V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Bugatti EB110

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Fotografie)
(+ Galerie)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
{{Infobox Automobil
+
__NOTOC__{{Infobox Automobil
| název = Bugatti EB110
| název = Bugatti EB110
-
| obrázek = [[Soubor:2007-06-15 18 Bugatti EB 110 (bearb - kl).jpg|250px]]
+
| obrázek = [[Soubor:Rétromobile 2015 - Bugatti EB 110 GT - 1995 - 001.jpg|250px]]
| popis1 = Bugatti EB 110  
| popis1 = Bugatti EB 110  
| popis2 = 15. 6. 2007, [[Nürburgring]]
| popis2 = 15. 6. 2007, [[Nürburgring]]
Řádka 15: Řádka 15:
| objemnadrze = 2 x 60   
| objemnadrze = 2 x 60   
}}
}}
-
'''Bugatti EB110''' je supersportovní automobil, dvoumístné kupé s motorem uprostřed a stálým pohonem všech kol, vyráběný firmou s tradičním jménem [[Bugatti]]. Jeho nástupcem se stal [[Bugatti Veyron]]. Označení EB110 je poctou zakladateli původní firmy [[Ettore Bugatti|Ettore Bugattimu]].
+
'''Bugatti EB110''' je supersportovní automobil, dvoumístné kupé s motorem uprostřed a stálým pohonem všech kol, vyráběný firmou s tradičním jménem [[Bugatti]]. Jeho nástupcem se stal [[Bugatti Veyron]].  
 +
 
 +
Označení EB110 je poctou zakladateli původní firmy [[Ettore Bugatti|Ettore Bugattimu]].
==Vznik==
==Vznik==
-
Bugatti EB110 byl prvním vozem v roce 1989 nově založené společnosti ''Bugatti Automobili SpA'', jejíž zakladatel, finanční makléř [[Romano Artioli]] v roce 1987 získal práva k používání značky „Bugatti“. EB110 byl představen 15. září 1991, v den 110. výročí narození [[Ettore Bugatti|Ettore Bugattiho]] a to současně na zámku ve [[Versailles]] a pod [[La Grande Arche|Velkým obloukem]] pařížské čtvrti [[La Défense]]. Automobil byl vyráběn od následujícího roku, byl tak od roku 1956 prvním automobilem nesoucím legendární značku. V roce však 1995 musela ''Bugatti Automobili SpA'' s celkem 300 vyrobenými exempláři EB110 vyhlásit [[konkurs]] a výroba byla zastavena.  
+
Bugatti EB110 byl prvním vozem v roce 1989 nově založené společnosti ''Bugatti Automobili SpA'', jejíž zakladatel, finanční makléř [[Romano Artioli]] v roce 1987 získal práva k používání značky „Bugatti“. EB110 byl představen 15. září 1991, v den 110. výročí narození [[Ettore Bugatti|Ettore Bugattiho]] a to současně na zámku ve [[Versailles]] a pod [[La Grande Arche|Velkým obloukem]] pařížské čtvrti [[La Défense]]. Automobil byl vyráběn od následujícího roku, byl tak od roku 1956 prvním automobilem nesoucím legendární značku. V roce však 1995 musela ''Bugatti Automobili SpA'' s celkem 300 vyrobenými exempláři EB110 vyhlásit [[konkurs]] a výroba byla zastavena.  
Známými majiteli vozu EB110 byli například [[Michael Schumacher]] (1994, vůz v jasně žluté barvě) nebo [[brunej]]ský sultán [[Hassanal Bolkiah]].
Známými majiteli vozu EB110 byli například [[Michael Schumacher]] (1994, vůz v jasně žluté barvě) nebo [[brunej]]ský sultán [[Hassanal Bolkiah]].
-
V roce 1997 koupil konkursní podstatu Jochen Dauer, majitel firmy [[Dauer Sportwagen]].<ref>[http://yo.spc.free.fr/EB110_Dauer.htm The Bugatti EB110 Dauer EB110 Supersport]</ref> S ní získal nedokončená vozidla a velkou zásobu součástí nově vyvíjeného vozu ''Bugatti EB&nbsp;110'', který byl v poslední fázi vývoje. Protože ale práva k značce Bugatti získal mezitím koncern Volkswagen, byl nový vůz po technické stránce dále vyvíjen jako '''Dauer EB 110 SS''', [[karoserie]] změněna nebyl. Dauer EB 110 SS byl představen v květnu 2001 v rámci [[Grand Prix Monaka|Velké ceny Monaka]] seriálu vozů [[Formule 1]], tentokrát ale jako model určený téměř výhradně pro severoamerický trh.
+
V roce 1997 koupil konkursní podstatu Jochen Dauer, majitel firmy Dauer Sportwagen.<ref>[http://yo.spc.free.fr/EB110_Dauer.htm The Bugatti EB110 Dauer EB110 Supersport]</ref> S ní získal nedokončená vozidla a velkou zásobu součástí nově vyvíjeného vozu ''Bugatti EB&nbsp;110'', který byl v poslední fázi vývoje. Protože ale práva k&nbsp;značce Bugatti získal mezitím koncern Volkswagen, byl nový vůz po technické stránce dále vyvíjen jako '''Dauer EB 110 SS''', [[karoserie]] změněna nebyl. Dauer EB 110 SS byl představen v květnu 2001 v rámci [[Grand Prix Monaka|Velké ceny Monaka]] seriálu vozů&nbsp;[[Formule 1]], tentokrát ale jako model určený téměř výhradně pro severoamerický trh.
== Modely ==
== Modely ==
Bugatti EB110'' byl nabízen ve dvou variantách, jako ''Bugatti EB110 SS'' (SS zn. Super-Sport) a v komfortnější verzi ''Bugatti EB110 GT'' (GT zn. [[GTR|Gran Turismo]])''. EB110 SS bylo vyrobeno přibližně 220 exemplářů, EB110 GT kolem 70 kusů.
Bugatti EB110'' byl nabízen ve dvou variantách, jako ''Bugatti EB110 SS'' (SS zn. Super-Sport) a v komfortnější verzi ''Bugatti EB110 GT'' (GT zn. [[GTR|Gran Turismo]])''. EB110 SS bylo vyrobeno přibližně 220 exemplářů, EB110 GT kolem 70 kusů.
 +
== Galerie (2015) ==
 +
<gallery heights="190" widths="190">
 +
Soubor:Rétromobile 2015 - Bugatti EB 110 GT - 1995 - 002.jpg|
 +
Soubor:Rétromobile 2015 - Bugatti EB 110 GT - 1995 - 003.jpg|
 +
Soubor:Rétromobile 2015 - Bugatti EB 110 GT - 1995 - 004.jpg|
 +
</gallery>
==Technické údaje==
==Technické údaje==
-
[[Soubor:BugattiEB110.jpg|thumb|Bugatti EB110 Dauer SS]]  
+
[[Soubor:BugattiEB110.jpg|thumb|240px|Bugatti EB110 Dauer SS]]  
===Motory===
===Motory===
Bugatti EB110 je vybaven přeplňovaným [[dvanáctiválec|dvanáctiválcovým]] motorem do V, s pěti ventily na válec. Uložen byl podélně před zadní nápravou. Objem motoru je 3499&nbsp;cm³ při vrtání 81 mm a zdvihu 56,6 mm. Jeho výkon je zvýšen čtyřmi [[turbodmychadlo|turbodmychadly]] s [[intercooler|mezichladičem chlazeného vzduchu]].  
Bugatti EB110 je vybaven přeplňovaným [[dvanáctiválec|dvanáctiválcovým]] motorem do V, s pěti ventily na válec. Uložen byl podélně před zadní nápravou. Objem motoru je 3499&nbsp;cm³ při vrtání 81 mm a zdvihu 56,6 mm. Jeho výkon je zvýšen čtyřmi [[turbodmychadlo|turbodmychadly]] s [[intercooler|mezichladičem chlazeného vzduchu]].  
Řádka 39: Řádka 47:
Výkon motoru na všechna kola je přenášen šestistupňovou [[převodovka|převodovkou]] s přímým řazením a mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou. Poměr rozložení výkonu je 27:73 %.
Výkon motoru na všechna kola je přenášen šestistupňovou [[převodovka|převodovkou]] s přímým řazením a mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou. Poměr rozložení výkonu je 27:73 %.
 +
===Karosérie===
===Karosérie===
-
Vůz má [[Rovnoběžníková náprava|rovnoběžníkové nápravy]]. Podvozek sériového vozu vyvinutý společností [[Aérospatiale]] je převážně z [[Uhlíkové vlákno|uhlíkových vláken]], u pěti prototypů byl celý z [[hliník]]u. Karosérie navržená [[turín]]ským [[design]]érem [[Marcello Gandini|Gandinim]] je z lehkých [[slitina|slitin]], jakož i části podvozku. Dveře se otevírají nahoru. Automaticky se při vyšších rychlostech zvedá zadní spoiler sloužící k zvýšení přítlaku na zadní nápravu. Součinitel odporu vzduchu je 0,35.
+
Vůz má [[Rovnoběžníková náprava|rovnoběžníkové nápravy]]. Podvozek sériového vozu vyvinutý společností Aérospatiale je převážně z [[Uhlíkové vlákno|uhlíkových vláken]], u pěti prototypů byl celý z [[hliník]]u. Karosérie navržená [[turín]]ským [[design]]érem [[Marcello Gandini|Gandinim]] je z lehkých [[slitina|slitin]], jakož&nbsp;i&nbsp;části podvozku. Dveře se otevírají nahoru. Automaticky se při vyšších rychlostech zvedá zadní spoiler sloužící k zvýšení přítlaku na zadní nápravu. Součinitel odporu vzduchu je 0,35.
===Jízdní vlastnosti===
===Jízdní vlastnosti===
Na základě odlišných motorizacích se modely ''EB110 GT'' a ''EB110 SS'' odlišovaly i v jízdních výkonech.
Na základě odlišných motorizacích se modely ''EB110 GT'' a ''EB110 SS'' odlišovaly i v jízdních výkonech.
-
EB110 GT s hmotností 1620 kg a výkonem 411 kW zrychloval z 0 na 100 km/h za 3,49 sekund a maximální rychlost byla 342 km/h, zatímco EB110 SS s hmotností 1570 kg a výkonem 450 kW zrychlil z 0 na 100 jen za 3,3 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 351&nbsp;km/h. Verze pro americký trh vážící mezi 1630 a 1735 kg zrychlila za 3,4 sekundy, max. rychlost byla 345 km/h.<ref>
+
EB110 GT s hmotností 1620 kg a výkonem 411 kW zrychloval z 0 na 100 km/h za 3,49 sekund a maximální rychlost byla 342 km/h, zatímco EB110 SS s hmotností 1570 kg a výkonem 450 kW zrychlil z 0 na 100 jen za 3,3 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 351&nbsp;km/h. Verze pro americký trh vážící mezi 1630 a 1735 kg zrychlila za 3,4 sekundy, max. rychlost byla 345 km/h.<ref>{{Citace monografie
-
{{Citace monografie
+
  | příjmení = Davis
  | příjmení = Davis
  | jméno = Tony
  | jméno = Tony
-
| odkaz na autora = Martin Hemelík
 
  | rok = 2004
  | rok = 2004
  | titul = Lemon! 60 Heroic failures of motoring
  | titul = Lemon! 60 Heroic failures of motoring

Aktuální verze z 24. 7. 2022, 09:41

Bugatti EB110
Rétromobile 2015 - Bugatti EB 110 GT - 1995 - 001.jpg
Bugatti EB 110
Základní charakteristika
Výrobce
Koncern
Produkce
Vyrobeno
Místa výroby
Karoserie
Designér
Třída
Technické údaje
Délka 4400
Šířka 1940
Výška 1115
Rozvor 2550
Hmotnost 1570–1735
Objem nádrže 2 x 60
Motor a převodovka
Motor benzínový motor 3,5 l
411 a 450 kW
Objem
Počet válců
Výkon
Převodovka šestistupňová

Bugatti EB110 je supersportovní automobil, dvoumístné kupé s motorem uprostřed a stálým pohonem všech kol, vyráběný firmou s tradičním jménem Bugatti. Jeho nástupcem se stal Bugatti Veyron.

Označení EB110 je poctou zakladateli původní firmy Ettore Bugattimu.

Vznik

Bugatti EB110 byl prvním vozem v roce 1989 nově založené společnosti Bugatti Automobili SpA, jejíž zakladatel, finanční makléř Romano Artioli v roce 1987 získal práva k používání značky „Bugatti“. EB110 byl představen 15. září 1991, v den 110. výročí narození Ettore Bugattiho a to současně na zámku ve Versailles a pod Velkým obloukem pařížské čtvrti La Défense. Automobil byl vyráběn od následujícího roku, byl tak od roku 1956 prvním automobilem nesoucím legendární značku. V roce však 1995 musela Bugatti Automobili SpA s celkem 300 vyrobenými exempláři EB110 vyhlásit konkurs a výroba byla zastavena.

