Macchi MC.205 Veltro

Z Multimediaexpo.cz

Macchi MC.205 Veltro
M.C.205V.jpg
MC.205 Veltro (1999)
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Aeronautica Macchi
Konstruktér Mario Castoldi
První let 19. dubna 1942
Zařazen 1943
Vyřazen 1947
Výroba
Vyrobeno 262
Varianty
Uživatel Itálie
Luftwaffe

Macchi MC.205 Veltro byl italský stíhací letoun používaný během druhé světové války.

Obsah

Vývoj a nasazení

Macchi MC.205V „Veltro“ byl pokračováním úspěšné série, kde měl být odstraněn největší nedostatek - slabá výzbroj. Stroj však měl slabou stoupavost, což z hlediska jeho plánovaného určení - napadání vysokoletících spojeneckých bombardérů - nebyla dobrá vizitka. Zcela nová delší křídla dostal typ MC.205 N Orione, který dosahoval rychlosti 627 km/h. Přes jeho nepopiratelnou vysokou hodnotu byly vyrobeny jen dva prototypy, verze N-1 s výzbrojí dvou kanónů ráže 20 mm a čtyř kulometů ráže 12,7 mm, resp. u verze N-2 s výzbrojí tří kanónů a dvou kulometů stejné ráže. Nedokončeny zůstaly i typy MC.206 a MC.207.

Technické údaje

Macchi MC.205V, Luftwaffe, 1943
  • Osádka: 1
  • Motor: 1 × Fiat RA 1050 RC 58
  • Výkon motoru: 1100 kW
  • Rozpětí: 10,6 m
  • Délka: 8,85 m
  • Výška: 3,05 m
  • Nosná plocha: 16,80 m2
  • Vlastní hmotnost: 2 581 kg
  • Vzletová hmotnost: 3 408 kg
  • Max. rychlost: 642 km/h
  • Dostup: 10 500 m
  • Dolet: 985 km
  • Výzbroj: 2 × kulomet Breda ráže 12,7 mm, 2 × kanón ráže 20 mm, bomby 320 kg

Literatura

  • Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939 - 1945

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Macchi MC.205 Veltro
Italské vojenské letouny druhé světové války
Stíhací letouny

Fiat CR.32 • Fiat CR.42 • Fiat G.50 • Fiat G.55 • MC.200 • MC.202 • MC.205 • Re.2000 • Re.2001 • Re.2002 • Re.2005CVF.5 • Ro. 57

Bombardovací letouny

SM. 79 • SM. 81 • SM. 82 • SM. 84 • Breda Ba.65 • Breda Ba.88 • CANT Z.1007 • Fiat BR.20 • Fiat CMASA RS. 14Piaggio P.108