Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Avia B-35
Z Multimediaexpo.cz
Avia B-35 | ||
Image:Avia B-35.jpg | ||
Avia B-35 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Avia | |
Konstruktér | ing. František Novotný | |
První let | 28. září 1938 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | Avia B-135 | |
Uživatel | Československo | |
Avia B-35 byl moderní československý stíhací letoun, který měl tu smůlu, že jeho vývoj byl zahájen příliš pozdě a nebylo ho proto možno zařadit včas do výzbroje československého vojenského letectva.
Práce na letounu začala na objednávku MNO ze dne 22. května 1936. Jednalo se o elegantní samonosný dolnoplošník se štíhlým eliptickým křídlem smíšené konstrukce velmi moderních tvarů.
První prototyp B-35.1 byl zalétán šéfpilotem Avie Rudolfem Daleckým v době mobilizace 28. září 1938. Od projektu se lišil provizorním pevným kapotovaným podvozkem (vývoj podvozku se opozdil), slabším motorem Avia HS 12Ydrs o výkonu 860 k namísto uvažovanémo typu Avia 12Y-1000 o výkonu 1000 k a také dvoulistou dřevěnou vrtulí. Už v této podobě byly dojmy testovacích pilotů z nového typu velice pozitivní a letoun dosahoval rychlosti až 485 km/h.
Do okupace byly vyrobeny pouze dva prototypy (prototyp B-35.1 byl ztracen při nehodě dne 22. listopadu 1938 a B-35.2 se od něj lišil jen v detailech). Československo objednalo počátkem roku 1939 první desetikusovou sérii, německá okupace ale dodání letounů zabránila.
Po vzniku protektorátu vývoj typu, považovaného za perpektivní, i nadále pokračoval. Třetí prototyp B-35.3 (později přeznačený na Av-135.1), zalétnutý dne 20. června 1940, již byl vybaven zatahovacím podvozkem a novým křídlem s přímou náběžnou hranou pro zjednodušení technologie výroby. Sériová výroba pod názvem Avia B-135 po okupaci 15. března 1939 byla určena pouze pro vývoz do Bulharska. Bulharský pilot J. Ferdinandov s tímto letounem sestřelil americký B-24 Liberator vracející se z útoku na rumunská ropná pole.
Obsah |
Hlavní technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 10,85 m
- Délka: 8,5 m
- Nosná plocha: 17 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 1 690 kg
- Vzletová hmotnost: 2 380 kg
- Maximální rychlost: 495 km/h
- Dostup: 8 500 m
- Dolet: 550 km
Pohonná jednotka
- 1× Avia HS 12Ydrs (licence)
- Max. výkon v nominální výšce (4000 m): 860 k (632,5 kW) při 2400 ot/min.
Výzbroj
- 2× kulomet vz. 30 ráže 7,92 mm
- 1× kanón Hispano 404 ráže 20 mm
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |