Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Tatra 80
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ MOJE Fotky !) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:National Technical Museum-2022-82.JPG|thumb|250px|Vůz [[Tomáš Garrigue Masaryk|T. G. Masaryka]] v [[Národní technické muzeum v Praze|Národním technickém muzeu]] (2022)]] |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:National Technical Museum-2022-80.JPG|thumb|250px|Vůz T. G. Masaryka v [[Národní technické muzeum v Praze|Národním technickém muzeu]] (2022)]] |
'''Tatra 80''' byl [[luxus]]ní automobil, postavený na bázi vozu [[Tatra 70]] v [[Kopřivnice|kopřivnické]] firmě [[Tatra]]. Vozy byly určeny pro reprezentační účely pro nejmajetnější zákazníky. První vůz byl veřejnosti představen v roce [[1930]]. Celkem bylo do roku [[1935]] vyrobeno pouze 22 vozů, i když poslední vůz s poloaerodynamickou karosérií byl vyroben ještě v roce [[1937]]<ref>http://magazin.auto.cz/index.php?seo_rubrika=999&im_id=429ad11793af5&ga_id=429ad11794a99&cr=1 Seznam vyrobených kusů</ref>. | '''Tatra 80''' byl [[luxus]]ní automobil, postavený na bázi vozu [[Tatra 70]] v [[Kopřivnice|kopřivnické]] firmě [[Tatra]]. Vozy byly určeny pro reprezentační účely pro nejmajetnější zákazníky. První vůz byl veřejnosti představen v roce [[1930]]. Celkem bylo do roku [[1935]] vyrobeno pouze 22 vozů, i když poslední vůz s poloaerodynamickou karosérií byl vyroben ještě v roce [[1937]]<ref>http://magazin.auto.cz/index.php?seo_rubrika=999&im_id=429ad11793af5&ga_id=429ad11794a99&cr=1 Seznam vyrobených kusů</ref>. | ||
Řádka 7: | Řádka 7: | ||
Vůz poháněl vodou chlazený [[dvanáctiválec|dvanáctiválcový]] motor s modifikovaným rozvodem [[Side Valves|SV]] a válci do V o objemu 5990 cm³. Ten poskytoval výkon 115-120 [[koňská síla|koní]]. [[zážehový motor|Motor]] předával výkon přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Maximální rychlost 2400 kilogramů těžkého vozu se pohybovala mezi 130 až 140 kilometry v hodině. | Vůz poháněl vodou chlazený [[dvanáctiválec|dvanáctiválcový]] motor s modifikovaným rozvodem [[Side Valves|SV]] a válci do V o objemu 5990 cm³. Ten poskytoval výkon 115-120 [[koňská síla|koní]]. [[zážehový motor|Motor]] předával výkon přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Maximální rychlost 2400 kilogramů těžkého vozu se pohybovala mezi 130 až 140 kilometry v hodině. | ||
- | Vozy byly vyráběny jako šestimístné limuzíny, nebo landaulety či kabriolety. Vyrobeny byly i tři vozy s karoseriemi vyrobenými na zakázku, například firmou [[Sodomka]]. Nástupcem T 80 byl od roku [[1934]] vyráběný vůz [[Tatra 70|T 70 A]]. Tatra 80 v provedení landaulet s poznávací značkou P-24 284, kterou používal prezident [[Tomáš Garrigue Masaryk|T. G. Masaryk]], byla předána Správě domu prezidenta republiky v [[Hradčany|Praze-Hradčanech]] v červnu [[1935]]<ref>http://magazin.auto.cz/historie/tatra-80-rolls-royce-z-koprivnice.html</ref>. V současnosti je tento vůz v Národním technickém muzeu v Praze. Soubor pěti původních automobilů Tatra – [[NW Präsident]] (1898), [[Tatra 11]] ([[1925]]), Tatra 80 ([[1935]]), [[Tatra 77|Tatra 77a]] ([[1937]]) a [[Tatra 87]] ([[1947]]) ze sbírek Národního technického muzea byl [[Vláda České republiky|Vládou ČR]] dne [[29. září]] [[2005]] prohlášen za [[Národní kulturní památka|Národní kulturní památku]]<ref>http://www.infocesko.cz/Czechia/Content/clanek.aspx?clanekid=16201&lid=1</ref> | + | Vozy byly vyráběny jako šestimístné limuzíny, nebo landaulety či kabriolety. Vyrobeny byly i tři vozy s karoseriemi vyrobenými na zakázku, například firmou [[Sodomka]]. Nástupcem T 80 byl od roku [[1934]] vyráběný vůz [[Tatra 70|T 70 A]]. Tatra 80 v provedení landaulet s poznávací značkou P-24 284, kterou používal prezident [[Tomáš Garrigue Masaryk|T. G. Masaryk]], byla předána Správě domu prezidenta republiky v [[Hradčany|Praze-Hradčanech]] v červnu [[1935]]<ref>http://magazin.auto.cz/historie/tatra-80-rolls-royce-z-koprivnice.html</ref>. V současnosti je tento vůz v Národním technickém muzeu v Praze. Soubor pěti původních automobilů Tatra – [[NW Präsident]] (1898), [[Tatra 11]] ([[1925]]), Tatra 80 ([[1935]]), [[Tatra 77|Tatra 77a]] ([[1937]]) a [[Tatra 87]] ([[1947]]) ze sbírek Národního technického muzea byl [[Vláda České republiky|Vládou ČR]] dne [[29. září]] [[2005]] prohlášen za [[Národní kulturní památka České republiky|Národní kulturní památku]].<ref>http://www.infocesko.cz/Czechia/Content/clanek.aspx?clanekid=16201&lid=1</ref> |
