Lockheed XP-49

Z Multimediaexpo.cz

Lockheed XP-49
Soubor:Lockheed XP-49 061023-F-1234P-002.jpg
Základní charakteristika
Určení prototyp stíhacího letounu
Výrobce Lockheed
Konstruktér Clarence Johnson
První let 11. listopadu 1942
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1
Varianty
Uživatel USAAF

Lockheed XP-49 byl pokusem firmy Lockheed o vývoj stíhačky Lockheed P-38 Lightning. Typ byl objednán americkými leteckými silami (USAAC) na základě specifikací 39-775 a hlavní změnou oproti P-38 byla instalace nových motorů, hvězdicových 24-válců Pratt & Whitney X-1800. Jinak byl typ téměř totožný s P-38. Lockheed typ označilo jako projekt 522a jeho hlavním konstruktérem byl Clarence Johnson. V soutěži byl americkým letectvem tento projekt vybrán jako nejlepší a byl označen XP-49, zatímco konkurenční letoun firmy Grumman, G-46, byl označen XP-50.

Projekt byl zadán v roce 1939 a stavba prototypu objednána 8. ledna 1940. Pilot měl mít přetlakovou kabinu. Výzbroj se měla skládat ze dvou 20 mm kanónů a čtyř 12,7 mm kulometů. Ovšem po dvou měsících od zadání stavby prototypu letectvo rozhodlo, že typ bude mít jiné pohonné jednotky. Zvolen byl řadový, vzduchem chlazený dvanáctiválec do V, Continental XIV-1430-1. První prototyp vzlétl 11. listopadu 1942, ale už počátkem ledna 1943 havaroval kvůli poruše podvozku. Po opravě znovu vzlétl 16. února 1943. Testy prototpu ukázaly, že nemá výrazně vyšší výkony než P-38. Bylo proto rozhodnuto nezdržovat výrobu stíhacích letounů zaváděním nového typu. Prototyp byl ještě nějakou dobu testován, ale další vývoj typu byl zastaven.

Parametry

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 15,8 m
  • Délka: 12,2 m
  • Výška: 3,0 m
  • Nosná plocha: 30 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 6990 kg
  • Vzletová hmotnost: 8505 kg
  • Pohonné jendotky: 2× dvanáctiválec do V, Continental XIV-1430-1, 1600 hp (1193 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 653 km/h ve výšce 4570 m
  • Stoupavost: 16,8 m/s
  • Dolet: 1093 km

Výzbroj