V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Časovka

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
{{různé významy|tento=závodu na čas|druhý=rodu rostlin Rhodanthe|stránka=časovka (rod)}}
+
[[Soubor:Cadel Evans 20 etapa TDF 2011.jpg|thumb|230px|[[Cadel Evans]] v časovce TDF 2011, kde si brutálním výkonem vybojoval celkové vítězství na '''TDF 2011'''.]]
-
[[Soubor:Erik Zabel Gaillac.jpg|thumb|[[Erik Zabel]] na trati časovky jako [[prolog (cyklistika)|prologu]] [[Tour de France]] v roce 2005]]
+
[[Soubor:Bradley Wiggins 2-casovka TDF 2012.jpg|thumb|230px|[[Bradley Wiggins]] v 2. časovce '''TDF 2012''']]
'''Časovka''' neboli '''závod na čas''' je druh závodu ve [[sport]]ech, při nichž o vítězi může rozhodovat dosažený čas. V časovce každý účastník závodu (jednotlivec nebo družstvo) vyráží na předepsanou trať individuálně. Termín  časovka se běžně používá v [[silniční cyklistika|silniční cyklistice]], ale stejný princip mají i některé jiné sporty.
'''Časovka''' neboli '''závod na čas''' je druh závodu ve [[sport]]ech, při nichž o vítězi může rozhodovat dosažený čas. V časovce každý účastník závodu (jednotlivec nebo družstvo) vyráží na předepsanou trať individuálně. Termín  časovka se běžně používá v [[silniční cyklistika|silniční cyklistice]], ale stejný princip mají i některé jiné sporty.
== Časovka v silniční cyklistice ==
== Časovka v silniční cyklistice ==
=== Pravidla ===
=== Pravidla ===
-
Start do časovky musí být z klidu. Kolo závodníka drží určená osoba (pro všechy stejná), která v okamžiku startu kolo uvolní (nikoli postrčí). Startér odpočítává poslední okamžiky před startem, než dá pokyn ke startu. Pokud je k dispozici [[elektronika|elektronické]] měření, čas se rozbíhá ve chvíli, kdy závodník spustí  [[elektronická časomíra|automatickou časomíru]], pokud neodstartuje výrazně dříve nebo déle než 5 sekund po pokynu startéra.
+
Start do časovky musí být z klidu. Kolo závodníka drží určená osoba (pro všechny stejná), která v okamžiku startu kolo uvolní (nikoli postrčí). Startér odpočítává poslední okamžiky před startem, než dá pokyn ke startu. Pokud je k dispozici [[elektronika|elektronické]] měření, čas se rozbíhá ve chvíli, kdy závodník spustí  [[elektronická časomíra|automatickou časomíru]], pokud neodstartuje výrazně dříve nebo déle než 5 sekund po pokynu startéra.
Start se má provádět z [[rampa|rampy]].
Start se má provádět z [[rampa|rampy]].
Intervaly mezi závodníky musejí být stejné, i když mezi závodníky startujícími v závěru startovní listiny mohou být intervaly větší. Toho se často využívá proto, že v závěru startovní listiny bývají ti nejlepší.
Intervaly mezi závodníky musejí být stejné, i když mezi závodníky startujícími v závěru startovní listiny mohou být intervaly větší. Toho se často využívá proto, že v závěru startovní listiny bývají ti nejlepší.
Závodníci musejí v časovce jet individuálně a nespolupracovat. Pokud je závodník dojede soupeře startujícího dříve, nesmí ho ani vést, ani následovat. Míjet se mají nejméně v bočním rozestupu dvou [[metr]]ů a [[kilometr]] po dojetí musí jet dojetý cyklista aspoň 25 m daleko od rychlejšího. Doprovodná vozidla nesmějí jet blíž než 10 metrů za závodníkem a při případném předjíždění závodníků nesmějí bránit žádnému z nich, ani vést některého.
Závodníci musejí v časovce jet individuálně a nespolupracovat. Pokud je závodník dojede soupeře startujícího dříve, nesmí ho ani vést, ani následovat. Míjet se mají nejméně v bočním rozestupu dvou [[metr]]ů a [[kilometr]] po dojetí musí jet dojetý cyklista aspoň 25 m daleko od rychlejšího. Doprovodná vozidla nesmějí jet blíž než 10 metrů za závodníkem a při případném předjíždění závodníků nesmějí bránit žádnému z nich, ani vést některého.
=== Časovka jednotlivců ===
=== Časovka jednotlivců ===
-
[[Soubor:Ivan Basso 2005 TdF Stage 20 St Etienne ITT.jpg|thumb|[[Ivan Basso]] v časovce na [[Tour de France]] [[2005]]]]
+
[[Soubor:Ivan Basso 2005 TdF Stage 20 St Etienne ITT.jpg|thumb|230px|[[Ivan Basso]] v časovce na [[Tour de France]] [[2005]]]]
Maximální délka časovky jednotlivců je pro jednotlivé kategorie určena pravidly takto:
Maximální délka časovky jednotlivců je pro jednotlivé kategorie určena pravidly takto:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
Řádka 29: Řádka 29:
Legendární [[Velká cena národů]] ve [[Francie|Francii]] se ale v minulosti jezdila na tratích v rozmezí od 80 do 140 km (délka závodu se postupně snižovala).
Legendární [[Velká cena národů]] ve [[Francie|Francii]] se ale v minulosti jezdila na tratích v rozmezí od 80 do 140 km (délka závodu se postupně snižovala).
Časovka jednotlivců je jednou z klasických disciplín [[mistrovství světa v silniční cyklistice]], na olympijské hry se ale dostala až v roce [[2004]] v [[Athény|Athénách]], kde při její premiéře zvítězili Američan [[Tyler Hamilton]] a Nizozemka [[Leontien Zijlaardová-Van Moorselová]].
Časovka jednotlivců je jednou z klasických disciplín [[mistrovství světa v silniční cyklistice]], na olympijské hry se ale dostala až v roce [[2004]] v [[Athény|Athénách]], kde při její premiéře zvítězili Američan [[Tyler Hamilton]] a Nizozemka [[Leontien Zijlaardová-Van Moorselová]].
-
Zvláštní místo má časovka jednotlivců v etapových cyklistických závodech, v nichž může, ale nemusí být zařazena. V některých závodech bývá časovek i víc. Např. [[Tour de France 2007]] obsahovala tři časovky jednotlivců, první nejkratší v [[Londýn]]ě jako tzv. [[prolog (cyklistika)|prolog]], druhou horskou a třetí rovinatou jako předposlední etapu. V některých závodech bývá časovka zařazována jako poslední etapa a občas vede ke změnám pořadí - mezi nejslavnější případy patří zvrat souboje mezi [[Greg LeMond|Gregem LeMondem]] a [[Laurent Fignon|Laurentem Fignonem]] na [[Tour de France]] v roce [[1989]]<ref>Swift, E.M.: [http://sportsillustrated.cnn.com/cycling/1998/tourdefrance/tourdefrancearchive/tour2.html ''Le Grand LeMond''], portrét Sportovce roku časopisu [[Sports Illustrated]], 25.12.1989, online na serveru CNN/SI - '''anglicky'''</ref> na španělské [[Vuelta|Vueltě]] takto v časovce v ulicích [[Madrid]]u přišli v nedávné minulosti o vítězství [[Óscar Sevilla]] nebo [[Roberto Heras]].
+
Zvláštní místo má časovka jednotlivců v etapových cyklistických závodech, v nichž může, ale nemusí být zařazena. V některých závodech bývá časovek i víc. Např. [[Tour de France 2007]] obsahovala tři časovky jednotlivců, první nejkratší v [[Londýn]]ě jako tzv. [[prolog (cyklistika)|prolog]], druhou horskou a třetí rovinatou jako předposlední etapu. V některých závodech bývá časovka zařazována jako poslední etapa a občas vede ke změnám pořadí - mezi nejslavnější případy patří zvrat souboje mezi [[Greg LeMond|Gregem LeMondem]] a [[Laurent Fignon|Laurentem Fignonem]] na [[Tour de France]] v roce [[1989]]<ref>Swift, E.M.: [http://sportsillustrated.cnn.com/cycling/1998/tourdefrance/tourdefrancearchive/tour2.html ''Le Grand LeMond''], portrét Sportovce roku časopisu Sports Illustrated, 25.12.1989, online na serveru CNN/SI (anglicky)</ref> na španělské [[Vuelta|Vueltě]] takto v časovce v ulicích [[Madrid]]u přišli v nedávné minulosti o vítězství [[Óscar Sevilla]] nebo [[Roberto Heras]].
Mezi nejslavnější časovkáře historie patří [[Jacques Anquetil]], [[Bernard Hinault]], Laurent Fignon, Greg LeMond, [[Miguel Indurain]], [[Jan Ullrich]] nebo [[Lance Armstrong]].
Mezi nejslavnější časovkáře historie patří [[Jacques Anquetil]], [[Bernard Hinault]], Laurent Fignon, Greg LeMond, [[Miguel Indurain]], [[Jan Ullrich]] nebo [[Lance Armstrong]].
=== Časovka družstev ===
=== Časovka družstev ===
-
[[Soubor:CLM CSC Team (2004).jpg|thumb|Cyklisté týmu [[Team CSC|CSC]] v časovce družstev na [[Tour de France]] [[2004]]]]
+
[[Soubor:Saxobank - Tour de Romandie 2009-2.jpg|thumb|230px|Cyklisté týmu Saxobank v časovce družstev kolem Romandie (2009)]]
Podle pravidel [[Mezinárodní cyklistická unie|Mezinárodní cyklistické unie]] (UCI) se časovky družstev musejí účastnit týmy o dvou až deseti cyklistech a nesmějí být smíšené (složené z mužů a žen zároveň).
Podle pravidel [[Mezinárodní cyklistická unie|Mezinárodní cyklistické unie]] (UCI) se časovky družstev musejí účastnit týmy o dvou až deseti cyklistech a nesmějí být smíšené (složené z mužů a žen zároveň).
Maximální délka časovky družstev je podle pravidel určena takto:
Maximální délka časovky družstev je podle pravidel určena takto:
Řádka 60: Řádka 60:
Protože o výsledku časovky nerozhoduje zpravidla pořadí posledního cyklisty, může se stát, že v závěru se družstvo rozpadne a pokračuje jen v tom počtu nejsilnějších časovkářů, aby se počítal čas právě posledního. Naopak v případě problémů, kdy dojde k ztrátě ještě většího počtu cyklistů, je nutné, aby čelo družstva na odpadlíky počkalo.
Protože o výsledku časovky nerozhoduje zpravidla pořadí posledního cyklisty, může se stát, že v závěru se družstvo rozpadne a pokračuje jen v tom počtu nejsilnějších časovkářů, aby se počítal čas právě posledního. Naopak v případě problémů, kdy dojde k ztrátě ještě většího počtu cyklistů, je nutné, aby čelo družstva na odpadlíky počkalo.
=== Vybavení ===
=== Vybavení ===
-
[[Soubor:Dave Zabriskie - USA Pro Time Trial.jpg|thumb|right|[[Dave Zabriskie]] při časovce na speciálu s diskovým zadním kolem a speciálními časovkářskými řídítky s nástavci]]
+
[[Soubor:Dave Zabriskie - USA Pro Time Trial.jpg|thumb|230px|[[Dave Zabriskie]] při časovce na speciálu s diskovým zadním kolem a speciálními časovkářskými řídítky s nástavci]]
Pro časovkářské závody se používají speciální [[jízdní kolo|kola]]. Většina odlišností vychází ze snahy minimalizovat [[odpor vzduchu]]. Z důvodu lepší [[aerodynamika|aerodynamiky]] se pro časovku používají zvláštní aerodynamické rámy s menším předním kolem. Kola bývají disková nebo loukoťová. Lepší aerodynamice napomáhají také zvláštní [[řidítka]], tzv. ''kozy''. Dalším vylepšením aerodynamiky jsou původně [[triatlon]]ové nástavce na řidítka, díky nimž má závodník lokty téměř u sebe. Právě použití těchto nástavců mělo v roce [[1989]] pomoci [[Spojené státy americké|americkému]] cyklistovi [[Greg LeMond|Gregu LeMondovi]] zvrátit v poslední etapě (časovce) výsledek [[Tour de France]] a porazit v konečném pořadí [[Francie|Francouze]] [[Laurent Fignon|Laurenta Fignona]] o pouhých 8 sekund. Disková kola se objevila na olympijských hrách poprvé v roce [[Letní olympijské hry 1984|1984]] v [[Los Angeles]], kde je užili na cestě k vítězství reprezentanti [[Itálie]] v časovce družstev.<ref>Wallechinsky, David: ''The Complete Book of the Olympics''. 2004 Edition. London : Aurum Press, 2004. ISBN 1-85410-990-1, s. 765.</ref>
Pro časovkářské závody se používají speciální [[jízdní kolo|kola]]. Většina odlišností vychází ze snahy minimalizovat [[odpor vzduchu]]. Z důvodu lepší [[aerodynamika|aerodynamiky]] se pro časovku používají zvláštní aerodynamické rámy s menším předním kolem. Kola bývají disková nebo loukoťová. Lepší aerodynamice napomáhají také zvláštní [[řidítka]], tzv. ''kozy''. Dalším vylepšením aerodynamiky jsou původně [[triatlon]]ové nástavce na řidítka, díky nimž má závodník lokty téměř u sebe. Právě použití těchto nástavců mělo v roce [[1989]] pomoci [[Spojené státy americké|americkému]] cyklistovi [[Greg LeMond|Gregu LeMondovi]] zvrátit v poslední etapě (časovce) výsledek [[Tour de France]] a porazit v konečném pořadí [[Francie|Francouze]] [[Laurent Fignon|Laurenta Fignona]] o pouhých 8 sekund. Disková kola se objevila na olympijských hrách poprvé v roce [[Letní olympijské hry 1984|1984]] v [[Los Angeles]], kde je užili na cestě k vítězství reprezentanti [[Itálie]] v časovce družstev.<ref>Wallechinsky, David: ''The Complete Book of the Olympics''. 2004 Edition. London : Aurum Press, 2004. ISBN 1-85410-990-1, s. 765.</ref>
Časovkářská kola jsou také vybavena těžšími [[převodovka|převody]], protože na kratších a zpravidla ne tak kopcovitých tratích časovek je nutné dosahovat vyšších průměrných rychlostí. Časovkářská kola jsou běžná i v [[dráhová cyklistika|dráhové cyklistice]]. Při běžných silničních závodech jsou časovkářské speciály obvykle zakázány, protože jejich ovládání je náročnější a ve větší skupině závodníků nebezpečné.
Časovkářská kola jsou také vybavena těžšími [[převodovka|převody]], protože na kratších a zpravidla ne tak kopcovitých tratích časovek je nutné dosahovat vyšších průměrných rychlostí. Časovkářská kola jsou běžná i v [[dráhová cyklistika|dráhové cyklistice]]. Při běžných silničních závodech jsou časovkářské speciály obvykle zakázány, protože jejich ovládání je náročnější a ve větší skupině závodníků nebezpečné.
Řádka 74: Řádka 74:
-
{{commons|Individual Time Trial}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Individual+time+trial}}{{Commonscat|Individual time trial}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Závodní cyklistika]]
[[Kategorie:Závodní cyklistika]]
[[Kategorie:Sportovní pravidla]]
[[Kategorie:Sportovní pravidla]]

Aktuální verze z 27. 2. 2019, 16:48

Cadel Evans v časovce TDF 2011, kde si brutálním výkonem vybojoval celkové vítězství na TDF 2011.
Bradley Wiggins v 2. časovce TDF 2012

Časovka neboli závod na čas je druh závodu ve sportech, při nichž o vítězi může rozhodovat dosažený čas. V časovce každý účastník závodu (jednotlivec nebo družstvo) vyráží na předepsanou trať individuálně. Termín časovka se běžně používá v silniční cyklistice, ale stejný princip mají i některé jiné sporty.

Obsah

Časovka v silniční cyklistice

Pravidla

Start do časovky musí být z klidu. Kolo závodníka drží určená osoba (pro všechny stejná), která v okamžiku startu kolo uvolní (nikoli postrčí). Startér odpočítává poslední okamžiky před startem, než dá pokyn ke startu. Pokud je k dispozici elektronické měření, čas se rozbíhá ve chvíli, kdy závodník spustí automatickou časomíru, pokud neodstartuje výrazně dříve nebo déle než 5 sekund po pokynu startéra. Start se má provádět z rampy. Intervaly mezi závodníky musejí být stejné, i když mezi závodníky startujícími v závěru startovní listiny mohou být intervaly větší. Toho se často využívá proto, že v závěru startovní listiny bývají ti nejlepší. Závodníci musejí v časovce jet individuálně a nespolupracovat. Pokud je závodník dojede soupeře startujícího dříve, nesmí ho ani vést, ani následovat. Míjet se mají nejméně v bočním rozestupu dvou metrů a kilometr po dojetí musí jet dojetý cyklista aspoň 25 m daleko od rychlejšího. Doprovodná vozidla nesmějí jet blíž než 10 metrů za závodníkem a při případném předjíždění závodníků nesmějí bránit žádnému z nich, ani vést některého.

Časovka jednotlivců

Maximální délka časovky jednotlivců je pro jednotlivé kategorie určena pravidly takto:

Kategorie Věk Maximální délka
Mistrovství světa a olympijské hry Ostatní
Muži Elite 40-50 km 80 km
Do 23 let 30-40 km 40 km
Junioři 20-30 km 30 km
Ženy Elite 20-30 km 40 km
Juniorky 10-15 km 15 km

Legendární Velká cena národů ve Francii se ale v minulosti jezdila na tratích v rozmezí od 80 do 140 km (délka závodu se postupně snižovala). Časovka jednotlivců je jednou z klasických disciplín mistrovství světa v silniční cyklistice, na olympijské hry se ale dostala až v roce 2004 v Athénách, kde při její premiéře zvítězili Američan Tyler Hamilton a Nizozemka Leontien Zijlaardová-Van Moorselová. Zvláštní místo má časovka jednotlivců v etapových cyklistických závodech, v nichž může, ale nemusí být zařazena. V některých závodech bývá časovek i víc. Např. Tour de France 2007 obsahovala tři časovky jednotlivců, první nejkratší v Londýně jako tzv. prolog, druhou horskou a třetí rovinatou jako předposlední etapu. V některých závodech bývá časovka zařazována jako poslední etapa a občas vede ke změnám pořadí - mezi nejslavnější případy patří zvrat souboje mezi Gregem LeMondem a Laurentem Fignonem na Tour de France v roce 1989[1] na španělské Vueltě takto v časovce v ulicích Madridu přišli v nedávné minulosti o vítězství Óscar Sevilla nebo Roberto Heras. Mezi nejslavnější časovkáře historie patří Jacques Anquetil, Bernard Hinault, Laurent Fignon, Greg LeMond, Miguel Indurain, Jan Ullrich nebo Lance Armstrong.

Časovka družstev

Cyklisté týmu Saxobank v časovce družstev kolem Romandie (2009)

Podle pravidel Mezinárodní cyklistické unie (UCI) se časovky družstev musejí účastnit týmy o dvou až deseti cyklistech a nesmějí být smíšené (složené z mužů a žen zároveň). Maximální délka časovky družstev je podle pravidel určena takto:

Kategorie Věk Maximální délka
Muži Elite 100 km
Do 23 let 80 km
Junioři 70 km
Ženy Elite 50 km
Juniorky 30 km

O vítězi časovky družstev rozhoduje čas dosažený závodníkem v určitém pořadí v celém týmu, jak je určeno konkrétními pravidly. Na olympijských hrách to byl třetí cyklista z čtyřčlenného týmu, ve velkých etapových závodech (např. na Tour de France nebo na Giru d'Italia), kde startují devítičlenné týmy, se započítává čas pátého v cíli. Silniční časovka družstev na 100 kilometrů byla do programu olympijských her zařazena poprvé v Římě na olympijských hrách v roce 1960. Naposledy se konala na hrách v Barceloně v roce 1992. Nejúspěšnější zemí byl někdejší Sovětský svaz, který získal tři zlaté medaile, dvakrát vyhráli cyklisté Itálie, Nizozemska a Německa (v roce 1988 v barvách tehdejší NDR). Na olympijských hrách v Moskvě v roce 1980 získalo bronz československé družstvo ve složení Michal Klasa, Vlastibor Konečný, Alipi Kostadinov a Jiří Škoda. Stejně jako z olympijských her byla časovka družstev vyřazena i z programu mistrovství světa, a tak se v současnosti konají především časovky týmů. Časovka družstev bývá zařazena i do etapových závodů, kde má význam nejen pro soutěž družstev, ale může ovlivnit i pořadí jednotlivců. Čas každého jednotlivce je započítán podle jeho skutečně dosaženého individuálního výsledku, čas družstva opět podle jezdce v předem určeném pořadí v družstvu. Od roku 2004 používá závod Tour de France složitější systém započítávání času časovky družstev do konečného pořadí jednotlivců. Součástí seriálu UCI ProTour je i samostatná časovka družstev, která se pravidelně koná v nizozemském Eindhovenu.