== Technické údaje == | == Technické údaje == | ||
*Motor: zážehový vodou chlazený dvanáctiválec s rozvodem SV s válci uspořádanými do V (válce pod úhlem 65 stupňů), vačkový hřídel byl uložen mezi řadami válců | *Motor: zážehový vodou chlazený dvanáctiválec s rozvodem SV s válci uspořádanými do V (válce pod úhlem 65 stupňů), vačkový hřídel byl uložen mezi řadami válců | ||
- | **Objem: 5990 | + | **Objem: 5990 cm<sup>3</sup> |
- | **Výkon: 84,5 - 88 [[Watt|kW]] (115 | + | **Výkon: 84,5 - 88 [[Watt|kW]] (115 – 120 [[koňská síla|koní]]) |
*Maximální rychlost: 140 km/h | *Maximální rychlost: 140 km/h | ||
*Převodovka: čtyřstupňová ZF | *Převodovka: čtyřstupňová ZF | ||
*Rozměry: | *Rozměry: | ||
- | ** Délka: | + | ** Délka: 5 200 mm |
- | ** Šířka: | + | ** Šířka: 1 800 mm |
- | ** Výška: | + | ** Výška: 1 700 mm |
* Spotřeba: 30 až 55 l/100km | * Spotřeba: 30 až 55 l/100km | ||
- | == | + | == Zdroje == |
- | *Schmarbeck, Wolfgang: ''Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile'', Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen ([[1977]]) | + | * Schmarbeck, Wolfgang: ''Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile'', Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen ([[1977]]) |
- | + | == Reference == | |
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.feudal.cz/spz/html/tatra_80.htm Osud vozu T. G. Masaryka] | * [http://www.feudal.cz/spz/html/tatra_80.htm Osud vozu T. G. Masaryka] |
Aktuální verze z 29. 9. 2022, 13:53
Tatra 80 byl luxusní automobil, postavený na bázi vozu Tatra 70 v kopřivnické firmě Tatra. Vozy byly určeny pro reprezentační účely pro nejmajetnější zákazníky. První vůz byl veřejnosti představen v roce 1930. Celkem bylo do roku 1935 vyrobeno pouze 22 vozů, i když poslední vůz s poloaerodynamickou karosérií byl vyroben ještě v roce 1937[1].
Tatra 80 byla největším a také nejdražším osobním automobilem v historii značky. Jeho výrobou v Tatře vyvrcholil vývoj vodou chlazených motorů. Konstrukčně T 80 vycházela z modelu Tatra 70, s nímž měla shodný podvozek. Podvozek byl stavěn podle tradiční koncepce Tatra; motor, převodová skříň, spojovací roura a skříň zadní nápravy tvořily nosnou část vozu, na které byla dvěma příčnými nosníky připevněna karoserie. Vpředu i vzadu měly vozy výkyvné polonápravy.
Vůz poháněl vodou chlazený dvanáctiválcový motor s modifikovaným rozvodem SV a válci do V o objemu 5990 cm³. Ten poskytoval výkon 115-120 koní. Motor předával výkon přes jednokotoučovou suchou spojku a čtyřstupňovou převodovku na kola zadní nápravy. Maximální rychlost 2400 kilogramů těžkého vozu se pohybovala mezi 130 až 140 kilometry v hodině.
Vozy byly vyráběny jako šestimístné limuzíny, nebo landaulety či kabriolety. Vyrobeny byly i tři vozy s karoseriemi vyrobenými na zakázku, například firmou Sodomka. Nástupcem T 80 byl od roku 1934 vyráběný vůz T 70 A. Tatra 80 v provedení landaulet s poznávací značkou P-24 284, kterou používal prezident T. G. Masaryk, byla předána Správě domu prezidenta republiky v Praze-Hradčanech v červnu 1935[2]. V současnosti je tento vůz v Národním technickém muzeu v Praze. Soubor pěti původních automobilů Tatra – NW Präsident (1898), Tatra 11 (1925), Tatra 80 (1935), Tatra 77a (1937) a Tatra 87 (1947) ze sbírek Národního technického muzea byl Vládou ČR dne 29. září 2005 prohlášen za Národní kulturní památku.[3]
Obsah |
Technické údaje
- Motor: zážehový vodou chlazený dvanáctiválec s rozvodem SV s válci uspořádanými do V (válce pod úhlem 65 stupňů), vačkový hřídel byl uložen mezi řadami válců
- Maximální rychlost: 140 km/h
- Převodovka: čtyřstupňová ZF
- Rozměry:
- Délka: 5 200 mm
- Šířka: 1 800 mm
- Výška: 1 700 mm
- Spotřeba: 30 až 55 l/100km
Zdroje
- Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977)
Reference
- ↑ http://magazin.auto.cz/index.php?seo_rubrika=999&im_id=429ad11793af5&ga_id=429ad11794a99&cr=1 Seznam vyrobených kusů
- ↑ http://magazin.auto.cz/historie/tatra-80-rolls-royce-z-koprivnice.html
- ↑ http://www.infocesko.cz/Czechia/Content/clanek.aspx?clanekid=16201&lid=1
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |