Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Tunel Klimkovice
Z Multimediaexpo.cz
Tunel Klimkovice nebo také Klimkovický tunel je jediný tunel na dálnici D1, byl vybudován ražením. Nachází se na úseku 4707 Bílovec – Ostrava-Rudná, který byl dříve uvažovaný jako součást dálnice D47. Tunel byl postaven z důvodu ochrany životního prostředí a kvůli minimalizaci vlivu stavby 4707 dálnice D1 na obec Klimkovice. Tunel Klimkovice je druhý nejdelší dálniční tunel v Česku (první nejdelší je Tunel Panenská na dálnici D8).
Obsah |
Chronologie
- konec října 2004 – zahájeny práce na stavební jámě na ostravském portálu
- listopad 2004 – zahájeny práce na brněnském portálu
- 1. dubna 2005 – zahájena ražba z ostravské strany
- 23. května 2005 – slavnostní zahájení stavby úseku 4707 Bílovec – Ostrava-Rudná
- 30. června 2005 – zahájena ražba z brněnské strany
- 12. prosince 2005 – proražen tubus B (směr Ostrava-Brno)
- 15. února 2006 – proražen tubus A (směr Brno-Ostrava)
- 6. května 2008 – uvedení do provozu celého úseku 4707 Bílovec – Ostrava-Rudná včetně tunelu Klimkovice
Základní technické parametry
Tunel obsahuje dva tubusy. Tubus A (směr Brno-Ostrava) je dlouhý 1076,826 m (z toho 864,823 m raženo a 165,83 m hloubeno na brněnské straně a 46,17 m na ostravské), tubus B (směr Ostrava-Brno) je dlouhý 1088,090 m (z toho raženo 875,273 m a hloubeno 166,4 m na brněnské straně a 46,4 m na ostravské). Tunel je široký 12,204 m, v místě nouzového zálivu 14,454 m, šiřka mezi chodníky je 9,5 m, v místě nouzového zálivu 11,75 m a průjezdní výška je 4,8 m. Plocha výrubu je 120,17 m². Celkem bylo vyraženo 367,2 tisíc m³.
Bezpečnost tunelu
Každý tubus obsahuje dva jízdní pruhy a maximální povolená rychlost je stanovena na 80 km/h, ačkoliv projekt počítal s rychlostí až 110 km/h.[1] Tubusy propojují 5 propojovacích chodeb sloužících k nouzové evakuaci lidí v případě nehody či požáru. Středová spojka obsahuje nouzové zálivy o délce 40 m a je vyvedena na povrch vertikální šachtou určenou pro přípojné kabely a požární vodovod. Kromě toho každý tubus obsahuje šest SOS výklenků obsahujících sebezáchranné prostředky, protipožární hydranty a spojení s integrovaným záchranným systémem. Dozor nad provozem v tunelu dohlíží dispečink ve Středisku správy a údržby dálnic ve Slovenské ulici v Ostravě. Pro stavbu byl poprvé v České republice používán tzv. protipožární beton. Ten obsahuje polypropylenová vlákna, která se v případě požáru vlivem vysoké teploty vypaří. V betonu tak vzniknou komůrky, do kterých se zahřátý beton může rozpínat. Zabrání se tak jeho pnutí a sníží možnost totální destrukce tunelové konstrukce.
Náklady na realizaci
Celkové náklady na výstavbu byly odhadnuty na 2,5 miliardy Kč.
Geodetická dokumentace
Geodetická dokumentace skutečného provedení stavby byla provedena jako 3D dokumentace. Jejím zhotovitelem je Subterra a Geodis Brno. V soutěži o Technické dílo roku 2008 pořádaném Komorou geodetů a kartografů získala tato dokumentace druhé místo.[2]
Související články
Reference
- Moravskoslezský deník, 27.04.2007
- Novinky.cz, 18.04.2008
Externí odkazy
- Via Moravica – informační server o výstavbě dálnice D47
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |