USS Wasp (CV-7)

Z Multimediaexpo.cz

USS Wasp (CV-7)

USS Wasp (CV-7)

Základní údaje USS Wasp (CV-7)
Typ: letadlová loď
Třída: třída Wasp
Číslo trupu: CV-7
Jméno podle:
Objednána: 19. září 1935 v loděnicích Bethlehem Steel Co., Fore River, Mass.
Zahájení stavby: 1. dubna 1936
Spuštěna na vodu: 4. dubna 1939
Uvedena do služby: 25. dubna 1940
Osud: 15. září 1942 potopena japonskou ponorkou jižně od ostrova Guadalcanal
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 14 700 t (standardní)
19 116 t (plný)
Délka: 209,7 m (na úrovni hladiny)
225,9 m (celkem)
Šířka: 24,6 m (na úrovni hladiny)
33,2 (celkem)
Ponor: 6,1 m
Pohon: 6 kotlů
parní turbíny
2 hřídele
75 000 shp (55,9 MW)
Palivo:
Rychlost: 29,5 uzlů (54,6 km/h)
Dosah: 12 000 nm (22 000 km) při rychlosti 15 uzlů (28 km/h)
Posádka: 1800
Pancíř:
Výzbroj: 8 × 127 mm (5 palců)/38 cal
4 × 4 28 mm (1,1 palce)/75 cal
24 × 12,7 mm
Elektronika:
Letadla: 80 letounů
Ostatní:

USS Wasp (CV-7) byla jedinou americkou letadlovou lodí třídy Wasp.

Na začátku druhé poloviny třicátých let dvacátého století bylo ve Spojených státech amerických rozhodnuto o stavbě nové letadlové lodi, která by nahradila zastaralou USS Langley v roli lehké letadlové lodě.

Stavba byla zahájena 1. dubna 1936 a byly pro ni použity zmenšené plány pro stavbu jednotek třídy Yorktown. Pro dosažení plánovaného standardního výtlaku kolem 15 000 t však muselo být zmenšeno i pancéřování, což se v budoucnu mělo stát Waspu osudným.

Práce se neskutečně vlekly a loď mohla být spuštěna na vodu až 4. dubna 1939. Vzhledem ke stále narůstajícímu napětí mezi USA a Japonskem však tempo po spuštění na vodu rychle vzrostlo a za další rok, dne 25. dubna 1940, již mohl být Wasp zařazen do služby v Námořnictvu Spojených států.

Služba v Atlantiku

V dobách před vstupem USA do války se letadlová loď Wasp zdržovala v Atlantickém ocenánu. Její činnost tvořily eskorty konvojů do Velké Británie a na Island. V březnu 1941 se Wasp podílí na nalezení škuneru jménem George E. Klinck. Ten zabloudil v bouři u Cape Hatteras v Severní Karolíně a kvůli silné mlze nemohl najít cestu domů. Wasp jej díky svým silným pátracím reflektorům lokalizoval a dovedl bezpečně k pobřeží. V červenci se Wasp účastní akce na zajištění bezpečného vylodění amerických vojáků na Islandu, kteří podle plánu střídají britské jednotky v zajištění ostrova před případnou německou invazí.

Začátek války zastihl USS Wasp v Atlantiku. Během prvních měsíců roku 1942 se podílí na doprovodech konvojů a také na dopravě britských stíhaček Spitfire Mk.V do Středomoří. 17. března byl Wasp poškozen srážkou s torpédoborcem USS Stack. Ve druhé čtvrtině roku je Wasp stažen do Norfolku ve Virginii, kde jsou provedeny všechny nutné opravy a poté se loď vydává na cestu Panamským průplavem vstříc válce v Tichomoří.

Služba v Tichomoří

První velkou akcí, které se Wasp v Pacifiku účastní, je podpora jednotek vyloďujících se na ostrově Guadalcanal v Šalomounových ostrovech dne 7. srpna 1942. Tam jeho letci spolu s letci z USS Enterprise a USS Saratoga několik prvních dní brání čerstvě dobytá postavení na ostrově před útoky japonských bombardérů.

Další příležitost tvrdě zúčtovat s Japonci Wasp propásl ve dnech 24.-25. srpna. V tu dobu se odehrála bitva ve východních Šalomounech. Bohužel Wasp neměl dostatek pohonných hmot a bitvy se kvůli tankování zúčastnit nemohl.

15. září křižoval Wasp se svým svazem jihovýchodně od ostrova San Cristobal, když byl spatřen a torpédován jednou z všudypřítomných japonských ponorek. Byla to I-19. Jak již bylo zmíněno, Wasp měl kvůli dodržení plánovaného výtlaku omezené pancéřování. I to byl jeden z důvodů, proč zmizel během krátké chvíle pod hladinou. Zahynulo takřka 200 lidí.

Za své zásluhy byl Wasp dvakrát vyznamenán válečnou hvězdou.

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
USS Wasp (CV-7)