Březenský tunel

Z Multimediaexpo.cz

Březenský tunel je nejdelší železniční tunel v České republice, nachází se na železniční trati Lužná u Rakovníka - Žatec - Chomutov v blízkosti obce Březno. Tunel uvedený do provozu 1. dubna 2007 se nachází na nově vybudované přeložce úseku Březno u ChomutovaChomutov trati 124 z Lužné u Rakovníka do Žatce. Celkově bylo z důvodu uvolnění hnědouhelných ložisek firmě Severočeské doly přeloženo 7,1 km trati.[1] Březenský tunel je se svými 1 758 metry[2] v současnosti nejdelším železničním tunelem v České republice, druhý nejdelší, Špičácký tunel z roku 1877 je o 11 metrů kratší.[3] Oba tunely jsou jednokolejné a neelektrifikované.

Po obou stranách tunelu se nacházejí pochozí stezky, na jedné straně s výklenky každých 20 metrů. Tunel je obsluhován z nově zřízených účelových komunikací vedených k oběma portálům.

Obsah

Stavební práce

Tunel byl budován za pomoci dvou metod: metodou obvodového vrubu s předklenbou a sekvenční metodou. V případě metody obvodového vrubu s předklenbou se jednalo o její první využití ve střední Evropě.[1]

V roce 2003 došlo v průběhu ražby ve vzdálenosti 860 m od vjezdového portálu k závalu o délce 72 metrů. Po téměř dvouletém přerušení stavby byl tunel znovu proražen a v místě závalu byla z povrchu vyhloubena šachta, která byla následně přebudována na únikový východ.[2] Projektantem tunelu byl Ing. Roman Smida a autorem návrhu vjezdových portálu Ing. arch. Petr Šafránek.

Související články

Reference

  1. 1,0 1,1 Silnice Železnice (2008)
  2. 2,0 2,1 Projekty a realizace : Březenský tunel na přeložce trati Březnou u Chomutova - Chomutov
  3. Špičácký tunel a jeho historie (PDF, 2008)

Externí odkazy