Železniční trať Karlovy Vary - Johanngeorgenstadt
Z Multimediaexpo.cz
Trať č. 142 je železniční trať o délce 46,1 km. Leží v okrese Karlovy Vary. Na trati leží celkem 17 železničních stanic a zastávek. Trať byla budována v několika etapách. Maximální klesání (resp. stoupání) trati je 30 promile (v úseku Pernink – Potůčky). Pro povahu trati (stoupání, převýšení) se jí přezdívá „Krušnohorský Semmering“. Nejvyšší bod na trase (915 m n. m.) je mezi zastávkami Pernink a Oldřichov u Nejdku, stanice Pernink je druhá nejvýše položená železniční stanice v Čechách.
Obsah |
Historie stavby
Původně měla být trať zahrnuta jako součást Dráhy císaře Františka Josefa z Vídně do Plzně a odtud pak do Saska. Tento plán z poloviny 60. let 19. století byl zavrhnut pro problémy technického rázu v části Karlovy Vary - Plzeň.
V roce 1881 byl představen projekt místní dráhy z Chodova do Nejdku přes Novou Roli, který zčásti odpovídal dnešnímu vedení trati. Příčinou byly podnikatelské zájmy místních subjektů (továrny na porcelán, pily apod.).
Výstavba dráhy v trase dochované do dnešní doby začala po udělení koncese (v roce 1895) až v roce 1897. Jako první byl budován úsek Karlovy Vary, dolní nádraží – Stará Role – Nová Role, který navazoval na místní dráhu z roku 1881. Na něj navazovalo prodloužení z Nejdku do Horní Blatné (dokončen 28. listopadu 1898) a z Horní Blatné do Johanngeorgenstadtu (dokončen 1. dubna 1899), města ležícího již v Sasku.
Provoz byl na trati oficiálně zahájen 15. května 1899, a to se čtyřmi páry osobních vlaků.
Současný provoz
V současnosti jsou na trati nasazovány motorové vozy Regionova, v případě špatných provozních podmínek (sněžení) se nasazují soupravy ve složení lokomotiva 742 a vozy BDfaax, popř. BDtax (v počtu 2 - 3).
Na vybraných spojích se o víkendech objevuje souprava Siemens Desiro německé železniční společnosti (DB, zde vedena jako Erzgebirgsbahn).
Seznam železničních stanic a zastávek
Běžným a tučným písmem jsou označeny stanice, kurzívou zastávky.
- Karlovy Vary dolní nádraží
- Karlovy Vary (též známé jako Karlovy Vary - Horní nádraží)
- Stará Role
- Nová Role
- Nová Role zastávka
- Nejdek - Suchá
- Nejdek
- Nejdek zastávka
- Vysoká Pec
- Nové Hamry
- Nejdek - Tisová
- Nové Hamry zastávka, původně Nejdek - Sejfy
- Nejdek - Oldřichov
- Pernink
- Horní Blatná
- Potůčky zastávka
- Potůčky
- Johanngeorgenstadt
Odkazy
- HUMLER, Jiří (1999): Krušnohorský Semmering. Klub M 131.1, Sokolov.
Související články
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |