Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Šablona:Článek dne HL/2021/16
Z Multimediaexpo.cz
(+ Aktualizace) |
m (Nahrazení textu „<noinclude>Kategorie:Článek DNE</noinclude>“ textem „<noinclude>Kategorie:Archiv Článků DNE</noinclude>“) |
||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | <!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | ||
[[Soubor:Fernando Alonso 2009 Australia.jpg|right|160px|Fernando Alonso at the 2009 Australian Grand Prix]] | [[Soubor:Fernando Alonso 2009 Australia.jpg|right|160px|Fernando Alonso at the 2009 Australian Grand Prix]] | ||
- | '''[[Fernando Alonso|Fernando Alonso Díaz]]''' (* [[29. červenec|29. července]] [[1981]]) je [[Španělsko|španělský]] automobilový závodník, bývalý pilot [[Formule 1]] a dvojnásobný {{Nowrap|mistr světa z let [[Formule 1 v roce 2005|2005]] a [[Formule 1 v roce 2006|2006]].}} | + | '''[[Fernando Alonso|Fernando Alonso Díaz]]''' (* [[29. červenec|29. července]] [[1981]]) je [[Španělsko|španělský]] automobilový závodník, bývalý pilot [[Formule 1]] a dvojnásobný {{Nowrap|mistr světa z let [[Formule 1 v roce 2005|2005]] a [[Formule 1 v roce 2006|2006]].}}<br />Žije v rodném [[Oviedo|Oviedu]], kam se vrátil v zimě roku 2010 ze [[Švýcarsko|švýcarského]] [[Lugano|Lugana]], aby byl blíže rodině a přátelům. |
- | + | ||
- | Žije v rodném [[Oviedo|Oviedu]], kam se vrátil v zimě roku 2010 ze [[Švýcarsko|švýcarského]] [[Lugano|Lugana]], aby byl blíže rodině a přátelům. | + | |
25. září 2005 se ve 24 letech a 58 dnech stal nejmladším mistrem světa v historii [[Formule 1]], čímž překonal rekord [[Emerson Fittipaldi|Emersona Fittipaldiho]] z roku [[Formule 1 v roce 1972|1972]]. Jeho přezdívka je El Nano. Kromě rodné španělštiny mluví také anglicky a italsky. | 25. září 2005 se ve 24 letech a 58 dnech stal nejmladším mistrem světa v historii [[Formule 1]], čímž překonal rekord [[Emerson Fittipaldi|Emersona Fittipaldiho]] z roku [[Formule 1 v roce 1972|1972]]. Jeho přezdívka je El Nano. Kromě rodné španělštiny mluví také anglicky a italsky. | ||
Řádka 9: | Řádka 7: | ||
Jako dítě objížděl Fernando se svým otcem, který mu byl rovněž mechanikem, motokárové závody po Španělsku. Alonsova rodina neměla příliš peněz, ale Fernandovy výsledky znamenaly, že se o něj zajímali sponzoři a o [[peníze]] bylo postaráno. | Jako dítě objížděl Fernando se svým otcem, který mu byl rovněž mechanikem, motokárové závody po Španělsku. Alonsova rodina neměla příliš peněz, ale Fernandovy výsledky znamenaly, že se o něj zajímali sponzoři a o [[peníze]] bylo postaráno. | ||
- | Alonso byl třetím nejmladším pilotem, který kdy ve formuli 1 startoval, když si odbyl svůj debut v Minardi 4.března [[2001]] na [[Austrálie|australském]] okruhu v [[Melbourne]]. Minardi odstartovalo do nové sezóny s novým vlastníkem [[Paul Stoddart|Paulem Stoddartem]] a také s novým vozem PS01. I když byly Alonsovy výkony v testech dobré, ve své první kvalifikaci prohrál s týmovým kolegou [[Tarso Marques|Tarsem Marquesem]] o 2,6 sekundy. Ale už ve čtvrté kvalifikaci v Imole porazil oba [[Benetton F1|Benettony]], což zopakoval i | + | Alonso byl třetím nejmladším pilotem, který kdy ve formuli 1 startoval, když si odbyl svůj debut v Minardi 4.března [[2001]] na [[Austrálie|australském]] okruhu v [[Melbourne]]. Minardi odstartovalo do nové sezóny s novým vlastníkem [[Paul Stoddart|Paulem Stoddartem]] a také s novým vozem PS01. I když byly Alonsovy výkony v testech dobré, ve své první kvalifikaci prohrál s týmovým kolegou [[Tarso Marques|Tarsem Marquesem]] o 2,6 sekundy. Ale už ve čtvrté kvalifikaci v Imole porazil oba [[Benetton F1|Benettony]], což zopakoval i později. |
Za své výkony v roce 2001 si ho začínali všímat i lepší týmy. V září 2001 po závodech v Evropě se [[Sauber]] poohlížel po jezdci, který by nahradil odcházejícího [[Kimi Räikkönen|Kimiho Räikkönena]]. Sauber se ale též zajímal o [[Felipe Massa|Felippeho Massu]], nadějného Brazilce a též o testovacího jezdce [[Jaguar]]u [[Andre Lotterer]]a. O měsíc později bylo potvrzeno, že v roce [[2002]] usedne do kokpitu Sauberu [[Felipe Massa]]. | Za své výkony v roce 2001 si ho začínali všímat i lepší týmy. V září 2001 po závodech v Evropě se [[Sauber]] poohlížel po jezdci, který by nahradil odcházejícího [[Kimi Räikkönen|Kimiho Räikkönena]]. Sauber se ale též zajímal o [[Felipe Massa|Felippeho Massu]], nadějného Brazilce a též o testovacího jezdce [[Jaguar]]u [[Andre Lotterer]]a. O měsíc později bylo potvrzeno, že v roce [[2002]] usedne do kokpitu Sauberu [[Felipe Massa]]. | ||
Řádka 17: | Řádka 15: | ||
Alonso se v roce 2002 stal testovacím jezdcem týmu Renault (dříve Benetton) a najezdil za celý rok 1642 kol. V roce [[2003]] Briatore propustil Buttona a Alonsa posadil do druhého vozu vedle jedničky týmu [[Jarno Trulli|Jarna Trulliho]]. | Alonso se v roce 2002 stal testovacím jezdcem týmu Renault (dříve Benetton) a najezdil za celý rok 1642 kol. V roce [[2003]] Briatore propustil Buttona a Alonsa posadil do druhého vozu vedle jedničky týmu [[Jarno Trulli|Jarna Trulliho]]. | ||
- | Španěl se stal v roce 2003 nejmladším jezdcem, který získal pole position, na okruhu v Malajsii. V závodě v Brazílii měl Alonso těžkou nehodu, kde v dvousetkilometrové rychlosti havaroval, když vrazil do zbytků vozu Marka Webbera, který havaroval těsně před ním. Závod byl poté zastaven. O dva závody později skončil Alonso při své domácí velké ceně druhý a poté se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál závod, když zvítězil ve velké ceně [[GP Maďarska 2003|Maďarska]]. Celkově skončil v roce 2003 na šestém místě, získal '''55''' bodů a čtyřikrát stanul na stupních vítězů. | + | Španěl se stal v roce 2003 nejmladším jezdcem, který získal pole position, na okruhu v Malajsii. V závodě v Brazílii měl Alonso těžkou nehodu, kde v dvousetkilometrové rychlosti havaroval, když vrazil do zbytků vozu Marka Webbera, který havaroval těsně před ním. Závod byl poté zastaven. O dva závody později skončil Alonso při své domácí velké ceně druhý a poté se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál závod, když zvítězil ve velké ceně [[GP Maďarska 2003|Maďarska]]. Celkově skončil v roce 2003 na šestém místě, získal '''55''' bodů a čtyřikrát stanul na stupních vítězů.<br />Alonso zůstal u Renaultu i pro rok 2004. Po začátku sezóny byl Alonso trochu zpochybňován, když byl v kvalifikacích většinou porážen stájovým kolegou Jarnem Trullim. Alonso předvedl obzvláště dobrý výkon ve velké ceně Francie, kde získal nejdříve pole-position a o vítězství ho nakonec připravila jen fantastická taktika Ferrari a Michaela Schumachera se čtyřmi zastávkami. |
- | + | <noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude> | |
- | Alonso zůstal u Renaultu i pro rok 2004. Po začátku sezóny byl Alonso trochu zpochybňován, když byl v kvalifikacích většinou porážen stájovým kolegou Jarnem Trullim.Alonso předvedl obzvláště dobrý výkon ve velké ceně Francie,kde získal | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | <noinclude>[[Kategorie: | + |
Aktuální verze z 12. 1. 2023, 11:52
Fernando Alonso Díaz (* 29. července 1981) je španělský automobilový závodník, bývalý pilot Formule 1 a dvojnásobný mistr světa z let 2005 a 2006.