Taktika

Na rozdíl od časovky jednotlivců, v níž je „jízda v háku“ - tj. za jiným cyklistou, který slouží jako aerodynamický štít - zakázaná, v časovce družstev je základem taktiky. Cyklisté se v družstvu pravidelně střídají na čele skupiny s tím, že v té chvíli poněkud napřímí svůj posed, aby lépe skryli své týmové kolegy. Po určité odjeté vzdálenosti opustí lídr čelo skupiny a vrátí se na její konec, zatímco na čele ho vystřídá jiný. Délka střídání je závislá na kvalitě cyklistů a potřebné rychlosti. Slabší cyklisté střídají na kratší dobu, aby udrželi nastavené tempo a rychlost nekolísala. Při vyšší rychlosti celého družstva se zkracuje interval střídání pro celé družstvo. Stejně jako v časovce jednotlivců je cílem, aby cyklisté dosahovali výkonu těsně pod aerobním prahem, tedy aby vykonávali maximální aerobní zátěž. Cyklisté mohou obvykle jet ve dvou formacích: V jednom zástupu, anebo v průběžně rotujícím dvojzástupu. V jednom zástupu probíhá střídání v pomalejším tempu, dvojzástup se objevuje obvykle ve chvíli, kdy je potřeba dosáhnout vyšší rychlosti (obvykle před cílem časovky). Protože o výsledku časovky nerozhoduje zpravidla pořadí posledního cyklisty, může se stát, že v závěru se družstvo rozpadne a pokračuje jen v tom počtu nejsilnějších časovkářů, aby se počítal čas právě posledního. Naopak v případě problémů, kdy dojde k ztrátě ještě většího počtu cyklistů, je nutné, aby čelo družstva na odpadlíky počkalo.

Vybavení

Dave Zabriskie při časovce na speciálu s diskovým zadním kolem a speciálními časovkářskými řídítky s nástavci

Pro časovkářské závody se používají speciální kola. Většina odlišností vychází ze snahy minimalizovat odpor vzduchu. Z důvodu lepší aerodynamiky se pro časovku používají zvláštní aerodynamické rámy s menším předním kolem. Kola bývají disková nebo loukoťová. Lepší aerodynamice napomáhají také zvláštní řidítka, tzv. kozy. Dalším vylepšením aerodynamiky jsou původně triatlonové nástavce na řidítka, díky nimž má závodník lokty téměř u sebe. Právě použití těchto nástavců mělo v roce 1989 pomoci americkému cyklistovi Gregu LeMondovi zvrátit v poslední etapě (časovce) výsledek Tour de France a porazit v konečném pořadí Francouze Laurenta Fignona o pouhých 8 sekund. Disková kola se objevila na olympijských hrách poprvé v roce 1984 v Los Angeles, kde je užili na cestě k vítězství reprezentanti Itálie v časovce družstev.[2] Časovkářská kola jsou také vybavena těžšími převody, protože na kratších a zpravidla ne tak kopcovitých tratích časovek je nutné dosahovat vyšších průměrných rychlostí. Časovkářská kola jsou běžná i v dráhové cyklistice. Při běžných silničních závodech jsou časovkářské speciály obvykle zakázány, protože jejich ovládání je náročnější a ve větší skupině závodníků nebezpečné. Závodníci při časovkách na vrcholných závodech obvykle používají aerodynamicky tvarovanou helmu a speciální oblečení snižující odpor vzduchu.

Závod na čas v dráhové cyklistice

Nejdůležitější dráhařskou disciplínou tohoto typu byl po léta závod na 1 kilometr s pevným startem (pro ženy 500 metrů), který byl jedinou disciplínou tohoto druhu v olympijském programu. Po letních olympijských hrách v Athénách byl ale z programu her vyřazen, i když zůstává v programu mistrovství světa v dráhové cyklistice. Formou časovky se jezdí některé kvalifikační jízdy jiných dráhařských disciplín, např. sprintu nebo stíhacího závodu.

Závod na čas v jiných sportech

Intervalové starty a měření času jsou běžné i v jiných sportech. Typický je pro některé zimní sporty (běh na lyžích, biatlon), i když i v nich se stále častěji používají starty hromadné. Disciplíny, v nichž sice každý závodník absolvuje stanovenou trať sám, ale zpravidla v relativně krátkém čase (např. v alpském lyžování), se s termínem časovka nespojují.

Odkazy

  1. Swift, E.M.: Le Grand LeMond, portrét Sportovce roku časopisu Sports Illustrated, 25.12.1989, online na serveru CNN/SI (anglicky)
  2. Wallechinsky, David: The Complete Book of the Olympics. 2004 Edition. London : Aurum Press, 2004. ISBN 1-85410-990-1, s. 765.
  • Závod na čas in Demetrovič, Ernest (ed.): Encyklopedie tělesné kultury. Praha : Olympia, 1988. Sv. 2, s. 350.
  • UCI Rules, Part 2 Road Races, s. 33-39.


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Časovka
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Časovka