Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Grand Prix Itálie 1951

Z Multimediaexpo.cz


Grand Prix Itálie ( XXII Gran Premio d'Italia ) byla 7. závodem sezóny 1951, který se konal 16. září 1951 na okruhu Autodromo Nazionale Monza. V závodě zvítězil Alberto Ascari na voze Ferrari.

Obsah

Účastníci

Tým Alfa Romeo SpA přijel do Itálie prakticky potvrdit titul mistra světa pro Juana Manuela Fangia, který vedl o 10 bodů před Ascarim na Ferrari, a pomáhat mu měli Giuseppe Farina, Toulo de Graffenried a Felice Bonetto. Ferrari muselo vyhrát, aby před poslední velkou cenou mohlo pomýšlet na titul a Scuderia Ferrari vyrukovala s vůbec nejsilnější sestavou; Alberto Ascari, Luigi Villoresi, Piero Taruffi, José Froilan González, kteří ve svých rukou třímali superrychlé Ferrari 375 poháněné 12 válcovým V motorem. Další Ferrari sedlali soukromníci Chico Landi (Ferrari 375), Rudi Fischer (Ferrari 212) a Peter Whitehead (Ferrari 125). Talbot přestal být podporován továrnou a do závodu se s těmito vozy představili jen soukromníci Louis Rosier, Louis Chiron, Pierre Levegh, Yves Giraud-Cabantous, Johnny Claes a Jacques Swaters, kteří bodovali jen sporadicky, protože překonat rudou hradbu v podobě vozů Ferrari a Alfa Romeo bylo nemožné. Dalším francouzským týmem byl Equipe Gordini, ale čtyřválcové motory ve vozech Simca Gordini T15 nestačili na konkurenci a tak piloti Robert Manzon, André Simon a Maurice Trintignant nemohli pomýšlet na bodové ohodnocení. Jediným britským týmem byl BRM Ltd, který připravil vozy BRM P15, pilotované Reg Parnellem a Keni Richardsonem.

Průběh závodu

XXII Gran Premio d'Italia Poté co Ferrari vyhrálo předchozí dva závody ve Velké Británii a v Německu, Juan Manuel Fangio vrátil úder v nemistrovském závodě v Bari. Již kvalifikace ukázala vyrovnanost obou týmů, v první řadě stáli dvě Alfy a dvě Ferrari. Druhá řada byla opět rudá a jen zelené BRM Rega Parnella narušovala její kompletnost. BRM nakonec oba své vozy stáhl a do závodu neodstartovaly pro problémy s mazáním. Nejlépe odstartoval Fangio s Ascarim, který se ve třetím kole před Fangia dostal. Poté se strhla bitva o vedení právě mezi oběma aktéry v boji o titul. Mezitím odstoupily dvě Alfy, v prvním kole de Graffenried a v šestém kole Farina, i když Farina dokázal převzít vůz po Bonettim a dojet na třetím místě. Ve třináctém kole musel Fangio do boxu a na čele se ocitla hned trojice vozů Ferrari (Ascari, Gonzalez, Villoresi). Ascari s Gonzalezem své pozice již nikomu nepřepustili, mezitím se strhl boj o třetí příčku. Nejprve se Bonetto prosmykl před Villoresiho a vzápětí ho zdolal i Fangio, který se po návratu na trať propadl na páté místo. Ve třicátém kole se v Bonettově voze objevil Farina a po Fangiově odstoupení ve 39 kole zachránil Alfě třetí příčku. Ze zbytku světa se nejlépe dařilo, na šesté pozici, Simonovi na Simce, který ovšem ztrácel na italské vozy 6 kol. Vítězství Ascariho a odstoupení Fangia udělalo šampionát ještě zajímavějším, neboť rozdíl mezi oběma kandidáty byly pouhé dva body.

Výsledky

Pořadí v cíli

  • 16. září 1951
  • Okruh Monza
  • 80 kol x 6,300 km / 504 km
  • 14. Grand Prix
  • 2. vítězství pro Alberta Ascariho
  • 3. vítězství pro Ferrari
  • 7. vítězství pro Itálii
  • 2. vítězství pro vůz se startovním číslem 2
Pozice Jezdec Vůz Čas
1 Flag of Italy.png Alberto Ascari Ferrari 375 2:42'39.3
2 Flag of Argentina.png Jose Froilan Gonzalez Ferrari 375 à 0'44"6
3 Flag of Italy.png Giuseppe Farina
Flag of Italy.pngFelice Bonetto
Alfa Romeo 159 à 1 kolo
4 Flag of Italy.png Luigi Villoresi Ferrari 375 à 1 kolo
5 Flag of Italy.png Piero Taruffi Ferrari 375 à 2 kola
6 Flag of France.png André Simon Simca Gordini T 15 à 6 kol
7 Flag of France.png Louis Rosier Talbot T 26 C-DA à 7 kol
8 Flag of France.png Yves Giraud Cabantous Talbot T 26 C à 8 kol
9 Flag of Italy.png Franco Rol OSCA 4500G à 13 kol
Kolo Odstoupili - -
39 Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio Alfa Romeo 159M Motor
29 Flag of France.png Maurice Trintignant Simca Gordini T 15 Motor
29 Flag of France.png Robert Manzon Simca Gordini T 15 Motor
23 Flag of Monaco.png Louis Chiron Talbot T 26 C Vstřikování
9 Flag of France.png Pierre Levegh Talbot T 26 C Motor
7 Flag of France.png Jacques Swaters Talbot T 26 C Přehřátí
6 Flag of Italy.png Giuseppe Farina Alfa Romeo 159M Motor
4 Flag of Belgium (civil).png Johnny Claes Talbot T 26 C-DA Olejová pumpa
1 Flag of Switzerland.png Toulo de Graffenried Alfa Romeo 159M Kompresor
1 Flag of the United Kingdom.png Peter Whitehead Ferrari 125 Magneto
0 Flag of Brazil.png Chico Landi Ferrari 375 Rozvodovka

Nejrychlejší kolo

  • Flag of Italy.png Giuseppe Farina 1'56.5 Alfa Romeo
  • 5. nejrychlejší kolo pro Giuseppe Farinu
  • 12. nejrychlejší kolo pro Alfu Romeo
  • 5. nejrychlejší kolo pro Itálii
  • 1. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 40

Nestartovali

  • Reg Parnell - BRM
  • Ken Richardson - BRM
  • Hans Stuck - BRM
  • Rudi Fischer - Ferrari
  • Gianni Marzotto - Ferrari
  • Consalvo Sanesi – Alfa Romeo

Vedení v závodě

  • 1-3 kolo Juan Manuel Fangio
  • 4-7 kolo Alberto Ascari
  • 8-13 kolo Juan Manuel Fangio
  • 14-80 kolo Alberto Ascari

Postavení na startu

  • Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio 1'53.2 Alfa Romeo
  • 8. Pole position pro Juana Manuela Fangia
  • 10. Pole position pro Alfu Romeo
  • 9. Pole position pro Argentinu
  • 1. Pole position pro vůz se startovním číslem 38
1. řada 1 2 3 4
Fangio Farina Ascari González
Alfa Romeo Alfa Romeo Ferrari Ferrari
1'53.2 1'53.9 1'55.1 1'55.9
2. řada 5 6 7 8
Villoresi Taruffi Bonetto Parnell
Ferrari Ferrari Alfa Romeo BRM
1'57.9 1'58.2 1'58.3 2'02.2
3. řada 9 10 11 12
de Graffenried Richardson Simon Trintignant
Alfa Romeo BRM Simca Simca
2'05.2 2'05.6 2'08.0 2'08.9
4. řada 13 14 15 16
Manzon Cabantous Rosier Landi
Simca Talbot Talbot Ferrari
2'09.0 2'09.3 2'10.8 2'11.2
5. řada 17 18 19 20
Chiron Rol Whitehead Levegh
Talbot OSCA Ferrari Talbot
2'12.1 2'13.4 2'16.2 2'16.5
6. řada 21 22
Claes Swaters
Talbot Talbot
2'18.6 2'18.8

Zajímavosti

  • V závodě debutovali Chico Landi, Ken Richardson, Hans Stuck
  • Byly představeny vozy Alfa Romeo 159M, OSCA 4500G
  • První pole positions pro startovní číslo 38
  • První nejrychlejší kolo pro startovní číslo 40
  • 10 pole positions pro Alfu Romeo
Pole position Vítězství Nej. kolo
Flag of Argentina.png Flag of Italy.png Flag of Italy.png
Juan Manuel Fangio Alberto Ascari Giuseppe Farina
Alfa Romeo 159 Ferrari 375 Alfa Romeo 159
1'53.2 2:42'39.3 1'56.5
200.353 km/h 185.915 km/h 194.678 km/h

Stav MS

* Jezdec Body
1 Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio 27
2 Flag of Italy.png Alberto Ascari 25
3 Flag of Argentina.png José Froilan González 21
4 Flag of Italy.png Giuseppe Farina 17
5 Flag of Italy.png Luigi Villoresi 15
6 Flag of Italy.png Piero Taruffi 10
7 Flag of the United States.png Lee Wallard 9
8 Flag of the United States.png Mike Nazaruk 6
9 Flag of Italy.png Felice Bonetto 6
10 Flag of Italy.png Luigi Fagioli 5
11 Flag of the United Kingdom.png Reg Parnell 5
12 Flag of France.png Louis Rosier 3
13 Flag of Italy.png Consalvo Sanesi 3
14 Flag of the United States.png Andy Linden 3
15 Flag of the United States.png Jack McGrath 2
16 Flag of the United States.png Manny Ayulo 2
17 Flag of France.png Yves Giraud Cabantous 2
18 Flag of Switzerland.png Toulo de Graffenried 2
19 Flag of the United States.png Bobby Ball 2
* Jezdec Body
1 Flag of Italy.png Itálie 91
2 Flag of Argentina.png Argentina 48
3 Flag of the United States.png USA 24
4 Flag of France.png Francie 5
5 Flag of the United Kingdom.png Velká Británie 5
5 Flag of Switzerland.png Švýcarsko 2