Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
IMAM Ro. 57
Z Multimediaexpo.cz
IMAM Ro.57 | ||
Prototyp IMAM Ro.57 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | IMAM | |
Konstruktér | ing. Giovanni Galasso | |
První let | 1941 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 75 | |
Varianty | ||
Uživatel | Regia Aeronautica | |
IMAM Ro.57 byl italský jednomístný dvoumotorový přepadový stíhací letoun z období II. světové války.
Obsah |
Vývoj
Ro.57 byl vyvíjen od roku 1939 ing. Giovanni Galassem ve společnosti Societa Anonima Industrie Meccaniche e Aeronautiche Meridionali (IMAM) v Neapoli. Letoun měl být rychlý a s dobrou stoupavostí, určený pro ochranu vybraných cílů na italské pevnině proti případným náletům bombardérů.
Prototyp, zalétaný v roce 1941, byl řešen jako samonosný dolnoplošník smíšené konstrukce. Křídlo bylo celodřevěné, trup letadla měl základní příhradovou kostru svařenou z ocelových trubek, potah tvořil dural. Pohon zajišťovala dvojice hvězdicových čtrnáctiválců Fiat A-47 RC.38 po 618 kW pod širokými kryty NACA s regulačními klapkami na zadním obvodu. Vrtule byly stavitelné, třílisté. Podvozek prototypu byl plně zatahovací, sériové stroje létaly s pevným kapotovaným ostruhovým kolem. Hlavňovou výzbroj tvořily dva pevné kulomety Breda-SAFAT ráže 12,7 mm v přídi trupu.
Letové testy prokázaly značnou podmotorovanost stroje, která měla za následek nízkou maximální rychlost i stoupavost. Sériová výroba proto byla oproti původním záměrům značně omezena.
Větší část strojů Ro.57 byla upravena na verzi Ro.57bis, která byla určena pro střemhlavé a bitevní akce. Kulometnou výzbroj doplnily dva kanóny ráže 20 mm, pod trup přibyl závěs pro pumu do 500 kg a pod každou polovinu křídla byly instalovány sklopné mřížové brzdící klapky pro snížení střemhlavé rychlosti.
Nasazení
První Ro.57 byly dodány v roce 1942 k přepadovým stíhacím jednotkámv Itálii, postupně však byly upraveny na stíhací bombardovací. Pod trupem pak nesly jednu pumu o hmotnosti 500 kg.
Ro.57 i Ro.57bis byly nasazeny při obraně Sicílie, v menším počtu byly dislokovány také v Africe.
Krátce před kapitulací Itálie v roce 1943, bylo u 97. přepadové skupiny v Crotone ještě 15 kusů Ro.57.
Technické údaje Ro.57
- Osádka 1
- Pohon: 2 × dvojhvězdicový čtrnáctiválcový motor Fiat A-74 RC.38
- Výkon motoru: 618 kW
- Rozpětí: 12,50 m
- Délka: 8,81 m
- Výška: 2,90 m
- Nosná plocha: 23,03 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 3493 kg
- Vzletová hmotnost: 4 994 kg
- Užitečný náklad: 3 180 kg
- Maximální rychlost v 5 000 m: 498 km/h
- Cestovní rychlost: 387 km/h
- Výstup na 6 000 m: 9,5 min
- Dostup: 7 800 m
- Dolet: 1 192 km
Literatura
- Václav Němeček: Vojenská letadla (3), Naše vojsko, Praha, 1992 (vydání 3., upravené a doplněné), ISBN 80-206-0117-1
- NĚMEČEK, Václav. IMAM-Meridionali Ro-57. Letectví a kosmonautika, duben 1977, roč. LIII, čís. 9, s. 347.
Externí odkazy
|
Italské vojenské letouny druhé světové války |
---|
Stíhací letouny |
Fiat CR.32 • Fiat CR.42 • Fiat G.50 • Fiat G.55 • MC.200 • MC.202 • MC.205 • Re.2000 • Re.2001 • Re.2002 • Re.2005 • CVF.5 • Ro. 57 |
Bombardovací letouny |
SM. 79 • SM. 81 • SM. 82 • SM. 84 • Breda Ba.65 • Breda Ba.88 • CANT Z.1007 • Fiat BR.20 • Fiat CMASA RS. 14 • Piaggio P.108 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |