Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
PZL.23 Karaś
Z Multimediaexpo.cz
(+ Výrazné vylepšení) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 1. 10. 2013, 16:28
PZL.23 Karaś | ||
PZL.23 Karaś | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardovací letoun | |
Výrobce | Państwowe Zakłady Lotnicze | |
Konstruktér | Stanislaw Prauss | |
První let | 1934 | |
Zařazen | 1936 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Polsko | |
Rumunsko |
PZL.23 Karaś byl polský lehký bombardovací letoun užívaný ve druhé světové válce.
Vývoj
Vývoj letounu spadá již do roku 1938, kdy byl zadán požadavek na výrobu vlastního polského bombardovacího letadla. Práce na projektu začaly roku 1931, přičemž jako základ sloužila rozestavěná konstrukce polského dopravního letadla PZL-13. První prototyp letounu označený jako PZL-23/I vzlétl v srpnu roku 1934, avšak zkoušky ukázaly řadu podstatných nedostatků. Nedostatečný byl výhled pilota i navigátora, prostor pro umístění bomb v trupu byl příliš těsný. Druhý upravený prototyp vzlétl v jarních měsících roku 1935, tento však později havaroval. Proto vznikl třetí prototyp, na kterém byly provedeny další úpravy. Tento stroj byl přijat polským vojenským letectvem a byla objednána jeho sériová výroba. Vzhledem k tomu, že licenční motory Pegasus IIM měly mnoho závad, bylo rozhodnuto instalovat motory Pegasus VIII, které byly spolehlivější a silnější. Od poloviny roku 1936 byly vyráběny letouny pod typovým označením PZL-23B, které měly lepší technické parametry.
Bojové užití
Lerouny PZL-23B Karaś byly používány v době německé agrese do Polska v roce 1939, kdy k překvapení Němců jejich osádky statečně podnikaly nálety na postupující kolony Wehrmachtu. Avšak německá přesila byla velká a tyto stroje utrpěly devadesátiprocentní ztráty. 17. září 1939 bylo zbylých 40 strojů evakuováno do Rumunska.
Technické údaje
- Osádka: 3
- Motor: Bristol Pegasus VIIIA
- Výkon: 680 hp
- Rozpětí: 13,95 m
- Délka: 9,68 m
- Výška: 3,30 m
- Nosná plocha: 26,80 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 1 980 kg
- Vzletová hmotnost: 2 893 kg
- Maximální rychlost ve výšce: 319 km/h
- Cestovní rychlost: 270 km/h
- Maximální rychlost stoupání: 402 m/min
- Výzbroj: jeden kulomet ráže 7,9 mm a dva kulomety Vickers ráže 7,7 mm
- Nosnost: náklad pum o celkové váze 700 kg
- Dolet: 1 260 km
Polské vojenské letouny druhé světové války |
---|
Stíhací letouny |
Bombardovací letouny |
PZL.23 Karaś • PZL.37 Łoś • PZL.43 Karaś |
Průzkumné letouny |
Námořní letouny |
Spojovací letouny |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |