Avia S-199
Z Multimediaexpo.cz
(+ Nový článek...) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Avia-S199-hatzerim-2.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Muzeum-Kbely-2014-074.jpg|thumb|240px|Avia S-199 v Leteckém muzeum Kbely]] |
+ | [[Soubor:Avia-S199-hatzerim-2.jpg|thumb|240px|Izraelská Avia S-199]] | ||
'''Avia S-199''' byl poválečný československý [[stíhací letoun]], který byl „křížencem“ německého letounu [[Messerschmitt Bf 109#Verze G (Gustav)|Messerschmitt Bf 109G]] osazeného motorem [[Jumo 211]]. | '''Avia S-199''' byl poválečný československý [[stíhací letoun]], který byl „křížencem“ německého letounu [[Messerschmitt Bf 109#Verze G (Gustav)|Messerschmitt Bf 109G]] osazeného motorem [[Jumo 211]]. | ||
Řádka 22: | Řádka 23: | ||
* Dostup: 8 686 m | * Dostup: 8 686 m | ||
* Dolet: 850 km | * Dolet: 850 km | ||
- | * Výzbroj: 2× [[kulomet MG 131|kulomety MG 131]], 2× [[kanón MG 151/20|kanóny MG 151/20]], 1× | + | * Výzbroj: 2× [[kulomet MG 131|kulomety MG 131]], 2× [[kanón MG 151/20|kanóny MG 151/20]], 1× 250 kg bomba nebo 4× 70 kg bomba |
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | * [http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/160848#160848 Valka.cz | + | * [http://forum.valka.cz/viewtopic.php/p/160848#160848 Valka.cz – Avia S-199] |
- | * [http://www.tyden.cz/rubriky/veda-a-technika/avia-s-199-mezek-ktery-zachranil-stat-izrael_55864.html TYDEN.cz | + | * [http://www.tyden.cz/rubriky/veda-a-technika/avia-s-199-mezek-ktery-zachranil-stat-izrael_55864.html TYDEN.cz – Avia S-199: mezek, který zachránil stát Izrael] |
* [http://www.vhu.cz/cs/stranka/letecke-muzeum/fotogalerie-kbely4 VHÚ Praha - Avia S-199 (čs. verze Messerschmitt Bf 109G/K)] | * [http://www.vhu.cz/cs/stranka/letecke-muzeum/fotogalerie-kbely4 VHÚ Praha - Avia S-199 (čs. verze Messerschmitt Bf 109G/K)] | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Avia+S-199}}{{Commonscat|Avia S-199}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Československá stíhací letadla]] | [[Kategorie:Československá stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Avia|S-199]] | [[Kategorie:Letadla Avia|S-199]] |
Aktuální verze z 17. 9. 2016, 11:49
Avia S-199 byl poválečný československý stíhací letoun, který byl „křížencem“ německého letounu Messerschmitt Bf 109G osazeného motorem Jumo 211.
Obsah |
Vývoj
Po druhé světové válce zůstalo na území Československa značné množství draků z německých letounů Messerschmitt Bf 109G a K. Jelikož chyběly originální německé motory Daimler-Benz DB 605, bylo rozhodnuto o osazení těchto draků motory Jumo 211. Výrobou těchto letadel byla pověřena pražská továrna Avia, ovšem výkony letounů byly problematické, a tak si stroj u československých pilotů vysloužil přezdívku „Mezek“. Letouny se vyráběly od roku 1947 do roku 1949 a celkem bylo vyrobeno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 kusů dvoumístných označených CS-199.
Bojové užití
Když roku 1948 vznikl stát Izrael, OSN zakázala dovoz zbraní do oblasti Blízkého východu. Zbraně se tam začaly dostávat víceméně nelegálně a jediným státem, který se rozhodl pro podporu Izraele, bylo tehdejší Československo. Byla zahájena akce DI (Důvěrné Izrael), v jejímž rámci bylo do Izraele tajně dodáno z ČSR mimo jiné i 25 letounů S-199 nebo letouny Spitfire. Tyto dodávky umožnily Izraelcům obhájit svůj nový stát. První úspěšnou misí byl útok čtyř Mezků na Arabská vojska u mostu Gešer ad Halom (česky: Až sem), díky kterému zastavili postup Arabů na Tel Aviv. Židé letoun přezdívali hebrejsky: Sakin nebo v jidiš: Messer nebo Messerschmitt (česky: Nůž).
Technické údaje
- Osádka: 1
- Pohon: 1× motor Junkers Jumo 211F
- Výkon motoru: 880 kW
- Rozpětí: 9,92 m
- Délka: 8,94 m
- Výška: 2,59 m
- Nosná plocha: 16,20 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 2 650 kg
- Vzletová hmotnost: 3 740 kg
- Maximální rychlost: 590 km/h
- Dostup: 8 686 m
- Dolet: 850 km
- Výzbroj: 2× kulomety MG 131, 2× kanóny MG 151/20, 1× 250 kg bomba nebo 4× 70 kg bomba
Externí odkazy
- Valka.cz – Avia S-199
- TYDEN.cz – Avia S-199: mezek, který zachránil stát Izrael
- VHÚ Praha - Avia S-199 (čs. verze Messerschmitt Bf 109G/K)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |