Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Walter W-IV
Z Multimediaexpo.cz
Walter W-IV byl letecký motor vyráběný československou firmou Walter od roku 1923, konstrukce vycházela z licence motoru BMW IV zakoupené v Německu. Šlo o zcela nový motor, koncipovaný podobně jako předchozí typ BMW IIIa (na ten firma Walter také zakoupila licenci a vyráběla jej jako Walter W-III, ovšem bylo jich vyrobeno poměrně málo — většina požadovaných motorů BMW IIIa byla zakoupena v zahraničí).
Stejně jako v případě motoru BMW IIIa se jednalo o výškový motor, tzv. překomprimovaný a předimenzovaný (tj. s kompresním poměrem vyšším než jaký by při provozu dovolovala odolnost paliva proti detonačnímu spalování a s větším zdvihovým objemem, než by byl třeba při běžně dosahovaných hodnotách středního ef. tlaku a střední pístové rychlosti k dosažení požadovaného výkonu; motor potom sice nebyl v nižších letových hladinách schopen pracovat na „plný plyn“, ale na druhou stranu si udržoval výkon do větší výšky, než je možné u běžně koncipovaného motoru s atmosferickým plněním). Motor byl vybaven speciálním karburátorem a pilot reguloval výkon motoru dvěma plynovými pákami, normální plynovou pákou (pro „škrcený“ výkon v nižších letových hladinách) a pákou tzv. výškového plynu, kterou mohl používat teprve od nadmořské výšky kolem 2 000 metrů — v této výšce již nehrozilo poškození motoru ani při plné, „neškrcené“, dodávce palivové směsi.
Motorů Walter W-IV bylo mezi lety 1923 až 1928 postaveno alespoň 214 kusů (jiné prameny uvádějí počet 225). Byly montovány do celé řady letounů čsl. výroby, mj. Aero A-11, Aero A-29, Aero DH-50, Letov Š-19 či speciálu Aero A-18c upraveného pro rychlostní závody.
Technická data
- Typ: čtyřdobý zážehový vodou chlazený řadový (stojatý) šestiválec, s přímým náhonem vrtule
- Vrtání válce: 160 mm
- Zdvih pístu: 195 mm
- Celková plocha pístů: 1 206 cm²
- Zdvihový objem motoru: 23 524 cm³
- Kompresní poměr: 9,18
- Rozvod: ventilový, OHC, vačkový hřídel je poháněn královským hřídelem
- Mazání: tlakové, oběžné
- Zapalování: dvěma magnety Bosch ZH6
- Příprava palivové směsi: karburátorem
- Předepsané palivo: směs benzínu a tech. benzolu v poměru 50÷50
- Hmotnost suchého motoru (tj. bez provozních náplní): 304 kg
- Výkony:
- nominální: 240 k (176,5 kW) při 1 400 ot/min
- maximální: 280 k (205,9 kW) při 1 450 ot/min
Prameny
- KUČERA, Pavel. Aero DH-50. Letectví + kosmonautika, roč. LXI, čís. 25 a 26. ISSN 0024-1156.
- NĚMEČEK, Václav. Československá letadla. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1958.
- PILÁT, Zdeněk. Naše letecké motory. Letectví + kosmonautika, roč. LX, čís. 5-10. ISSN 0024-1156.
- SÝKORA, Petr. Aero A-18, A-18b a A-18c. Letectví + kosmonautika, 1993, roč. LXIX, čís. 8-11. ISSN 0024-1156.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |