Orc

Z Multimediaexpo.cz

Crystal Clear help index.png   Informace uvedené v tomto článku je potřeba ověřit.
  Prosíme, pomozte vylepšit tento článek doplněním věrohodných zdrojů.
Crystal Clear help index.png

Orc je slovo užívané k označení různých drsných, válečně zaměřených humanoidních tvorů ve fantastické literatuře, především v příbězích ze Středozemě od J. R. R. Tolkiena a v dalších jimi ovlivněných dílech. Do češtiny se většinou překládá jako „skřet“, ale u některých autorů zůstává jako „orc“ nebo počeštěle „ork“.

Obsah

Etymologie

Orc je původní římský bůh–démon podsvětí, ve své podstatě též znamená démona nebo zvíře žijící v podsvětí.

Orcus byl v římské mytologii bůh podsvětí, byl považován za zlého a jméno “Orcus” bylo vlastně označním toho kdo (co) trápil mrtvé.

Ve středověku se z něj, pod vlivem Historia naturalis od Plinia staršího, stal mořský netvor s obrovskými zuby. Tato příšera pak byla většinou považována za lidožravou.

Jméno Orc a středověké představy ovlivnilo pojmenování kosatky dravé, která se latinsky jmenuje Orcinus orca.

V novověku toto slovo oživil ve svém díle J. R. R. Tolkien a orcové se pak stali velmi populární ve fantasy literatuře, v komiksech, hrách na hrdiny a počítačových hrách. V překladech Tolkienových knih vystupuje jako skřet, ale v dílech od jiných autorů zůstává i původní orc nebo počeštěný ork. V některých dílech (například v Dračím doupěti) se dokonce vyskytují dvě různé rasy pojmenované ork a skřet.

Tolkienovi skřeti

Hlavní článek: Skřeti (Středozem)

Tolkienovi skřeti jsou malí (asi metr a půl) a oškliví a stojí vždy ve velkých počtech na straně zla. Původně se jednalo o elfy, které Temný pán Melkor pokřivil a ovládl.

Warcraft

Hlavní článek: Orkové (Warcraft)

Orcové z Warcraftu jsou velcí svalnatí a silní zelenokožci, kteří na rozdíl od lidských protějšků nemají příliš kvalitní zbraně. I proto se obě rasy skvěle vyvažují. Ve světě Warcraft využívají obě rasy magii, orkové spíše přírodní (šamanskou). Dříve obývali svět Draenor(nyní Outland) kde budovali poklidnou šamanistickou společnost, ale byli zotročeni plamennou legií a donuceni cestovat přes Temný portál (Dark Portal) do Azerothu a bojovat proti lidem. Po porážce ve Druhé Válce se z moci plamenné legie vymanili a po definitivním vymíceni tj. po porážce démona Mannorotha hrdým Gromem Hellscreamem, přešli zpět na šamanskou magii. Na konci Warcraft: Frozen Throne se Orkové po bitvě u hory Hyjal odeberou do Kalimdoru, kde vybudují Durotar, nový domov Orkské Hordy.

Warhammer

Orkové ze světa warhammer jsou velké, válečně založené brutální bytosti. Konstrukcí těla jsou podobni opům a páteř mají spíše do tvaru otazníku. Mají zelenou kůži a výrazné tesáky, malou hlavu, poměrně velké uši a velmi masivní čelist. Jsou velmi mohutní, asi 2x širší než průměrný člověk. Jejich pěst je velká asi jako lidská hlava. Ruce mají skoro na zem. Téměř necítí bolest a najdeme je po celém světě Warhammeru. Mají primitivní kulturu a nejsou příliš inteligentní, ale jejich příbuzní goblini (malé bytosti s velkýma ušima a nosem) je v tomto předčí. Goblinů je více druhů, např. Noční goblini žijící pod zemí, či lesní goblini. Orků také (černí orkové). K přepravě využívají vlky či obří pavouky (orkové velká prasata). Goblini jsou velmi zbabělí, nejsou příliš efektivní jednotkou. Do civilizovaných zemí pořádají ničivé nájezdy zvané Waaagh! (V češtině Uááá!). Orkové milují boj, a bez rozmyslu se hned hrnou do bitvy, ale goblini takoví nejsou. Hlavně noční goblini využívají vzácné houby, které otupí jejich smysly a zvýší sílu. Takto zfetovaní goblini vyrážejí do boje s obrovskou ocelovou koulí na řetěze a říká se jim fanatici. Také existuje katapult střílející gobliny s křidýlky a špičatou helmou. Křídly se navigují a helmou svou oběť probodnou, ale sami si zlomí vaz. N. G. také někdy jezdí do bitvy na Squizích (v angličtině Squig), které odchytávají v temných jeskyních. Tyto červené kuličky s obrovskou tlamou jsou ve společenské hře Warhammer: Fantasy battles poměrně efektivní jednotkou.

Související články