Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Rineke Dijkstra

Z Multimediaexpo.cz

Broom icon.png Tento článek potřebuje úpravy. Můžete Multimediaexpo.cz pomoci tím, že ho vylepšíte.
Jak by měly články vypadat, popisují stránky Vzhled a styl a Encyklopedický styl.
Broom icon.png

Rineke Dijkstra (* 2. června, 1959, Sittard, Holandsko) je holandská portrétní fotografka.

Obsah

Život a dílo

Dijkstra získala mezinárodní věhlas díky svým portrétním cyklům, ve kterých se zaměřuje především na zcela konkrétní, obyčejné lidi s jejich individuálním osudem a pocity. Její velkoformátové portréty jsou prosté, barevně subtilní, výrazově intenzivní, kompozičně vyvážené a emotivně působivé a s jednoduchým pozadím.
Fotografuje portréty na pláži, matky těsně po porodu, toreadory, návštěvníky berlínské ZOO, dívky v liverpoolském tanečním klubu, izraelské vojáky a vojačky. Natočila také například videa s názvem Buzzclub, Liverpool, UK/Mysteryworld, Zaandam, NL a Annemiek. Snad o všech portrétovaných lze říci, že se autorce podařilo je zachytit v okamžicích, kdy přirozeně žijí svůj vlastní, jedinečný život vztažený k okamžitému vnitřnímu prožitku, který je nesmírně vzdálený manipulujícímu a umělému světu médií. Tvůrčí přístup Rineke Dijkstry je transparentní, formální a přesný. Nepoužívá žádné fotografické triky ani manipulace s obrazem. Prostota vizuálních prostředků směřuje veškerou pozornost na portrétované osoby, které svým jedinečným způsobem odhalují určitou nejistotu před kamerou, zranitelnost a zároveň křehkou osobitost.
Snímek polské dívky na pláži pojmenovaný Kolobrzeg, Poland, July 26, 1992 je fotografován stejně jako jiná americká dívka, ale obrazem se velmi odlišuje. Polská dívka nechtěně zaujímá postoj podobně jako Venuše na obraze od Botticelliho; s mírně vysunutou kyčlí znázorňuje nezralou a cudnou ženu. Americká dívka má mnohem vyspělejší (a tedy snad „lepší“) postoj a koupací oblečení, ale polská dívka je mnohem elegantnější.
Ve svém cyklu pojmenovaném Daniel, Adi, Shira, and Keren, Rishonim High School, Herzliya, Israel (1999/2000) představuje dvě fotografie téhož člověka pořízené po 20. měsících. Nastoluje otázku, jak se změní mladý člověk, když byl, je nebo bude v uniformě.[1] Videozáběry jsou z Liverpoolského tanečního klubu, kde Rineke Dijkstra přesvědčila místní mladé návštěvníky k „tiché performanci“. Stojí před světlou stěnou, kde se beze slov mírně pohybují do rytmu moderní hudby. Někteří hrdě kouří, někteří popíjí pivo. Ve stylu pop nebo snad house music se nejdříve nesměle vlní a těkají očima. Nejsou však snímáni jen pár sekund a tak se jejich výrazy i pohyby mění (tzv. rozpohybovaná fotografie).
Kladná vlastnost Rineke Dijkstry je její mnohotvárnost portrétu. Snímá zakrvácené novopečené maminky nebo bojovníky s býky, pořizuje velkoformátové zvětšeniny nenalíčených, neupravovaných a přirozeně vypadajících chlapců, mužů, dívek a žen. Dijkstra si stále udržuje svůj rozpoznatelný rukopis a hledá přirozenost v lidské tváři.

Výstavy (výběr)

Ocenění a stipendia

Reference

Externí odkazy


Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.