Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Dálnice
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:A1 Bologna (2).jpg|thumb| | + | __NOTOC__[[Soubor:Autoroute a11.jpg|thumb|250px|Francouzská A11 mezi Brou a Le Mans]] |
- | + | [[Soubor:A1 Bologna (2).jpg|thumb|250px|Italská A1 u města [[Bologna|Boloňa]]]] | |
- | [[Soubor:TA DH 208.jpg|thumb| | + | [[Soubor:TA DH 208.jpg|thumb|250px|Dopravní zácpa na Ajalonské dálnici<br />v [[Tel Aviv]]u ([[Izrael]])]] |
+ | [[Soubor:Prague Chodov D1 Highway4.jpg|thumb|250px|Začátek české dálnice D1 ([[Chodov (Praha)|Chodov]])]] | ||
'''Dálnice''' (ze slov '''dál'''ková sil'''nice''')<ref>[http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala/$file/Stavby_kterym_doba_neprala.pdf Ředitelství silnic a dálnic – Stavby, kterým doba nepřála (PDF)]</ref> je [[rychlostní komunikace]] pro motorová silniční vozidla a je to nejvyšší typ [[pozemní komunikace]], která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti [[silnice|silnicím]] je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry. | '''Dálnice''' (ze slov '''dál'''ková sil'''nice''')<ref>[http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala/$file/Stavby_kterym_doba_neprala.pdf Ředitelství silnic a dálnic – Stavby, kterým doba nepřála (PDF)]</ref> je [[rychlostní komunikace]] pro motorová silniční vozidla a je to nejvyšší typ [[pozemní komunikace]], která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti [[silnice|silnicím]] je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry. | ||
Řádka 52: | Řádka 53: | ||
* [http://www.motorways-exitlists.com/ Motorways - Exit Lists - Guide to the motorway systems worldwide (anglicky)] | * [http://www.motorways-exitlists.com/ Motorways - Exit Lists - Guide to the motorway systems worldwide (anglicky)] | ||
- | {{Commonscat|highways|Dálnice}}{{Článek z Wikipedie}} | + | |
+ | {{Flickr|Highways}}{{Commonscat|highways|Dálnice}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Pozemní komunikace]] | [[Kategorie:Pozemní komunikace]] | ||
[[Kategorie:Dálnice| ]] | [[Kategorie:Dálnice| ]] |
Aktuální verze z 9. 5. 2018, 13:25
Dálnice (ze slov dálková silnice)[1] je rychlostní komunikace pro motorová silniční vozidla a je to nejvyšší typ pozemní komunikace, která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti silnicím je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry.
Označování
V jednotlivých zemích světa se trasy dálnic značí různým písmenem:
- A většina evropských zemí – Francie, Chorvatsko, Itálie, Litva, Německo, Polsko, Rakousko
- AP Španělsko
- D Česká republika, Slovensko
- H Izrael
- M Irsko, Maďarsko, Rusko, Velká Británie
- O Turecko
Technické parametry
Dálnice je charakterizována svými vlastnostmi:
- návrhová rychlost přes 100 km/h, maximální povolená rychlost se v jednotlivých zemích světa liší
- kategorijní šířka čtyřpruhové dálnice 27,5 metru
- mimoúrovňové křižovatky
- připojovací a odbočovací pruhy v maximální předepsané délce
- směrové oblouky, stoupání a klesání musí dodržovat určité parametry pro daný typ terénu
- v dlouhých stoupáních musí být vždy přidán stoupací pruh
- střední dělicí pás a krajnice musí dodržovat předepsané šířky
Zpoplatnění
Ve většině zemí je používání dálnic a rychlostních silnic zpoplatněno. Kupříkladu v Německu je ale používání dálnic zadarmo. Dálniční poplatky se mohou platit buď dálničními známkami (vydávají na 1 rok a obvykle i na kratší časové úseky, např. na 1 měsíc), elektronickým mýtem nebo klasickým mýtem.
Dálnice ve světě
Dálnice v Česku
- Podrobnější informace naleznete na stránce: Dálnice v Česku
Dálnice v Evropě
- Podrobnější informace naleznete na stránce: Dálnice v Evropě
Ekologické aspekty výstavby dálnic
Dálnice je liniová stavba, která má na životní prostředí poměrně zásadní vliv. Vozovka a její příslušenství zabírá poměrně velkou plochu (pouhá vozovka 100 km dálnice se standardní šířkou 28 metrů zabírá prostor 2,8 km²) a také rozděluje krajinu na dvě poloviny, což komplikuje např. migraci zvěře. Vlastní stavba i pozdější provoz produkují značné množství zplodin a hrozí také riziko ekologické havárie způsobené palivem nebo nákladem vozu.
Související články
Reference
Externí odkazy
- Ředitelství silnic a dálnic
- České dálnice
- Vše o dálnicích…
- Informace o dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích I. třídy
- Zamyšlení se nad salámovou metodou v Reflexu
- Dálnice D3 (Ortomapy, vizualizace, odkazy, ankety atp.)
- Motorways - Exit Lists - Guide to the motorway systems worldwide (anglicky)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |