdíl od něj však měl již blok vyrobený z hliníkových slitin, přepracované sání a zcela nový karburátor. Výkon motoru byl na tehdejší dobu solidních 40 koní (29,4 kW).
Podvozek byl konstruován plně podle soudobých trendů. Obě nápravy byly odpruženy příčnými listovými pery a měly nezávisle zavěšená kola. Řízení přední nápravy bylo zajištěno pomocí šnekové převodky.
V průběhu výroby byla Škoda 440, několikrát modernizována po vizuální i po technické stránce. Od roku 1956 měla čtyřstupňová převodovka všechny rychlostní stupně mimo prvního synchronizované. Změny byly provedeny také na hlavě motoru, což mělo za následek lepší plnění a vyplachování motoru. Došlo také ke změněně systému větrání a vytápění vozu, upevnění předních sedadel, a na vozidla se také začaly montovat vylepšené stěrače a na podlahy umisťovat pryžové koberce s nalisovaným okrajem, namísto střihaných.
Od roku 1957 souběžně se Škodou 440 probíhala výroba vozu Škoda 445, který byl vzhledově stejný, ale poháněl ho silnější motor o objemu 1221 cm3. Změnil se také motor o objemu 1089 cm3 který se začal montovat do otevřené karoserie Škody 440.
Vozy byly velice oblíbené a to nejen v Československu, ale i v zahraničí. Mnoho vozů bylo vyvezeno na Nový Zéland, do Jižní Ameriky, ale i do západní Evropy. Vůz si získával srdce majitelů nízkou cenou, spolehlivostí a úsporným provozem.
Výroba vozidel skončila v roce 1959 s více než 75 000 vyrobenými kusy Škoda 440, více než 9 000 kusy Škoda 445 a 1100 kusy Škoda 450. Nástupci se stala Škoda Octavia, a Škoda Felicia.
Technická data
440 | 445 | 450 | |
---|---|---|---|
Rozměry | 4065 mm × 1600 mm × 1430 mm | 4065 mm × 1600 mm × 1430 mm | 4065 mm × 1600 mm × 1380 mm |
Rozvor | 2400 mm | 2400 mm | 2400 mm |
Rozchod | 1210/1250 mm | 1210/1250 mm | 1210/1250 mm |
Objem | 1089 cm3 | 1221 cm3 | 1089 cm3 |
Výkon | 29,4 kW (40 k) | 33 kW (45 k) | 36,8 kW (50 k) |
Maximální rychlost | 110 km/h | 115 km/h | 128 km/h |
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |