StarCraft
Z Multimediaexpo.cz
StarCraft (SC) je real-timová strategická počítačová hra uvedená na trh společností Blizzard Entertainment v roce 1998. Již v tomto roce vyhrála cenu za nejlepší strategickou počítačovou hru 1998 (the Origins Award for Best Strategy Computer Game of 1998). Později došlo k uveřejnění i datadisku StarCraft : BroodWar (SC:BW). Blizzard odhaduje, že do roku 2005 bylo prodáno více než 10,5 miliónů kopií obou disků. Oblíbená je obzvláště v online hře pro více hráčů.
Obsah |
Vznik
Starcraft je velmi podobný jiné populární hře Blizzardu – Warcraftu II. Vývojáři se snažili odlišit hru tak, aby nebyla známá jako “Warcraft ve vesmíru,” a nakonec přepsali celý herní engine. Hlavní děj hry sleduje válku mezi třemi galaktickými druhy: lidskou rasou známou jako Terrani, mysl sdílejícím hmyzem zvaným Zergové a humanoidní duchovními bojovníky Protossy.
Hra byla zpočátku vytvořena pro platformy Apple a PC, později došlo ke konverzi pro Nintendo 64.
Ačkoli je StarCraft bestseller po celém světě, hra je obzvláště populární v Jižní Koreji. Existují tam celonárodně známé turnaje, tréningové skupiny, profesionální hráči a kanál vysílaný kabelovou televizí, který často vysílá živé turnaje.
O hře
Hra se soustřeďuje na získání kontroly nad zdroji, které jsou nutné k budování bojových jednotek a staveb. Význačné jsou dva druhy zdrojů: nerosty (nutné pro skoro všechny jednotky) a Vespene plyn (požadovaný pro pokročilé jednotky a vylepšení). Nerosty se objeví jako modré krystalické formace trčící ze země a jsou těženy jednotkami dělníků (SCV pro Terrany, Drone pro Zergy, Probe pro Protossy), zatímco Vespene plyn se objevuje jako gejzír se zelenými obláčky, na kterém musí být vybudována patřičná budova (rafinerie pro Terrany, extraktor pro Zergy, asimilátor pro Protossy), ze které dělníci (SCV's/Drone/Probe) mohou těžit Vespene plyn. Hráči mohou vytvořit jen omezené množství jednotek (s výjimkou Zerg Overlord, který se počítá jako stavba pro “zásobování a podporu”). Každá jednotka má “zásobovací a podpůrná” kriteria, která souvisí s bojovou sílou jednotky (čím je jednotka silnější nebo technicky vyspělejší, tím jsou tato kritéria náročnější) a hráči musí udržovat dost podpůrných jednotek (Supply Depot pro Terrany, Pylony pro Protossy a Overlordy pro Zergy) na podporu jejich sil.
Hráči budují řadu typů staveb, které poskytují specializované vylepšení k poražení počítače nebo protihráčů. Vedení prostředků, expanze k surovinovým zdrojům na mapě a efektivní použití útoku a obranných bojových taktik jsou klíče k vítězství. Typy jednotek dostupné každé rase definují její rasovou identitu. Protossové mohou postavit mocné a drahé válečníky a stroje, zatímco Zergové spoléhají na naprosté přečíslení a rychlost, kterou předčí soupeře. Terrané jsou všestranná a flexibilní alternativa k oběma rasám, poskytující kompromis mezi specializací a sdruženou armádou. Nemají žádnou mimořádně silnou jednotku, která by likvidovala vše kolem sebe mrknutím oka. Každá jednotka má své silné a slabé stránky, může lehce zabít, ale může být i lehce zabita. Každá jednotka, i ta nejslabší, má svoje místo na bitevním poli. A právě tento typ strategické hry (kdy žádná bojující strana nemá stejné, ba ani podobné jednotky) umožňuje velikou flexibilitu bojových operací a získal StarCraftu ohromnou popularitu.
Rasy
Ve hře jsou dostupné celkem 3 rasy které se liší typem bojových jednotek, staveb a rozdílnou taktikou boje.
Terran
Terrani jsou lidé, kteří byli vyhnáni, jelikož to jsou ti nejtěžší zločinci, a byli posláni na jinou planetu. Nešťastnou náhodou (chybou počítače) ztroskotali v soustavě 3 obyvatelných planet velmi daleko od svého původního cíle. Postupně začali rozvíjet vyspělé technologie. Ovšem díky lidské povaze zakusili i mnoho občanských válek a právě v době, kdy je další občanská válka na spadnutí, se z temných hlubin vesmíru vynořuje ještě strašlivější nebezpečí.
Terranské jednotky jsou na rozdíl od ostatních ras koncipované velmi flexibilně. Mohou se postavit jak proti masové přesile Zergů, tak proti omezeným útokům technicky vyspělých jednotek. Mnoho hráčů považuje tuto rasu za nejsilnější, ale tento názor je značně diskutabilní.
Zerg
Zergové jsou xenomorfní bytosti které stvořili Xel'nagové (velmi vyspělá rasa žijící ve vesmíru od nepaměti). Postupem času ale tento "experiment" přerostl jejich tvůrcům přes hlavu a Zergové zlikvidovali své stvořitele. Tyto bytosti jsou zvláštní tím, že nemají vlastní vědomí, přesto jsou velmi organizované. Celé jejich společenství totiž řídí takzvané "Nadvědomí" (podobě jako u rasy Borgů z světoznámého seriálu Star Trek). Tato rasa se vyvíjí tak, že asimiluje jiné živočišné druhy a tím získá to nejlepší z genetického potenciálu daného druhu. Tím se z nich stane mocná rasa, která se postupem času ocitá až na hranici terranského sektoru.
Zergské jednotky se vyznačují slabší údernou silou než bojové jednotky ostatních ras, ale zato jsou schopny jich „vyrobit“ velké množství. Taktika boje spočívá v masovém útoku, nebo v bleskurychlých výpadech velmi pohyblivých jednotek. Tento způsob boje je ale nákladný, což musí kompenzovat rychlou expanzí na minerální a plynová naleziště.
Protoss
Protossové jsou vyspělou mimoterranskou rasou, nejstarší ze všech ras ve StarCraftu. Byli stvořeni mocnou starodávnou rasou Xel'naga. Poté, co je Xel'nagové opustili, se ocitli ve víru stoletých občanských válek mezi různými klany, které pro ně znamenaly pohromu, zkázu, úpadek a ztrátu identity. Po skončení občanské války se z nich znovu stala prosperující vyspělá rasa, která se snažila zajistit mír a stabilitu pro celý jim známý vesmír. Postupem času se setkali s krvelačnou rasou Zergů a nevyzpytatelnými Terrany. Poté, co zjistili, že Zergské invazní jednotky postupují směrem k Terranskému mezihvězdnému sektoru, zmobilizovali svoje bitevní lodě a armádu a vydali se vstříc střetnutí o budoucnost vesmíru a jeho života v něm.
Protosské jednotky se vyznačují velmi dobrými bojovými vlastnostmi a silným stupněm obrany (energetické štíty). Tomu odpovídá i cena jednotek, která je vyšší než u zbývajících 2 ras. Protossové tedy k úspěšnému vedení bitvy potřebují značné prostředky ve formě minerálů a plynu. Pokud si včas nezajistí pravidelný přísun těchto surovin, je jejich bojová schopnost omezena. Jejich bojové schopnosti je předurčují k používaní drtivé síly k zničení nepřátelských pozic. Správnou kombinací jednotek je možné sestavit armádu o zničující síle. Stejně tak lze sestavit malé skupinky jednotek které dokážou v týlu nepřítele způsobit značné škody.
Multiplayer
Hra také zahrnuje multiplayerovou hru na vlastní internetové hráčské službě Battle.net firmy Blizzard. Hráč může on-line hrát proti oponentům, stačí když si zakoupí originální hru se sériovým číslem a být připojený k internetu (min. 56,6 kb/s). Mnoho fanoušků hraje ve skupinách proti počítači, zatímco zkušenější hráči nehrají proti jednoduchému AI, ale vyhledávají sobě rovné soupeře v různých ligách a turnajích.
Battle.net
Battle.net je sít serverů, na které se denně připojují tisíce hráčů z celého světa, aby spolu nebo proti sobě změřily síly s ostatními hráči. Battle.net je rozdělen na 4 celky podle světadílů:
- Evropa
- Asie
- Severní Amerika
- Jižní Amerika
Pro každý stát je v Battle.net rezervován herní kanál podle mezinárodní zkratky (např. pro Českou republiku je to CZE-1, pro Dánsko DNK-1).
Hráči se sdružují do týmů, které se nazývají Klany. Tito hráči se pak účastní různých soutěží a lig a turnajů jak on-line přes internet, tak off-line v rámci různých LAN turnajů (tzv. LAN Party). Mezi nejznámější soutěže v Evropě patří "WGTour", "BWCL Premier League" a již bohužel zaniklá “PGTour”. Díky velkému rozmachu on-line počítačových her se konají soutěže, které jsou obdobné jako Mistrovství Evropy nebo Mistrovství světa (WCG – World Cyber Games).
Velká Galerie
YouTube
The Entire Starcraft 1 Story – Episode I P3/4 (anglicky) |
The Entire Starcraft 1 Story – Episode II P1/3 (anglicky) |
Romány a elektronické knihy
StarCraft se stal inspirací pro vytvoření oficiálních románů a elektronických knih. Čtyři romány byly oficiálně vydány společností Blizzard a dva byly vydány samostatně:
- StarCraft: Vzpoura (2000) ISBN B00005AS12 (pouze eBook)
- StarCraft: Křížová cesta (2001) ISBN 0-671-04148-7
- StarCraft: Stín Xel'Nagů (2001) ISBN 0-671-04149-5
- StarCraft: Rychlost Temnoty (2002) ISBN 0-671-04150-9
- StarCraft: Královna čepelí ISBN 0-7434-7133-4
- StarCraft Ghost: Nova (prosinec 2006) ISBN 0-7434-7134-2
Konfigurace počítače
Požadavky na hardware : Alespoň Pentium / 90 MHz, 16 MB RAM, 80 MB na pevném disku, SVGA, CD-ROM, Sound Blaster, myš.
Doporučuje se Pentium II / 300 MHz, 32 MB RAM, 120 MB na pevném disku, 64-bitová SVGA, CD-ROM, Sound Blaster Pro/16/AWE 32, myš.
Externí odkazy
- Blizzard Entertainment
- StarCraft Compendium
- WGTour
- Starcraft News
- BroodWar Clan Liga - Premier League
- UnitedGames.cz - Broodwar
- Starcraft BroodWar i Starcraft 2
- Czech Demolition Squad (CDS) - nejúspěšnější Český klan
- starcraft II replays
- Článek o SC a SC:BW na Bonuswebu
- World Cyber Games
- Encyklopedie SC:BW
- StarCraft 2 trailer
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |