Cromwell (tank)

Z Multimediaexpo.cz

Britský bitevní tank Cromwell IV patřil k tomu lepšímu, co průmysl Velké Británie během druhé světové války zkonstruoval a vyrobil. Na frontu druhé světové války však přišel příliš pozdě, navíc ho palebnou silou i pancéřováním převyšovaly moderní německé tanky Tiger i Panther. Tyto tanky používala v bojích na západní frontě též Československá samostatná obrněná brigáda, která s nimi v květnu roku 1945 dorazila do Československa.

Obsah

Vývoj

Katastrofální porážka ve Francii a hlavně boje v severní Africe dovedly britský generální štáb k hořkému závěru, že armáda nemá obrněný prostředek, kterým by mohla čelit rychle modernizovaným německým tankům a samohybným dělům. Proto na podkladě zkušeností z dosavadních bojů vypsal na přelomu let 1940 a 1941 požadavky na nový tank, který by mohl konkurovat německým tankům. Jeho vývoj se však neuvěřitelně protáhl. Až na podzim roku 1943 byl dokončen vývoj silnějšího motoru a Cromwell dostal i nový kanón ráže 75 mm. Tato konfigurace nesla označení Cruiser Mk VIII Cromwell IV. Zanedlouho se rozjela sériová výroba a do konce války se stal Cromwell a jeho verze nejrozšířenějším britským tankem. Cromwell se stal nejrychlejším tankem druhé světové války, když na silnici dokázal jet až 64 km rychlostí. Účinností kanónu a odolností pancíře však byla oproti novým německým tankům i samohybným dělům slabá. Velké nebezpečí představoval u Cromwellů benzínový motor, tank po zasažení se často vznítil. Z hlediska oprav a údržby měl oproti německým tankům výhodu jednoduchosti a spolehlivosti.

Bojové použití

Cromwelly IV byly poprvé bojově nasazeny v bojích po vylodění spojenců v Normandii. Jako první jimi byla vyzbrojena zejména 7. tanková divize, která proslula v severní Africe jako Pouštní krysy. Ukázalo se, že Cromwelly jsou srovnatelné se staršími německými tanky Panzer IV a menšími samohybnými děly, ale s Panthery a Tigery se měřit nemohly. Britským tankistům se doporučovalo, aby využili vynikající pohyblivosti svých tanků a svízelné situace řešili rychlým únikem. Velitel britských sil generál Montgomery nasadil Cromwelly 2. armády do kombinované výsadkové a pozemní operace Market Garden v Arnhemu. Československá tanková brigáda vyzbrojená Cromwelly IV. a VI. se zapojila do obléhání a dobývání pevnosti Dunkerque, kde se v prudkých bojích bránilo asi 12 000 vojáků Wehrmachtu a Waffen-SS. Na jaře roku 1945 velitel Československé armády generál Ingr žádal spojence o zapojení naší brigády do osvobozování Československa. Nakonec se mu ale podařilo uvolnit jen necelých 150 československých vojáků, kteří s Cromwelly dorazili do osvobozené Plzně až 9. května.

Technický popis Cruiser Tank Mk VIII Cromwell

  • typ: střední tank (v britské koncepci křižníkový/pěchotní tank)
  • osádka: 5 členů (řidič; pomocník obsluhující kulomet v čelním pancíři; střelec; nabíječ; velitel tanku)
  • výzbroj: kanón bez stabilizace ráže 75 mm L/51 s drážkovanou hlavní, úsťová rychlost 619 m/s nebo houfnice ráže 95mm L/22,8 popřípadě kanon OQF 6 pounder L/56; koaxiální kulomet Besa ráže 7,92 mm, v čelním pancíři kulomet Besa ráže 7,92 mm; granátomet 50,8 mm.
  • munice: protipancéřová: 32ks, tříštivo-trhavá: 24ks, dýmová: 8ks; 22ks schránek s pásy po 225ks nábojích; 24-30ks dýmových a tříštivých granátů; 6 zásobníků po 100 nábojích; 13 zásobníků po 32 nábojích; 6ks červených, 6ks zelených a 6ks osvětlovacích raket
  • výzbroj vezená uvnitř tanku: kulomet Bren 303.british (7,7 mm); samopal Sten Mk. II (III); signální pistole Mk.I (II,III,IV,V); ruční granáty
  • pancéřování: zpočátku kompozitní, později svařované pancéřování; korba 32-76 mm (Cromwell VII i až 101 mm); věž 57-76 mm (strop korby a věže 20 mm)
  • motor: zážehový dvanáctiválec Rolls-Royce Meteor o výkonu 600 hp (447 kW)
  • nádrž: 527 litrů benzínu
  • podvozek: zdokonalený americký systém Christie, napínací kola vpředu, pět velkých pojezdových kol na každé straně, hnací kola vzadu
  • hmotnost: 27,9 t
  • nejvyšší rychlost na silnici 64 km/h (38 mil/h), později s širšími pásy 55 km/h
  • dojezd na silnici 275 km (170 mil),; v terénu 128 km (80 mil)
  • spotřeba paliva: na silnici 280-420 litrů /l00km, v terénu: 420-560 litrů/l00km
  • spotřeba oleje: 6 litrů na l00km
  • brodění 1,2 m; svislá překážka 0,9 m; příkop 2,3 m
  • rozměry: celková délka s kanónem vpředu 6,42 m; šířka 3,048 m; výška 2,51 m
  • produkce: 1944-1950

Verze tanků Cromwell

  • Cromwell I (600)
  • Cromwell II
  • Cromwell III (~200)
  • Cromwell IV (1935+)
  • Cromwell IVw
  • Cromwell Vw
  • Cromwell VI
  • Cromwell VII (~1500)
  • Cromwell VIIw
  • Cromwell VIII

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Cromwell tank