Antonov An-70
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Verze z 2. 1. 2014, 10:32
Antonov An-70 | ||
Image:An-50 takeoff.jpg | ||
Antonov An-70 při vzletu | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Antonov | |
Konstruktér | ||
První let | 16. prosince 1994 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Ukrajina | |
Antonov An-70 je ukrajinský čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun pro vojenské i civilní účely.
Obsah |
Vývoj
Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším Sovětském svazu byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku 1984 byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu SSSR vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy Rusko, Ukrajina a Uzbekistán domluvily, a tak 16. prosince 1994 mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce 1995 zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku 1997. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu Rusko odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun Il-76MF. O letoun An-70 projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní Evropy, ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. Německo, které zvažovalo nákup 75 Antonovů An-70, se nakonec rozhodlo pro dražší Airbus A400M. O An-70 měla zájem i Armáda České republiky, která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě Tatry 815VVN s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky Mi-17. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila.
Verze letounu
- An-70 - základní verze
- An-70-100 - verze s dvoučlennou osádkou
- An-77 - exportní verze
- An-70T - obchodní verze
Hlavní technické údaje
- Osádka: 5
- Kapacita přepravovaných vojáků: 170
- Rozpětí: 44,06 m
- Délka: 40,73 m
- Výška: 16,38 m
- Nosná plocha: 204 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 73 t
- Maximální vzletová hmotnost: 135 t
- Pohonná jednotka: 4× turbovrtulový motor Progress D-27
- Výkonu pohonné jednotky: 10 295 kW
Výkony
- Cestovní rychlost: 750 km/h
- Dostup: 12 000 m
- Dolet: 1350–7800 km v závislosti na hmotnosti nákladu
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |