Willy Mairesse

Z Multimediaexpo.cz


Willy Mairesse (* 1. říjen 1928, Momignies, † 2. září 1969, Ostende) byl belgický automobilový závodník, účastník formule 1 v letech 1960 - 1965. Byl všestranným závodníkem, který získal i řadu úspěchů v dalších automobilovývh disciplínách jako v Rally (Marathon de la Route, Tour de France, Tour de Corse) nebo sportovních vozech (1000 km Spa, 1000 km Nürburgring, 1000 km Paris, Targa Florio, 24h Le Mans, 24h Spa-Francorchamps).

Obsah

Biografie

Willy Mairesse se narodil v malé vesničce uprostřed polí a lesů, v jižní Belgii, nedaleko hranic s Francií. [1]. Až do svých 25 let neměl ani tušení o automobilových závodech, vše změnila nabídka jeho kamaráda (Dr. Henry Misonne), přihlásit se na závod Liege-Řím-Liege 1953 s vozem Porsche 356. Ale jejich amatérský pokus brzo ztroskotal na poruše motoru. Od tohoto okamžiku začal používat svůj soukromý vůz Peugeot 203, ve stejném závodě, dojel na celkově 28 příčce a ve své třídě byl 8. O rok později se stejným vozem již zvítězil ve třídě do 1300cc a celkově byl 8. V roce 1956 získal vůz Mercedes 300SL a začal závodit ve třídě GT a dokonce dojel na třetím místě v předzávodě pro Grand Prix Německa. Ten samý rok zvítězil v Liege-Řím-Liege [2] a získal si tak zaslouženou pozornost belgického národního týmu Equipe Nationale Belge, který provozoval dovozce vozů Ferrari Jacques Swaters.

Equipe Nationale Belge angažoval Mairesse pro období 1957 a 1958 do kategorie sportovních vozů, ale dobré výsledky na sebe nechaly čekat, nejprve nedojel v závodě 1000 km Nürburgringu 1958 a v 24h Le Mans 1958 havaroval a tak nejlepším a jediným výsledkem tohoto roku bylo druhé místo v závodě na 12h Remis 1958, kde řídil vůz Ferrari Berlinetta. Rok 1959 byl v belgickém týmu velmi náročný a jediným uspokojením mu byl strhující výkon v souboji s Olivierem Gendebienem během Tour de France, kde si ho všiml i Enzo Ferrari a získal ho tak do svého týmu. Nejprve jako testovacího pilota pro vytrvalostní závody a později i do formule 1.

Ve formuli 1 startoval poprvé v domácí Grand Prix Belgie 1960, která se zapsala do dějin jako jedna z nejtragičtějších. V závodě Mairesse kroužil na sedmém místě a přetahoval se o místo šesté s Chrisem Bristolem, když se Chris Bristow ve 20 kole dostal před Mairesse a havaroval. Anglický pilot byl na místě mrtev, Mairesse byl otřesen a navíc i obviňován svými kolegy. Závod pokračoval dále, Willy Mairesse ze závodu odstoupil ve 23 kole, to ještě netušil, že v dalším kole zahyne další pilot, Alan Stacey. Další pokus Williho ve formuli 1 se odehrál za mnohem příznivějších podmínek v Grand Prix Francie, ale závod znovu nedokončil. Až do třetice se to povedlo, Grand Prix Itálie mu vynesla třetí místo a taky jediné umístění na stupních vítězů ve formuli 1.

V 50 letech patřily závody formule 1 k nejuznávanějším akcím ve světě automobilového sportu, přesto bylo i několik dalších závodů, kde bylo možno vydobýt si slávu. Závody jako 24h Le Mans, 1000 km Nürburgringu, 1000 km Pařížě, 12 h Sebringu nebo Targa Florio, přitahovaly jak výrobce tak i diváky a piloty. Willy Mairesse měl důvěru samotného Enza Ferrariho, kterou ještě upevnil po vítězstvích v Tour de France v letech 1960 a 1961, v nemistrovských Grand Prix Syrakus a Bruselu nebo prvním místem v Targa Florio v roce 1962 [3] , 500 km Spa 1963, 1000 km Nürburgringu 1963 a dalších. Ne vždy se však dařilo, a stejně tak jako při svém vstupu do formule 1, byl zapleten do několika vážných nehod. Nejprve v Le Mans při výborně rozjetém závodě, přišlo špatné dotankování a následný požár jeho vozu, to ještě Willy vyvázl bez zranění. [4] Nehoda v Grand Prix Německa 1963, při které se vážně zranil, ho stála i místo v závodním týmu Ferrari. Navíc kolo utržené z jeho vozu namístě usmrtilo pomocníka z červeného kříže, který seděl na stráni před hrazením, tak zněl první zpráva. Později se z amatérských záběru prokázalo, že kolo z vozu přelétlo celou přírodní tribunu a nikoho nezasáhlo, pomocník byl zasažen přímo vozem Williho Mairesse [5]. Willy Mairesse, byl z vozu katapultován a dopadl 40 m daleko od nehody, utrpěl vážná zranění nohou a rukou.

