Avia

Z Multimediaexpo.cz

Firma Avia byla založena v Praze-Letňanech v roce 1919 jako opravna a výrobna letadel. Firmu založili inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn. V letech 1928/29 se Avia stala součástí koncernu Škoda.

Soubor:Avia BH-3 (1922).gif
Dolnoplošník Avia BH-3, jeden z prvních letounů vyvinutých továrnou (1922)

Ve 20. a 30. letech Avia vyráběla jak vojenské i civilní letouny vlastní konstrukce, jako byly například BH-1, BH-3, BH-5, BH-7, BH-9, BH-11, BH-17, BH-21, BH-22, BH-25, BH-33 a B-534, tak i letouny licenční jako byl sovětský bombardér SB-2 (Avia B-71). Během druhé světové války Avia vyráběla německá letadla Arado a letecké motory Argus.

Poválečný vývoj

Soubor:Avia.jpg
Nákladní automobil Avia (licence Saviem)

Po válce se zde vyráběly nepříliš povedené stíhací letouny Avia S-199 (Messerschmitt Bf 109G s motorem Junkers Jumo 211), které ale sehrály důležitou roli při izraelské válce za nezávislost (viz Gešer ad Halom), Avia S-92 a Arado Ar 96B (pod označením C-2). V 50. letech Avia v licenci vyráběla sovětský bitevní letoun Iljušin Il-10 pod označením Avia B-33 (vojenské označení B-33) a rovněž sovětský dopravní letoun Iljušin Il-14 (Avia Av-14). Od roku 1963 se firma soustředila už jen na automobilovou výrobu. V roce 1968 začala výroba nákladních automobilů v licenci francouzské společnosti Renault-Saviem, které byly vyráběny až do roku 2000. Během této doby bylo vyrobeno 250 000 vozidel tohoto typu (řada A).

Vstup cizího kapitálu

Soubor:Daewoo-avia.jpg
Nákladní automobil Avia řady D

V roce 1995 koupila automobilku jihokorejská firma Daewoo. Ta investovala do modernizace řady A a později i do nového automobilu řady D. V roce 2000 byl představen nový automobil řady D s celkovou hmotností od 6 do 9 tun (D60/90). V roce 2006 byla, zároveň s modernizací brzdové soustavy, rozšířena řada D na celkovou hmotnost do 12 tun (D120). V tomto roce došlo k další změně majitele Avie, koupila jí indická automobilka Ashok Leyland, došlo tak k přejmenování společnosti na Avia Ashok Leyland Motors. Tato firma v roce 2010 vstoupila na ruský trh a kromě centrály otevřela pod hlavičkou společnosti Avia Ashok Leyland RUS devět poboček v různých ruských městech.

Externí odkazy