Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Šablona:Článek dne HL/2021/16
Z Multimediaexpo.cz
m (Stránka Šablona:Článek dne HL/2020/41 přemístěna na stránku Šablona:Článek dne HL/2021/16: 2021) |
(+ Aktualizace) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | <!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Fernando Alonso 2009 Australia.jpg|right|160px|Fernando Alonso at the 2009 Australian Grand Prix]] |
- | '''[[ | + | '''[[Fernando Alonso|Fernando Alonso Díaz]]''' (* [[29. červenec|29. července]] [[1981]]) je [[Španělsko|španělský]] automobilový závodník, bývalý pilot [[Formule 1]] a dvojnásobný {{Nowrap|mistr světa z let [[Formule 1 v roce 2005|2005]] a [[Formule 1 v roce 2006|2006]].}} |
- | + | Žije v rodném [[Oviedo|Oviedu]], kam se vrátil v zimě roku 2010 ze [[Švýcarsko|švýcarského]] [[Lugano|Lugana]], aby byl blíže rodině a přátelům. | |
- | + | 25. září 2005 se ve 24 letech a 58 dnech stal nejmladším mistrem světa v historii [[Formule 1]], čímž překonal rekord [[Emerson Fittipaldi|Emersona Fittipaldiho]] z roku [[Formule 1 v roce 1972|1972]]. Jeho přezdívka je El Nano. Kromě rodné španělštiny mluví také anglicky a italsky. | |
- | + | Jako dítě objížděl Fernando se svým otcem, který mu byl rovněž mechanikem, motokárové závody po Španělsku. Alonsova rodina neměla příliš peněz, ale Fernandovy výsledky znamenaly, že se o něj zajímali sponzoři a o [[peníze]] bylo postaráno. | |
+ | |||
+ | Alonso byl třetím nejmladším pilotem, který kdy ve formuli 1 startoval, když si odbyl svůj debut v Minardi 4.března [[2001]] na [[Austrálie|australském]] okruhu v [[Melbourne]]. Minardi odstartovalo do nové sezóny s novým vlastníkem [[Paul Stoddart|Paulem Stoddartem]] a také s novým vozem PS01. I když byly Alonsovy výkony v testech dobré, ve své první kvalifikaci prohrál s týmovým kolegou [[Tarso Marques|Tarsem Marquesem]] o 2,6 sekundy. Ale už ve čtvrté kvalifikaci v Imole porazil oba [[Benetton F1|Benettony]], což zopakoval i v další části sezóny. | ||
+ | |||
+ | Za své výkony v roce 2001 si ho začínali všímat i lepší týmy. V září 2001 po závodech v Evropě se [[Sauber]] poohlížel po jezdci, který by nahradil odcházejícího [[Kimi Räikkönen|Kimiho Räikkönena]]. Sauber se ale též zajímal o [[Felipe Massa|Felippeho Massu]], nadějného Brazilce a též o testovacího jezdce [[Jaguar]]u [[Andre Lotterer]]a. O měsíc později bylo potvrzeno, že v roce [[2002]] usedne do kokpitu Sauberu [[Felipe Massa]]. | ||
+ | |||
+ | V září téhož roku začal Alonsův manažer [[Flavio Briatore]] plánovat, že by Fernando mohl jezdit za Benetton. Briatore zvažoval, že by v roce 2002 mohl Alonso nahradit [[Jenson Button|Jensona Buttona]], ale nakonec se rozhodl, že Alonso bude oficiálním testovacím jezdcem Benettonu pro rok 2002. V posledním závodě roku 2001 v [[Suzuka (Mie)|Suzuce]] skončil Alonso jedenáctý, tenkrát pět míst za bodovaným umístěním. Ale porazil [[Heinz Harald Frentzen|Heinze-Haralda Frentzena]] (z týmu [[Prost]]), [[Olivier Panis|Oliviera Panise]] ([[British American Racing|BAR]]), oba jezdce týmu [[Arrows]] a [[Alex Yoong|Alexe Yoonge]], který nahradil v Minardi Tarsa Marquese. | ||
+ | |||
+ | Alonso se v roce 2002 stal testovacím jezdcem týmu Renault (dříve Benetton) a najezdil za celý rok 1642 kol. V roce [[2003]] Briatore propustil Buttona a Alonsa posadil do druhého vozu vedle jedničky týmu [[Jarno Trulli|Jarna Trulliho]]. | ||
+ | |||
+ | Španěl se stal v roce 2003 nejmladším jezdcem, který získal pole position, na okruhu v Malajsii. V závodě v Brazílii měl Alonso těžkou nehodu, kde v dvousetkilometrové rychlosti havaroval, když vrazil do zbytků vozu Marka Webbera, který havaroval těsně před ním. Závod byl poté zastaven. O dva závody později skončil Alonso při své domácí velké ceně druhý a poté se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál závod, když zvítězil ve velké ceně [[GP Maďarska 2003|Maďarska]]. Celkově skončil v roce 2003 na šestém místě, získal '''55''' bodů a čtyřikrát stanul na stupních vítězů. | ||
+ | |||
+ | Alonso zůstal u Renaultu i pro rok 2004. Po začátku sezóny byl Alonso trochu zpochybňován, když byl v kvalifikacích většinou porážen stájovým kolegou Jarnem Trullim.Alonso předvedl obzvláště dobrý výkon ve velké ceně Francie,kde získal nejdríve pole-position a o vítězství ho nakonec připravila jen fantastická taktika Ferrari a Michaela Schumachera se čtyřmi zastávkami. | ||
+ | I přes celkem dobré výsledky byly mezi Jarnem a týmem neshody, které vyústily v to, že se Trulli pro rok 2005 upsal Toyotě. Alonso, který si i tak oproti loňsku polepšil skončil celkově v šampionátu čtvrtý, získal '''59''' bodů a čtyřikrát byl na stupních vítězů. | ||
+ | |||
+ | V roce 2005 se k týmu Renault připojil Ital [[Giancarlo Fisichella]]. Alonso si vybojoval cestu k vrcholu v prvním závodě v Austrálii, kde skončil třetí po startu ze zadních pozic. | ||
+ | V druhém závodě v Malajsii si vyjel [[pole position]] a závod vyhrál. Stejně tak dopadl i v závodě v Bahrajnu. Také vyhrál závod v San Marinu po 13 kolové bitvě se sedminásobným šampiónem [[Michael Schumacher|Michaelem Schumacherem]]. Ve [[Grand Prix Španělska 2005|Španělské velké ceně]] skončil Fernando druhý za Kimim Räikkönenem. | ||
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude> | <noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude> |
Verze z 28. 7. 2021, 09:42
Fernando Alonso Díaz (* 29. července 1981) je španělský automobilový závodník, bývalý pilot Formule 1 a dvojnásobný mistr světa z let 2005 a 2006.
Žije v rodném Oviedu, kam se vrátil v zimě roku 2010 ze švýcarského Lugana, aby byl blíže rodině a přátelům.
25. září 2005 se ve 24 letech a 58 dnech stal nejmladším mistrem světa v historii Formule 1, čímž překonal rekord Emersona Fittipaldiho z roku 1972. Jeho přezdívka je El Nano. Kromě rodné španělštiny mluví také anglicky a italsky.
Jako dítě objížděl Fernando se svým otcem, který mu byl rovněž mechanikem, motokárové závody po Španělsku. Alonsova rodina neměla příliš peněz, ale Fernandovy výsledky znamenaly, že se o něj zajímali sponzoři a o peníze bylo postaráno.
Alonso byl třetím nejmladším pilotem, který kdy ve formuli 1 startoval, když si odbyl svůj debut v Minardi 4.března 2001 na australském okruhu v Melbourne. Minardi odstartovalo do nové sezóny s novým vlastníkem Paulem Stoddartem a také s novým vozem PS01. I když byly Alonsovy výkony v testech dobré, ve své první kvalifikaci prohrál s týmovým kolegou Tarsem Marquesem o 2,6 sekundy. Ale už ve čtvrté kvalifikaci v Imole porazil oba Benettony, což zopakoval i v další části sezóny.
Za své výkony v roce 2001 si ho začínali všímat i lepší týmy. V září 2001 po závodech v Evropě se Sauber poohlížel po jezdci, který by nahradil odcházejícího Kimiho Räikkönena. Sauber se ale též zajímal o Felippeho Massu, nadějného Brazilce a též o testovacího jezdce Jaguaru Andre Lotterera. O měsíc později bylo potvrzeno, že v roce 2002 usedne do kokpitu Sauberu Felipe Massa.
V září téhož roku začal Alonsův manažer Flavio Briatore plánovat, že by Fernando mohl jezdit za Benetton. Briatore zvažoval, že by v roce 2002 mohl Alonso nahradit Jensona Buttona, ale nakonec se rozhodl, že Alonso bude oficiálním testovacím jezdcem Benettonu pro rok 2002. V posledním závodě roku 2001 v Suzuce skončil Alonso jedenáctý, tenkrát pět míst za bodovaným umístěním. Ale porazil Heinze-Haralda Frentzena (z týmu Prost), Oliviera Panise (BAR), oba jezdce týmu Arrows a Alexe Yoonge, který nahradil v Minardi Tarsa Marquese.
Alonso se v roce 2002 stal testovacím jezdcem týmu Renault (dříve Benetton) a najezdil za celý rok 1642 kol. V roce 2003 Briatore propustil Buttona a Alonsa posadil do druhého vozu vedle jedničky týmu Jarna Trulliho.
Španěl se stal v roce 2003 nejmladším jezdcem, který získal pole position, na okruhu v Malajsii. V závodě v Brazílii měl Alonso těžkou nehodu, kde v dvousetkilometrové rychlosti havaroval, když vrazil do zbytků vozu Marka Webbera, který havaroval těsně před ním. Závod byl poté zastaven. O dva závody později skončil Alonso při své domácí velké ceně druhý a poté se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál závod, když zvítězil ve velké ceně Maďarska. Celkově skončil v roce 2003 na šestém místě, získal 55 bodů a čtyřikrát stanul na stupních vítězů.
Alonso zůstal u Renaultu i pro rok 2004. Po začátku sezóny byl Alonso trochu zpochybňován, když byl v kvalifikacích většinou porážen stájovým kolegou Jarnem Trullim.Alonso předvedl obzvláště dobrý výkon ve velké ceně Francie,kde získal nejdríve pole-position a o vítězství ho nakonec připravila jen fantastická taktika Ferrari a Michaela Schumachera se čtyřmi zastávkami. I přes celkem dobré výsledky byly mezi Jarnem a týmem neshody, které vyústily v to, že se Trulli pro rok 2005 upsal Toyotě. Alonso, který si i tak oproti loňsku polepšil skončil celkově v šampionátu čtvrtý, získal 59 bodů a čtyřikrát byl na stupních vítězů.
V roce 2005 se k týmu Renault připojil Ital Giancarlo Fisichella. Alonso si vybojoval cestu k vrcholu v prvním závodě v Austrálii, kde skončil třetí po startu ze zadních pozic. V druhém závodě v Malajsii si vyjel pole position a závod vyhrál. Stejně tak dopadl i v závodě v Bahrajnu. Také vyhrál závod v San Marinu po 13 kolové bitvě se sedminásobným šampiónem Michaelem Schumacherem. Ve Španělské velké ceně skončil Fernando druhý za Kimim Räikkönenem.