Willy Mairesse se vrátil na závodní dráhu až na přelomu roku 1964/1965, když se účastnil pár závodu s přítelem Jean Blatonem. Dokázal zvítězit v 500km Spa 1965 nebo v Targa Florio 1966. Mezitím si založil úspěšný podnik a na závodění bylo čím dál méně času. Znovu se nechal přemluvit přítelem k účasti v Le Mans 1968, která pro něj měla osudový zvrat jeho osobnosti. Krátce po startu, ještě v prvním kole, se špatně zavřené dveře otevřeli a způsobili nepříjemnou nehodu ze které se Willy nikdy úplně nevyléčil a téměř rok po této události si Willy sáhl na svůj život sám. Stalo se tak 2. října 1969 v hotelovém pokoji ve městě Ostende.


Výsledky

Formule 1

(Legenda: tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Umístění Body
Scuderia Ferrari Ferrari Dino 246 Ferrari 155 2.4 V6 ARG
MON
500
NED
BEL
Ret
FRA
Ret
GBR
POR
ITA
3
USA
15 4
Equipe Nationale Belge Lotus 18 Coventry-Climax FPF 1.5 L4 MON
NED
BEL
Ret
- 0
Team Lotus Lotus 21 FRA
Ret
GBR
Scuderia Ferrari Ferrari 156 Ferrari 178 1.5 V6 GER
Ret
ITA
USA
Scuderia Ferrari Ferrari 156 Ferrari 178 1.5 V6 NED
MON
7
BEL
Ret
FRA
GBR
GER
ITA
4
USA
DNS
RSA
14 3
Scuderia Ferrari Ferrari 156 Ferrari 178 1.5 V6 MON
Ret
BEL
Ret
NED
FRA
GBR
GER
Ret
ITA
USA
MEX
RSA
- 0
Scuderia Centro Sud BRM P57 BRM P56 1.5 V8 RSA
MON
BEL
DNS
FRA
GBR
NED
GER
ITA
USA
MEX
- 0

Závody F1 nezapočítávané do MS

Rok Grand Prix Okruh Vůz Pozice Výsledky
Grand Prix Bruselu Brusel Emeryson 61 Nestartoval Výsledky
Grand Prix Syrakus Syrakusy Emeryson 61 Nestartoval Výsledky
Grand Prix Solitude Emeryson 61 Nestartoval Výsledky
Grand Prix Bruselu Brusel Ferrari D156 1. místo Výsledky
Grand Prix Neapole Neapol Ferrari D156 1. místo Výsledky
Flag of the United Kingdom.png BRDC International Trophy Silverstone Ferrari 156 Nedokončil Výsledky

24 hodin Le Mans

Rok Kategorie Tým Vůz Spolujezdci Umístění
1958 S3000 Ecurie Francorchamps Ferrari 250 TR Lucien Bianchi nedokončil
1960 S3.0 Scuderia Ferrari SpA Ferrari 250 TRI/60 Richie Ginther nedokončil
1961 S3.0 Scuderia Ferrari Ferrari 250 TRI/61 Flag of the United Kingdom.png Mike Parkes 2. místo
1963 P SpA Ferrari SEFAC Ferrari 250 P Flag of the United Kingdom.png John Surtees nedokončil
1965 GT Ecurie Francorchamps Ferrari 275 GTB Jean Blaton 3. místo
1966 P Scuderia Filipinetti Ferrari 365 P2/P3 Herbert Müller nedokončil
1967 P 5000 Equipe Nationale Belge Ferrari 330 P4 Jean Blaton 3. místo
1968 S 5000 Claude Dubois Ford GT40 Jean Blaton nedokončil

Targa Florio

Rok Kategorie Tým Vůz Spolujezdci Umístění
1960 S3000 Scuderia Ferrari Ferrari Dino 246 S Ludovico Scarfiotti, Guilio Cabianca 4. místo
1961 SC 3000 Scuderia Ferrari Ferrari 250 TR61 nestartoval
1962 S 3000 SpA Ferrari SEFAC Ferrari Dino 246 SP Flag of Mexico.png Ricardo Rodriguez, Olivier Gendebien 1. místo
1963 S 2000 SpA Ferrari SEFAC Ferrari Dino 196 SP Lorenzo Bandini, Ludovico Scarfiotti 2. místo
1963 P 3000 SpA Ferrari SEFAC Ferrari 250 P Ludovico Scarfiotti Nedokončil
1966 S Scuderia Filipinetti Porsche 906 Herbert Müller 1. místo

Zajímavosti

  • Kniha - Willy Mairesse le chevalier meurtri - Christophe A. Gaascht. Editon Nostaligia. 2003.

Externí odkazy