Ivčenko AI-20

Z Multimediaexpo.cz

Ivčenko AI-20 je turbovrtulový motor, který poháněl letouny Il-18, An-10, An-12, An-26 a An-32. Konstrukce motoru AI-20 vznikla pod vedením A. G. Ivčenka. Vyráběl se od roku 1955.

Motor byl navrhován pro provoz při okolních teplotách v rozmezí od -60 do +55 °C. Vyráběl se ve verzích AI-20 o výkonu 4000 k (2942 kW), AI-20K o výkonu 4 180 k (3075 kW) a AI-20M, s výkonem 4 250 k (3125 kW).

AI-20

  • Jednohřídelový turbovrtulový motor s desetistupňovým axiálním (osovým) kompresorem, prstencovou spalovací komorou s deseti plamenci a třístupňovou axiální turbínou. První dva stupně turbíny mají chlazené lopatky. Motor pohání stavitelnou levotočivou vrtuli přes planetový reduktor.
  • Převod reduktoru: 1÷0,0873 (poměr otáček hnací÷hnaný hřídel)
  • Délka: 3096 mm
  • Šířka: 842 mm
  • Výška: 1180 mm
  • Hmotnost motoru: 1 030 kg
  • Max. vzletový výkon: 4000 k (2942 kW) při 12 300 ot/min

Externí odkazy