Bořislavka (stanice metra)
Z Multimediaexpo.cz
Bořislavka je jedna ze čtyř stanic na novém úseku pražského metra linky A, společně se stanicemi Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.[1] Počátkem března 2015 byla uvedena do ověřovacího provozu.[2]
Je v provozu od 6.4. 2015.
Obsah |
Název
V blízkosti vchodů do této stanice existují tři tramvajové zastávky,které nesly názvy – Bořislavka (více na východ a směrem k Dejvické), Horoměřická (přímo nad stanicí) a Sídliště Červený vrch (více na západ a směrem k Nádraží Veleslavín). První dvě nesou od 7. dubna 2015 názvy Na Pískách (dříve Bořislavka) a Bořislavka (dříve Horoměřická).
Pro tuto stanici se původně používal pracovní název Červený Vrch. Dne 12. června 2012 však schválila rada hlavního města Prahy názvy nových stanic, přičemž oproti pracovním názvům stanovila pro tuto stanici název Bořislavka.[3][4] Názvy stanic navrhl Radě hlavního města Prahy po konzultaci s městskými částmi Dopravní podnik hl. m. Prahy. Název Bořislavka prosadila městská část Praha 6. Podle mediálních zpráv měl korespondovat s komerčními zájmy majitele budovaného polyfunkčního centra Shopping park Bořislavka. Podle médií nejmenovaní odborníci doporučovali název Horoměřická, zatímco název Bořislavka podle nich znamená „totální chaos z pohledu orientačního a také historického“.[5] Proti novému názvu se vyjádřil například archivář Dopravního podniku hl. m. Prahy Pavel Fojtík.[6]
Popis
Projekt stanice vznikl v kancelářích Metroprojektu, autorem je architekt Miroslav Mroczek.[2]
Stanice byla zbudována pod ulicí Evropskou, v prostoru mezi křižovatkami ulic Evropská–Arabská a Evropská–Horoměřická. Stanice je ražená, jednolodní se dvěma vestibuly, jeden povrchový a druhý hloubený přímo pod povrchem, zajímavé je, že z jedné strany nenajdete eskalátor, ale pouze výtahy. Hloubka středu stanice činí 26,7 metrů.
Vestibul přístupný z východního čela stanice je situován do křižovatky s Horoměřickou ulicí s vazbou na uvažovaný malý terminál městských a příměstských linek autobusové dopravy směřujících sem zejména z oblasti Nebušic, Jenerálky a Horoměřic. Dále vestibul navazuje na chodbový podchod pod Evropskou ulicí, který má být realizován v rámci výstavby obchodně administrativního centra v jihovýchodním kvadrantu křižovatky. Vestibul vytváří také možnost přímého přestupu na stávající tramvajovou trať na Evropské ulici.[7] Stanice je laděná do třešnové barvy s opálově zelenou uprostřed.
Kritika
Otevření stanice metra Bořislavka přineslo kritiku odborné i laické veřejnosti. Předmětem kritiky byla nízká kvalita architektonického řešení stanice [8] [9].
Velká galerie
Reference
- ↑ Lidovky.cz, ČTK. Nádraží Veleslavín a Nemocnice Motol. Radní změnili názvy stanic. byznys.lidovky.cz [online]. . Dostupné online.
- ↑ 2,0 2,1 HUBERTOVÁ, Kateřina. Architektura nových stanic Áčka se drží vyjetých kolejí. Česká televize [online]. . Dostupné online.
- ↑ ab (Aleš Berný); ČTK. Bořislavka, Veleslavín, Petřiny a Motol. Radní pojmenovali stanice metra [online]. Idnes.cz, 2012-6-12, [cit. 2012-06-12]. Dostupné online.
- ↑ ČTK. Nové stanice metra A už mají definitivní jména. Deník [online]. 2012-06-12 [cit. 2012-06-12]. Dostupné online.
- ↑ Bořislavka, Veleslavín, Petřiny a Motol. Radní pojmenovali stanice metra, iDnes.cz, 12. 6. 2012, ab (Aleš Berný), ČTK
- ↑ Metro Bořislavka budí vášně. Opakuje místopisné chyby z časů komunistů, iDnes.cz, 16. 7. 2012
- ↑ Tomáš Rejdal: V.A, VI.A, VII.A – vizualizace, schéma trasy. Dejvická - Letiště Ruzyně, metroweb.cz, aktualizace 19. 1. 2010
- ↑ Novinky.cz: Na nové stanici metra Bořislavka nenechali architekti niť suchou, 11. 4. 2015
- ↑ Radio Wave: Distrikt: Tepláková postmoderna v pražském metru a panelákové rovnostářství, 29. 5. 2015
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |