Sopwith Camel
Z Multimediaexpo.cz
(+ Výrazné vylepšení) |
m (1 revizi) |
Verze z 5. 11. 2013, 17:22
Sopwith F.1 Camel / 2F.1 Camel | ||
Replika Sopwith Camel | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Sopwith Aviation Company | |
Konstruktér | ||
První let | prosinec 1916 | |
Zařazen | 1917 | |
Vyřazen | (1918) | |
Výroba | ||
Vyrobeno | F.1: 5500 ks 2F.1: 129 ks | |
Varianty | F.1, 2F.1, F.1/1, T.F.1, Nightfighter | |
Uživatel | Velká Británie | |
Sopwith Camel byl britský stíhací letoun vyráběný firmou Sopwith Aviation Company a používaný v první světové válce i krátce po ní. Nejznámějšími verzemi tohoto letounu jsou Sopwith F.1 Camel a Sopwith 2F.1 Camel.
Obsah |
Historie
Sopwith F.1 Camel vznikal jako náhrada za již nedostačující stíhačky Sopwith Pup (Štěně). V začátcích jeho vývoje byl znám jako Big Pup (Velké štěně), první vzlet prototypu se uskutečnil v prosinci 1916. Byl vyzbrojen dvěma synchronizovanými kulomety Vickers ráže 7,7 mm, lafetovanými na hřbetě trupu před pilotním prostorem. Kvůli charakteristickému „hrbu“, kryjícímu závěry kulometů, se novému stroji začalo říkat Camel (Velbloud). První byly k operačním jednotkám přidělovány v květnu 1917 a v červenci se již zúčastnily prvních bojů. Během války bylo vyrobeno přibližně 5500 kusů.
Na rozdíl od předešlých letounů Sopwith Pup a Triplane, Camel nebyl považován za letoun, který by se dal snadno pilotovat. Gyroskopický a reakční momenty rotačního motoru způsobovaly, že v rukou méně zkušených pilotů byl letoun při vzletu a přistání dosti nebezpečný, takže se stal do jisté míry obávaným mezi nezkušenými piloty (proto také nakonec vznikla i dvoumístná cvičná verze stroje). Camel byl velmi citlivý na řízení a vyžadoval značnou pozornost a soustředění během celého letu.
Na druhou stranu ale těchto vlastností dokázali dokonale využít zkušení piloti, a doslova proslulou se stala blesková levá zatáčka Camelu (levá zatáčka, nikoli pravá, jak je někdy mylně udáváno — bylo to způsobeno reakčním momentem, a vzhledem k faktu že bez výjimky byly na Camely montovány motory pravotočivé, žádný nemohl mít „bleskovou pravou zatáčku“), kterou umožňoval reakční moment vrtule a citlivé řízení — také díky tomu se Sopwith Camel stal nejúspěšnějším stíhacím letounem nasazeným spojenci Dohody v 1. světové válce, když měl na svém kontě 1294 sestřelených nepřátelských letadel (podle novějších prací leteckých historiků navíc toto číslo zřejmě ještě lze zvýšit). Se svým Camelem (sériové č. B6313) se major William Barker stal největším esem v historii RAF, poté co sestřelil 46 nepřátelských letadel a balónů od září 1917 do září 1918 během 404 letových hodin.
Během léta 1918 začínal Camel jako stíhací letoun zastarávat. Začal být stále více nasazován k útokům na pozemní cíle, především po německé ofenzívě v březnu 1918, kdy letka Camelů zastavila postupující německou jednotku poté, co jí bombardováním 25liberními tříštivými pumičkami a ostřelováním z kulometů způsobila značné ztráty. Pokračující vývoj vedl k postupnému nahrazování Camelu coby stíhacího letounu modernějším typem Sopwith 7F.1 Snipe.
Varianty
Během vývoje a výroby byla do letounu montována celá řada různých typů rotačních motorů:
- 100 hp Gnome Monosoupape 9B-2 (licence)
- 110 hp Le Rhône 9Ja (licence)
- 130 hp Clerget 9B (licence)
- 140 hp Clerget 9Bf (licence)
- 150 hp Bentley B.R.1
- 150 hp Gnome Monosoupape 9N
- 170 hp Le Rhône 9R
Sopwith F.1 Camel
- Jednosedadlový stíhací letoun.
- Hlavní výrobní verze.
Sopwith 2F.1 Camel (tzv. Ships Camel)
- Stíhací letoun schopný startu z letadlových lodí.
Sopwith Camel 'Comic' Nightfighter
- Sedadlo pilota bylo přesunuto dozadu. Kulomety Vickers byly vyměněny za dva kulomety Lewis připevněné k hornímu křídlu. Sloužil jako noční stíhač na obranu leteckých základen proti útokům Zeppelinů.
F.1/1
- Verze se zmenšeným křídlem.
(Bitevní „zákopový“ stíhač) T.F.1
- Experimentální protipěchotní letoun.
- Vybaven dolů skloněnými kulomety.
- Vybaven pancéřováním proti střelbě ze země.
Specifikace (F.1)
Technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 8,53 m
- Délka: 5,6 m
- Výška: 2,59 m
- Nosná plocha: 21,5 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 422 kg
- Vzletová hmotnost : 660 kg
- Pohonná jednotka: 1x rotační motor Clerget 9B
- Výkon motoru: 130 hp (97 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 183 km/h
- Dostup: 5800 m
- Čas výstupu do výšky 2000 m: 6 min
- Vytrvalost: 2 hod 30 min
Výzbroj
- 2x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
Specifikace (2F.1)
Technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 8,1 m
- Délka: 5,5 m
- Výška: 2,59 m
- Nosná plocha: 20,6 m²
- Prázdná hmotnost: 470 kg
- Vzletová hmotnost : 695 kg
- Pohonná jednotka: 1x rotační motor Bentley B.R.1
- Výkon pohonné jednotky: 150 hp (112 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 199 km/h
- Dostup: 5300 m
- Čas výstupu do výšky 2000 m: 6 min
- Vytrvalost: 2 hod 30 min
Výzbroj
- 1x synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,7 mm
- 1x nebo 2x kulomet Lewis ráže 7,7 mm
Uživatelé
Austrálie, Belgie, Estonsko, Kanada, Lotyšsko, Nizozemsko, Polsko, Řecko, Švédsko, USA, Spojené království (RAF, RFC, RNAS)
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |