V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Gotha G.IV

Z Multimediaexpo.cz

Gotha G.IV
Gotha G IV na Lawicy.jpg
Základní charakteristika
Určení bombardovací
Výrobce Gothaer Waggonfabrik AG
Konstruktér Hans Burkhard
První let 1916
Zařazen 1917
Vyřazen
Výroba 1916–1917
Vyrobeno asi 230
Varianty
Uživatel Německo (Luftstreitkräfte)

Gotha G.IV byl německý dvouplošný dvoumotorový bombardér používaný jednotkami Luftstreitkräfte během první světové války. Letoun vyráběla firma Gothaer Waggonfabrik AG a v licenci i některé další firmy.

Obsah

Historie

Zkušenosti s předchozím typem G.III ukázaly, že zadní střelec nemůže účinně pokrýt palebné pole na hřbetní i břišní straně letounu. Definitivním řešením tohoto nedostatku byl později přezdívaný „Gotha tunel“, který navrhl konstruktér těchto bombardérů Hans Burkhard. Řešení spočívalo v odkrytí spodní části trupu od křídel až po ocasní plochy. Uvnitř byl trup letounu zbaven vzpěr a výztuh a střelec, který zaujal polohu na hřbetě za křídly tak mohl ze svého stanoviště ničit protivníka nalétávajícího zespodu i svrchu. Toto řešení bylo sice jednoduché, ale přineslo mnohé aerodynamické potíže a ztrátu rychlosti. U nového typu G.IV se objevily i další změny. Trup byl, na rozdíl od G.III, již plně potažen překližkou bez plátěných částí. V reakci na stížnosti týkajících se chabé příčné stability letadla, která způsobovala problémy zejména při přistáních, měl G.IV pro zlepšení ovladatelnosti další křidélka na dolním křídle.

V listopadu 1916 obdržela továrna Gothaer objednávku na 35 letounů, která byla později v únoru 1917 zvýšena o dalších 20. Později v rámci licenční výroby obdržela objednávku na 80 letadel i továrna Siemens-Schuckert Werke (SSW) a na 100 letadel firma Luft-Verkehrs-Gesselschaft (LVG). Tyto licenční stroje byly o trochu těžší a pomalejší než verze vyráběné firmou Gothaer, protože Idflieg později požadoval dodatečná vyztužení konstrukce.

V březnu 1917 byly bombardéry poprvé nasazeny v balkánské operaci Kagohl 1, která byla po obdržení těchto nových strojů přejmenována na Kagohl 3.

Technické údaje

Rozměry a hmotnosti

  • Posádka: 1 pilot, 1 bombometčík, 1 pozorovatel/střelec
  • Rozpětí horního křídla: 23,71 m
  • Rozpětí dolního křídla: 21,90 m
  • Délka: 12,36 m
  • Výška: 4,30 m
  • Plocha křídel: 89,5 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 2 400 kg
  • Vzletová hmotnost : 3 635 kg
  • Pohonná jednotka: 2x řadový motor Mercedes D.IVa
  • Výkon pohonné jednotky: 260 k (191 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 135 km/h
  • Cestovní rychlost: 110 km/h
  • Dostup: 5 000 m
  • Stoupavost: 4,2 m/s
  • Dolet: 700 km

Výzbroj

Uživatelé

Literatura

  • Václav Němeček: Vojenská letadla 1. Naše vojsko, Praha 1989, 4. vydání, ISBN 80-206-0115-5

Související články