Anděl (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
Stanice metra Anděl se nachází v Praze, ve čtvrti Smíchov u rušné křižovatky Anděl. Pod názvem Moskevská (předtím navrhována také jako Lidická) byla otevřena 2. listopadu 1985.
Obsah |
Charakteristika stanice
Anděl je trojlodní podzemní ražená stanice (35,5 m pod povrchem) s 27 páry prostupů a plnou délkou středního tunelu. Stanice je 145 m dlouhá, z toho jen nástupiště dosahuje 110 m a šířky 18 m. Z něj vedou dva eskalátorové tunely, napojující se do dvou vestibulů (severní a jižní).
Stanice se začala razit roku 1980, její výstavby se zúčastnili sovětští inženýři a architekti (např. Lev Nikolajevič Popov). V prostoru nástupiště jsou bronzové odlitky, zobrazující tradiční motivy socialistického realismu, jako „přátelství“ se SSSR, dobývání vesmíru apod. Tyto odlitky byly po sametové revoluci v roce 1989 sejmuty, ale po krátké době několika měsíců opět vsazeny, protože se došlo k názoru, že historii nelze vymazat. Občas se stávají nájezdem vandalů, kteří je již jednou znehodnotily potřísněním červenou barvou vyhozenou z okénka vozu v igelitovém pytlíku, proto jsou dnes některé značně poškozeny.
Za stanicí se nachází technologický tunel v délce 117,5 m; pod vestibuly jsou umístěny strojovny eskalátorů. Do celé stanice patří 163 místností. Celkový obestavěný prostor činí 81 690 m³.
Vestibuly
Severní vestibul je povrchový, nachází se u křižovatky Anděl a je součástí budovy Zlatý Anděl. Do roku 1999 tu stál betonový a prosklený, známý především kamennou mozaikou s panoramatem Moskvy z roku 1985. V roce 2000 musel být severní výstup dočasně i kvůli tomuto uzavřen. Eskalátory, které do něj ústí jsou dlouhé 59,5 m a na výšku dosahují 29,75 m; eskalátorový tunel se mírně odchyluje od osy stanice.
Jižní vestibul je podpovrchový, umístěný u Ženských domovů a v oblasti známé jako Na Knížecí, se stejnojmeným autobusovým nádražím, využívaným jak pro městskou tak pro dálkovou dopravu. Ve vestibulu se nachází bronzová plastika s velkým nápisem Moskva - Praha, který připomíná předlistopadovou éru a česko-sovětskou spolupráci při výstavbě pražského metra. Je konstruován jako jedna hala s mnoha výstupy na povrch s pevnými schodišti a někdy i jedním eskalátorem, která je na severním konci zakončena eskalátorovým tunelem s třemi eskalátorovými rameny o délce 61,6 m a výšce 30,8 m vedoucím na nástupiště stanice.
Design stanice
Celkový průřez nástupiště této stanice je podobný střechám pravoslavných kostelů. Bílá barva mramoru určuje barvu sněhu. V Moskvě je Andělu nejpodobnější nejspíš stanice metra Rimskaja.
Povodně v roce 2002
I stanice Anděl byla zasažena pětisetletou vodou. Bylo tak nutno vyměnit technologická zařízení, podhledy, některé obklady, osvětlení a kompletně vyčistit eskalátory a to v šibeničním termínu. Naopak všechny kamenné obklady musely být zachovány, aby se nezměnil charakter stanice.
V důsledku velkého tlaku vody došlo také k popraskání obkladového koelginského mramoru pilířů a k jeho povrchovému narušení, které se v současnosti projevuje černými čmouhami.
Využití stanice
- 1986: obrat osob 21 300 cestujících v ranní špičce, z toho nastupujících 11 500 a výstup 9 500.
- 2000: obrat osob 74 600 cestujících denně, z toho nastupujících 37 660 a výstup 39 640.
Reliéfy
Související články
Souřadnice
Externí odkazy
- Popis stanice na stránce Metroweb.cz
- Plán rekonstrukce stanice po poničení povodní v roce 2002
- Pamětní deska v jižním vestibulu připomínající výstavbu stanice v duchu česko-sovětského přátelství v 80. letech 20. století
- Původní mozaika v severním vestibulu
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |