Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Jaroslav Tvrdík

Z Multimediaexpo.cz

Jaroslav Tvrdík na mítinku ČSSD v Ostravě.
Jaroslav Tvrdík po zásahu vejcem během kampaně do Evropského parlamentu v roce 2009.

Ing. Jaroslav Tvrdík (* 11. září 1968) je bývalý ministr obrany ČR v letech 20012003 ve vládě Miloše Zemana a vládě Vladimíra Špidly.

Život a kariéra

Dětství strávil v Havlíčkově Brodě. Vystudoval střední ekonomickou školu v Chotěboři, poté Vysokou vojenskou školu ve Vyškově, kde promoval v roce 1990. V průběhu studia se stal členem Komunistické strany Československa.[1] V roce 1992 absolvoval misi UNPROFOR v bývalé Jugoslávii. Od roku 1996 pracuje u ministerstva obrany, od roku 2000 ekonomický náměstek ministra obrany. Stal se předsedou výběrové komise na nákup stíhacích letounů.[2] Z tendru na zakázku v objemu zhruba 100 miliard korun (náklady na výstavbu jaderné elektrárny Temelín) postupně odstoupily firmy Boeing, Lockheed Martin, Eurofighter i Dassault Aviation, zůstala v něm pouze společnost BAE Systems nabízející letouny Gripen.[3] V roce 2001 - 2003 byl ministrem obrany. Počátkem května 2003 Tvrdík přiznal, že si telefonoval s podnikatelkou Libuší Barkovou,[4] která mu o rok dříve pomáhala kampaní při volbách do parlamentu.[5] Redaktorům, kteří v novinách spekulovali o kontakterch Libuše Barkové s Šárkou Grossovou a Stanislave Grossem odeslal esemsku s textem "Je mi z vás na blití".[6] Na konci května 2003 Tvrdík podal demisi, poté ji stáhl a vzápětí ji podal podruhé.[7] První demisi tvrdík podal na protest proti snížení armádního rozpočtu na 2,2 % HDP na 2,05 % HDP, poté ji vzal kuriozně zpět, i když rozpočet pro armádu mezitím klesl až na 1,9 % HDP.[8] ČSSD hledala pro Tvrdíka nové uplatnění. Podle tisku se však proti angažmá v Aeru Vodochody postavil Boeing a s nástupem do státního podniku Správa letišť nesouhlasil ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL).[9] Nakonec zástupci ministerstva financí v dozorčí radě Českých aerolinií odvolali dosavadního šéfa Miroslava Kůlu a Tvrdíka bez řádného výběrového řízení jmenovali na jeho místo.[10] Jaroslav Tvrdík začal okamžitě po svém nástupu s obměnou manažerů, do nejvyššího vedení si vzal své bývalé náměstky z ministerstva obrany.[11] Prosadil plán na výrazné zvýšení počtu letounů a růst platů během tří let zhruba o třetinu.[12] Plán na rozšíření flotily a řadu dalších plánů připravovali pro Tvrdíkovo vedení poradenské společnosti. V letech 2004-2005 vyplatily ČSA společnosti Deloitte ČR 91 milionů korun a společnosti Mc Kinsey & Company 146 milionů korun. Jednalo se například o projekty převzetí charterové společnosti Travel Service nebo maďarských aerolinek Malév.[13] V březnu 2004 v pražské Evropské ulici boural se svým služebním BMW, hasiči museli automobil sundavat se svodidel a zasypávat vyteklý benzín.[14] Pokutu nedostal, policie to řešila domluvou.[14] Ve stejném měsíci ČSA oznámily nákup 29 limuzín Audi, která nahradily stávající vozy Škoda Octavia a starší Peugeoty 406.[15] V prosinci 2005 poslali odboráři premiéru Jiřímu Paroubkovi ostrý dopis s detailním popisem situace v ČSA, ve kterám žádali odstoupení Jaroslava Tvrdíka.[16] V lednu 2006 Tvrdík kývl na nabídku Paroubka stát se před nadcházejícími sněmovními volbami manažerem volebního štábu ČSSD , do kterého byl ve stejné době jmenován jeho dřívější člen, podnikatel Oldřich Lichtenberg.[17] Ve funkci předsedy představenstva ztrátových ČSA Tvrdíka vystřídal Radomír Lašák.[18] Později byl Tvrdík Jiřím Paroubkem jmenován vedoucím jeho poradců. Od roku 1993 je ženatý, s manželkou Janou se jim v roce 2000 narodila dcera Jana.

Reference

Externí odkazy

Ministři obrany ČR
Předchůdce:
Vladimír Vetchý
20012003
Jaroslav Tvrdík
Nástupce:
Miroslav Kostelka


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Jaroslav Tvrdík

Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.