Známými majiteli vozu EB110 byli například Michael Schumacher (1994, vůz v jasně žluté barvě) nebo brunejský sultán Hassanal Bolkiah.

V roce 1997 koupil konkursní podstatu Jochen Dauer, majitel firmy Dauer Sportwagen.[1] S ní získal nedokončená vozidla a velkou zásobu součástí nově vyvíjeného vozu Bugatti EB 110, který byl v poslední fázi vývoje. Protože ale práva k značce Bugatti získal mezitím koncern Volkswagen, byl nový vůz po technické stránce dále vyvíjen jako Dauer EB 110 SS, karoserie změněna nebyl. Dauer EB 110 SS byl představen v květnu 2001 v rámci Velké ceny Monaka seriálu vozů Formule 1, tentokrát ale jako model určený téměř výhradně pro severoamerický trh.

Modely

Bugatti EB110 byl nabízen ve dvou variantách, jako Bugatti EB110 SS (SS zn. Super-Sport) a v komfortnější verzi Bugatti EB110 GT (GT zn. Gran Turismo). EB110 SS bylo vyrobeno přibližně 220 exemplářů, EB110 GT kolem 70 kusů.

Galerie (2015)

Technické údaje

Bugatti EB110 Dauer SS

Motory

Bugatti EB110 je vybaven přeplňovaným dvanáctiválcovým motorem do V, s pěti ventily na válec. Uložen byl podélně před zadní nápravou. Objem motoru je 3499 cm³ při vrtání 81 mm a zdvihu 56,6 mm. Jeho výkon je zvýšen čtyřmi turbodmychadly s mezichladičem chlazeného vzduchu.

Kompresní poměr je 7,8 : 1. Při různých plnících tlacích se výkon obou modelů liší

  • Motor verze EB110 GT poskytuje 411 kW (560 koní) při 8000 ot/min s maximálním kroutícím momentem 611 Nm při 4200 U/min. Plnící tlak tohoto motoru je 1,05 bar.
  • Motor EB110 SS dává 450 kW (611 k) při 8250 ot/min a max. točivý moment 650 Nm při 4200 ot/min. Plnící tlak je 1,2 bar.

Exportní varianta EB110 SS pro americký trh s osmi katalyzátory měla motor o výkonu 441 kW (600 k) při 8250 ot/min a maximální kroutící moment 626 Nm při 3750/min. Plnící tlak byl 1,1 bar.

Výkon motoru na všechna kola je přenášen šestistupňovou převodovkou s přímým řazením a mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou. Poměr rozložení výkonu je 27:73 %.

Karosérie

Vůz má rovnoběžníkové nápravy. Podvozek sériového vozu vyvinutý společností Aérospatiale je převážně z uhlíkových vláken, u pěti prototypů byl celý z hliníku. Karosérie navržená turínským designérem Gandinim je z lehkých slitin, jakož i části podvozku. Dveře se otevírají nahoru. Automaticky se při vyšších rychlostech zvedá zadní spoiler sloužící k zvýšení přítlaku na zadní nápravu. Součinitel odporu vzduchu je 0,35.

Jízdní vlastnosti

Na základě odlišných motorizacích se modely EB110 GT a EB110 SS odlišovaly i v jízdních výkonech.

EB110 GT s hmotností 1620 kg a výkonem 411 kW zrychloval z 0 na 100 km/h za 3,49 sekund a maximální rychlost byla 342 km/h, zatímco EB110 SS s hmotností 1570 kg a výkonem 450 kW zrychlil z 0 na 100 jen za 3,3 sekundy a dosahoval maximální rychlosti 351 km/h. Verze pro americký trh vážící mezi 1630 a 1735 kg zrychlila za 3,4 sekundy, max. rychlost byla 345 km/h.[2]

Průměrná spotřeba EB110 se pohybuje mezi 27 až 30 litry na 100 km. Při maximální rychlosti motor spotřebuje přibližně jeden litr paliva na každý ujetý kilometr.

Reference

  1. The Bugatti EB110 Dauer EB110 Supersport
  2. DAVIS, Tony. Lemon! 60 Heroic failures of motoring. Sydney : Random house Australia, 2004. ISBN 1-86325-494-3.  

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bugatti EB110
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bugatti EB110