Žije v rodném Oviedu, kam se vrátil v zimě roku 2010 ze švýcarského Lugana, aby byl blíže rodině a přátelům.
25. září 2005 se ve 24 letech a 58 dnech stal nejmladším mistrem světa v historii Formule 1, čímž překonal rekord Emersona Fittipaldiho z roku 1972. Jeho přezdívka je El Nano. Kromě rodné španělštiny mluví také anglicky a italsky.
Jako dítě objížděl Fernando se svým otcem, který mu byl rovněž mechanikem, motokárové závody po Španělsku. Alonsova rodina neměla příliš peněz, ale Fernandovy výsledky znamenaly, že se o něj zajímali sponzoři a o peníze bylo postaráno.
Alonso byl třetím nejmladším pilotem, který kdy ve formuli 1 startoval, když si odbyl svůj debut v Minardi 4.března 2001 na australském okruhu v Melbourne. Minardi odstartovalo do nové sezóny s novým vlastníkem Paulem Stoddartem a také s novým vozem PS01. I když byly Alonsovy výkony v testech dobré, ve své první kvalifikaci prohrál s týmovým kolegou Tarsem Marquesem o 2,6 sekundy. Ale už ve čtvrté kvalifikaci v Imole porazil oba Benettony, což zopakoval i později.
Za své výkony v roce 2001 si ho začínali všímat i lepší týmy. V září 2001 po závodech v Evropě se Sauber poohlížel po jezdci, který by nahradil odcházejícího Kimiho Räikkönena. Sauber se ale též zajímal o Felippeho Massu, nadějného Brazilce a též o testovacího jezdce Jaguaru Andre Lotterera. O měsíc později bylo potvrzeno, že v roce 2002 usedne do kokpitu Sauberu Felipe Massa.
V září téhož roku začal Alonsův manažer Flavio Briatore plánovat, že by Fernando mohl jezdit za Benetton. Briatore zvažoval, že by v roce 2002 mohl Alonso nahradit Jensona Buttona, ale nakonec se rozhodl, že Alonso bude oficiálním testovacím jezdcem Benettonu pro rok 2002. V posledním závodě roku 2001 v Suzuce skončil Alonso jedenáctý, tenkrát pět míst za bodovaným umístěním. Ale porazil Heinze-Haralda Frentzena (z týmu Prost), Oliviera Panise (BAR), oba jezdce týmu Arrows a Alexe Yoonge, který nahradil v Minardi Tarsa Marquese.
Alonso se v roce 2002 stal testovacím jezdcem týmu Renault (dříve Benetton) a najezdil za celý rok 1642 kol. V roce 2003 Briatore propustil Buttona a Alonsa posadil do druhého vozu vedle jedničky týmu Jarna Trulliho.
Španěl se stal v roce 2003 nejmladším jezdcem, který získal pole position, na okruhu v Malajsii. V závodě v Brazílii měl Alonso těžkou nehodu, kde v dvousetkilometrové rychlosti havaroval, když vrazil do zbytků vozu Marka Webbera, který havaroval těsně před ním. Závod byl poté zastaven. O dva závody později skončil Alonso při své domácí velké ceně druhý a poté se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál závod, když zvítězil ve velké ceně Maďarska. Celkově skončil v roce 2003 na šestém místě, získal 55 bodů a čtyřikrát stanul na stupních vítězů.
Alonso zůstal u Renaultu i pro rok 2004. Po začátku sezóny byl Alonso trochu zpochybňován, když byl v kvalifikacích většinou porážen stájovým kolegou Jarnem Trullim. Alonso předvedl obzvláště dobrý výkon ve velké ceně Francie, kde získal nejdříve pole-position a o vítězství ho nakonec připravila jen fantastická taktika Ferrari a Michaela Schumachera se čtyřmi zastávkami.