Avia BH-21

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 19. 12. 2013, 17:33

Avia BH-21
File:Avia BH-21.jpg
Avia BH-21
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Avia
Konstruktér
První let leden 1925
Zařazen 1926
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Československo
Belgie
Řez motorem Škoda HS 8Fb

Avia B-21 byl československý dvouplošný stíhací letoun vyráběný v továrně Avia a velmi úspěšný stíhací letoun meziválečné československé výroby. Byl zaveden i v belgickém vojenském letectvu, kde jej stavěli v licenci. První prototyp B-21 vzlétl na počátku roku 1925 a již téhož roku začala sériová výroba. Pro armádu byly stroje dodávány jako školní ještě roku 1934. Letouny měly vynikající letové vlastnosti a byly velmi bezpečné. S jejich příchodem k leteckým jednotkám čs. vojenského letectva byla běžně zavedena akrobacie vojenských stíhačů jako každodenní součást jejich výcviku.

Technické údaje

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 8,90 m
    • Rozpětí horního křídla: 8,50 m
  • Délka: 6,87 m
  • Výška: 2,74 m
  • Plocha křídel: 21,96 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 720 kg
  • Vzletová hmotnost: 1085 kg
  • Maximální rychlost:
    • 245 km/h ve výšce 3000 m
    • 230 km/h u země
  • Cestovní rychlost: 180 km/h
  • Minimální rychlost: 90 km/h
  • Praktický dostup: 5500 m
  • Čas výstupu do výšky 3000 m: 7 minut
  • Čas výstupu do výšky 5000 m: 16 minut
  • Dolet: 440 km
  • Motor: 1x vidlicový osmiválec Škoda HS-300 (licence HS 8Fb)
  • Výkon motoru: 310 k (228 kW) při 1850 ot/min.
  • Výzbroj: dva kulomety Vickers ráže 7,7 mm

Prameny

  • Ing. Jan Krumbach, Ing. Jiří Vraný, Zdeněk Hurt, Avia BH-21, Jak-15, -17 a -23, Supermarine Spitfire Mk.IX a Mk.XVI, Naše vojsko, Praha 1986, 1. vydání
  • Avia B-21, monografie v L+K číslo 1, ročník L
  • Václav Němeček, Československá letadla, vyd. 1., Naše vojsko, Praha, 1958
  • Ing. Zdeněk Pilát, CSc, Naše letecké motory, seriál v L+K 5-10 ročník LX

Externí odkazy