Tupolev SB-2

Z Multimediaexpo.cz

Tupolev SB-2
Image:ANT-40.jpg
Bombardovací letadlo SB-2
Základní charakteristika
Určení bombardovací letoun
Výrobce
Konstruktér Tupolev
První let 1934
Zařazen 1934
Vyřazen 1950 (Španělsko)
Výroba 1936-1941
Vyrobeno 6656 ks
Varianty
Uživatel SSSR
Španělsko
Československo
Čína
Finsko
Bulharsko
Finské SB-2

Prototyp sovětského lehkého bombardovacího letounu Tupolev SB-2 vzlétl pod označením ANT-40 poprvé roku 1934. Do výzbroje letectva Rudé armády se dostal v roce 1936. Svou rychlostí a svými schopnosti zaujal i československé vojenské experty, kteří projevili zájem o nákup a licenci. Letoun se účastnil španělské občanské války na straně Republikánů, kde v rychlosti překonával i většinu tehdejších stíhacích letadel Frankistů. Po ukončení bojů se SB-2 dostal do výzbroje španělské armády, další kusy získala Čína. Od roku 1938 se vyráběl vylepšený typ SB-2bis. Letouny se účastnily bojů v Zimní válce, přičemž finské vojsko několik strojů ukořistilo. Výroba SB-2 skončila v roce 1942.

SB-2 v Českoslovenku

SB-2 se vyráběl v licenci uzavřené roku 1937 také v Československu pod označením B-71 v továrnách Avia a Aero. Součástí dohody byly i dodávky strojů ze Sovětského svazu do doby, než se rozběhne výroba v Československu. Celkem získalo československé letectvo 61 kusů B-71 (36 kusů později odkoupilo Bulharsko).

Technické údaje

Charakteristika: lehký bombardovací letoun

  • Motor: 2 kusy VK-100, později M-100A s výkonem 840 k. SB-2bis měly motory M-103 s výkonem 1100 k.
  • Rozpětí: 20,34 m
  • Délka: 12,29 m
  • Výška: 3,28 m
  • Max.rychlost: 410 km/h, SB-2bis: 450 km/h
  • Výzbroj: 6 kulometů ŠKAS a jedna 500kg puma nebo šest 100kg pum
  • Plocha křídel: 56 m²
  • Rozpětí: 20,33 m
  • Délka: 12,57 m
  • Hmotnost prázdná: 4768 kg
  • Hmotnost vzletová: 7880 kg
  • Cestovní rychlost: 375 km/h
  • Max. rychlost: 450 km/h
  • Dostup: 7800 m
  • Dolet: 1000–2300 km

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev SB-2