V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Tatra 80

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ MOJE Fotky !)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Tatra 80.jpg|thumb|Vůz [[Tomáš Garrigue Masaryk|T. G. Masaryka]] v [[Národní technické muzeum v Praze|Národním technickém muzeu]]]]
+
[[Soubor:National Technical Museum-2022-82.JPG|thumb|250px|Vůz [[Tomáš Garrigue Masaryk|T. G. Masaryka]] v [[Národní technické muzeum v Praze|Národním technickém muzeu]] (2022)]]
-
[[Soubor:Tatra_80_1.jpg|thumb|Vůz Tatra 80 s odkrytou karosérií motoru]]
+
[[Soubor:National Technical Museum-2022-80.JPG|thumb|250px|Vůz T. G. Masaryka v [[Národní technické muzeum v Praze|Národním technickém muzeu]] (2022)]]
'''Tatra 80''' byl [[luxus]]ní automobil, postavený na bázi vozu [[Tatra 70]] v [[Kopřivnice|kopřivnické]] firmě [[Tatra]]. Vozy byly určeny pro reprezentační účely pro nejmajetnější zákazníky. První vůz byl veřejnosti představen v roce [[1930]]. Celkem bylo do roku [[1935]] vyrobeno pouze 22 vozů, i když poslední vůz s poloaerodynamickou karosérií byl vyroben ještě v roce [[1937]]<ref>http://magazin.auto.cz/index.php?seo_rubrika=999&im_id=429ad11793af5&ga_id=429ad11794a99&cr=1 Seznam vyrobených kusů</ref>.  
'''Tatra 80''' byl [[luxus]]ní automobil, postavený na bázi vozu [[Tatra 70]] v [[Kopřivnice|kopřivnické]] firmě [[Tatra]]. Vozy byly určeny pro reprezentační účely pro nejmajetnější zákazníky. První vůz byl veřejnosti představen v roce [[1930]]. Celkem bylo do roku [[1935]] vyrobeno pouze 22 vozů, i když poslední vůz s poloaerodynamickou karosérií byl vyroben ještě v roce [[1937]]<ref>http://magazin.auto.cz/index.php?seo_rubrika=999&im_id=429ad11793af5&ga_id=429ad11794a99&cr=1 Seznam vyrobených kusů</ref>.  
Řádka 7: Řádka 7:
Vůz poháněl vodou chlazený [[dvanáctiválec|dvanáctiválcový]] motor s modifikovaným rozvodem [[Side Valves|SV]] a válci do V o objemu 5990&nbsp;cm³. Ten poskytoval výkon 115-120&nbsp;[[koňská síla|koní]]. [[zážehový motor|Motor]] předával výkon přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Maximální rychlost 2400&nbsp;kilogramů těžkého vozu se pohybovala mezi 130 až 140&nbsp;kilometry v hodině.
Vůz poháněl vodou chlazený [[dvanáctiválec|dvanáctiválcový]] motor s modifikovaným rozvodem [[Side Valves|SV]] a válci do V o objemu 5990&nbsp;cm³. Ten poskytoval výkon 115-120&nbsp;[[koňská síla|koní]]. [[zážehový motor|Motor]] předával výkon přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Maximální rychlost 2400&nbsp;kilogramů těžkého vozu se pohybovala mezi 130 až 140&nbsp;kilometry v hodině.
-
Vozy byly vyráběny jako šestimístné limuzíny, nebo landaulety či kabriolety. Vyrobeny byly i tři vozy s karoseriemi vyrobenými na zakázku, například firmou [[Sodomka]]. Nástupcem T 80 byl od roku [[1934]] vyráběný vůz [[Tatra 70|T 70 A]]. Tatra 80 v provedení landaulet s poznávací značkou P-24 284, kterou používal prezident [[Tomáš Garrigue Masaryk|T. G. Masaryk]], byla předána Správě domu prezidenta republiky v [[Hradčany|Praze-Hradčanech]] v červnu [[1935]]<ref>http://magazin.auto.cz/historie/tatra-80-rolls-royce-z-koprivnice.html</ref>. V současnosti je tento vůz v Národním technickém muzeu v Praze. Soubor pěti původních automobilů Tatra &ndash; [[NW Präsident]] (1898), [[Tatra 11]] ([[1925]]), Tatra 80 ([[1935]]), [[Tatra 77|Tatra 77a]] ([[1937]]) a [[Tatra 87]] ([[1947]]) ze sbírek Národního technického muzea byl [[Vláda České republiky|Vládou ČR]] dne [[29. září]] [[2005]] prohlášen za [[Národní kulturní památka|Národní kulturní památku]]<ref>http://www.infocesko.cz/Czechia/Content/clanek.aspx?clanekid=16201&lid=1</ref>.
+
Vozy byly vyráběny jako šestimístné limuzíny, nebo landaulety či kabriolety. Vyrobeny byly i tři vozy s karoseriemi vyrobenými na zakázku, například firmou [[Sodomka]]. Nástupcem T 80 byl od roku [[1934]] vyráběný vůz [[Tatra 70|T 70 A]]. Tatra 80 v provedení landaulet s poznávací značkou P-24 284, kterou používal prezident [[Tomáš Garrigue Masaryk|T. G. Masaryk]], byla předána Správě domu prezidenta republiky v [[Hradčany|Praze-Hradčanech]] v červnu [[1935]]<ref>http://magazin.auto.cz/historie/tatra-80-rolls-royce-z-koprivnice.html</ref>. V současnosti je tento vůz v Národním technickém muzeu v Praze. Soubor pěti původních automobilů Tatra &ndash; [[NW Präsident]] (1898), [[Tatra 11]] ([[1925]]), Tatra 80 ([[1935]]), [[Tatra 77|Tatra 77a]] ([[1937]]) a [[Tatra 87]] ([[1947]]) ze sbírek Národního technického muzea byl [[Vláda České republiky|Vládou ČR]] dne [[29. září]] [[2005]] prohlášen za&nbsp;[[Národní kulturní památka České republiky|Národní&nbsp;kulturní&nbsp;památku]].<ref>http://www.infocesko.cz/Czechia/Content/clanek.aspx?clanekid=16201&lid=1</ref>
== Technické údaje ==
== Technické údaje ==
*Motor: zážehový vodou chlazený dvanáctiválec s rozvodem SV s válci uspořádanými do V (válce pod úhlem 65 stupňů), vačkový hřídel byl uložen mezi řadami válců  
*Motor: zážehový vodou chlazený dvanáctiválec s rozvodem SV s válci uspořádanými do V (válce pod úhlem 65 stupňů), vačkový hřídel byl uložen mezi řadami válců  
-
**Objem: 5990 cm³
+
**Objem: 5990 cm<sup>3</sup>
-
**Výkon: 84,5 - 88 [[Watt|kW]] (115 - 120 [[koňská síla|koní]])
+
**Výkon: 84,5 - 88 [[Watt|kW]] (115 120 [[koňská síla|koní]])
*Maximální rychlost: 140 km/h
*Maximální rychlost: 140 km/h
*Převodovka: čtyřstupňová ZF
*Převodovka: čtyřstupňová ZF
*Rozměry:
*Rozměry:
-
** Délka: 5200 mm
+
** Délka: 5 200 mm
-
** Šířka: 1800 mm
+
** Šířka: 1 800 mm
-
** Výška: 1700 mm
+
** Výška: 1 700 mm
* Spotřeba: 30 až 55 l/100km
* Spotřeba: 30 až 55 l/100km
-
== Zdroj ==
+
== Zdroje ==
-
*Schmarbeck, Wolfgang: ''Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile'', Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen ([[1977]])
+
* Schmarbeck, Wolfgang: ''Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile'', Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen ([[1977]])
-
 
+
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://www.feudal.cz/spz/html/tatra_80.htm Osud vozu T. G. Masaryka]
* [http://www.feudal.cz/spz/html/tatra_80.htm Osud vozu T. G. Masaryka]

Aktuální verze z 29. 9. 2022, 13:53

Vůz T. G. Masaryka v Národním technickém muzeu (2022)

Tatra 80 byl luxusní automobil, postavený na bázi vozu Tatra 70 v kopřivnické firmě Tatra. Vozy byly určeny pro reprezentační účely pro nejmajetnější zákazníky. První vůz byl veřejnosti představen v roce 1930. Celkem bylo do roku 1935 vyrobeno pouze 22 vozů, i když poslední vůz s poloaerodynamickou karosérií byl vyroben ještě v roce 1937[1].

Tatra 80 byla největším a také nejdražším osobním automobilem v historii značky. Jeho výrobou v Tatře vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů. Konstrukčně T 80 vycházela z modelu Tatra 70, s nímž měla shodný podvozek. Podvozek byl stavěn podle tradiční koncepce Tatra; motor, převodová skříň, spojovací roura a skříň zadní nápravy tvořily nosnou část vozu, na které byla dvěma příčnými nosníky připevněna karoserie. Vpředu i vzadu měly vozy výkyvné polonápravy.

Vůz poháněl vodou chlazený dvanáctiválcový motor s modifikovaným rozvodem SV a válci do V o objemu 5990 cm³. Ten poskytoval výkon 115-120 koní. Motor předával výkon přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Maximální rychlost 2400 kilogramů těžkého vozu se pohybovala mezi 130 až 140 kilometry v hodině.

Vozy byly vyráběny jako šestimístné limuzíny, nebo landaulety či kabriolety. Vyrobeny byly i tři vozy s karoseriemi vyrobenými na zakázku, například firmou Sodomka. Nástupcem T 80 byl od roku 1934 vyráběný vůz T 70 A. Tatra 80 v provedení landaulet s poznávací značkou P-24 284, kterou používal prezident T. G. Masaryk, byla předána Správě domu prezidenta republiky v Praze-Hradčanech v červnu 1935[2]. V současnosti je tento vůz v Národním technickém muzeu v Praze. Soubor pěti původních automobilů Tatra – NW Präsident (1898), Tatra 11 (1925), Tatra 80 (1935), Tatra 77a (1937) a Tatra 87 (1947) ze sbírek Národního technického muzea byl Vládou ČR dne 29. září 2005 prohlášen za Národní kulturní památku.[3]

Obsah

Technické údaje

  • Motor: zážehový vodou chlazený dvanáctiválec s rozvodem SV s válci uspořádanými do V (válce pod úhlem 65 stupňů), vačkový hřídel byl uložen mezi řadami válců
    • Objem: 5990 cm3
    • Výkon: 84,5 - 88 kW (115 – 120 koní)
  • Maximální rychlost: 140 km/h
  • Převodovka: čtyřstupňová ZF
  • Rozměry:
    • Délka: 5 200 mm
    • Šířka: 1 800 mm
    • Výška: 1 700 mm
  • Spotřeba: 30 až 55 l/100km

Zdroje

  • Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977)

Reference

  1. http://magazin.auto.cz/index.php?seo_rubrika=999&im_id=429ad11793af5&ga_id=429ad11794a99&cr=1 Seznam vyrobených kusů
  2. http://magazin.auto.cz/historie/tatra-80-rolls-royce-z-koprivnice.html
  3. http://www.infocesko.cz/Czechia/Content/clanek.aspx?clanekid=16201&lid=1

Externí odkazy