V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Fokker D.VIII

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(++)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
|typ = [[stíhací letoun]]
|typ = [[stíhací letoun]]
|výrobce = [[Fokker]]
|výrobce = [[Fokker]]
-
|image = Soubor:Fd8.jpg
+
|image = [[Soubor:Fokker, D.VIII (E.V)-SDASM1-Flickr.jpg|250px]]
|text = Fokker E.V
|text = Fokker E.V
-
|konstruktér = [[Reinhold Platz]]
+
|konstruktér = Reinhold Platz
|první let =
|první let =
|zaveden = [[1918]]
|zaveden = [[1918]]
Řádka 13: Řádka 13:
|hlavní uživatel = [[Německo]]
|hlavní uživatel = [[Německo]]
|více uživatelů = [[Polsko]]
|více uživatelů = [[Polsko]]
-
}}
+
}}'''Fokker D.VIII''' (též '''Fokker E.V''') byl [[Německo|německý]] jednomístný [[Stíhací letoun|stíhací]] [[jednoplošník]] používaný v [[První světová válka|první světové válce]] německým a v poválečném období především také [[Polsko|polským]] armádním letectvem.  
-
'''Fokker D.VIII''' (též '''Fokker E.V''') byl [[Německo|německý]] jednomístný [[Stíhací letoun|stíhací]] [[jednoplošník]] používaný v [[První světová válka|první světové válce]] německým a v poválečném období především také [[Polsko|polským]] armádním letectvem. Jeho konstruktérem byl [[Reinhold Platz]] a vyráběl se v továrně [[Fokker]] od července roku [[1918]].
+
 
 +
Jeho konstruktérem byl Reinhold Platz a vyráběl se v továrně [[Fokker]] od července roku [[1918]].
==Vývoj==
==Vývoj==
Řádka 21: Řádka 22:
==Na frontě==
==Na frontě==
První E.V obdrželi piloti [[Jasta 6|Jasty 6]] ke konci července 1918. Další dodávky následovaly a postupně se novými jednoplošníky vybavily letky [[Jasta 1]], [[Jasta 19]], [[Jasta 24]] a [[Jasta 36]]. První sestřel si na novém letounu připsal [[Emil Rolff]] [[17. srpen|17. srpna]], ale dva dny potom zahynul, když se jeho letounu zhroutilo křídlo za letu. Ze stejných důvodů havaroval další E.V z Jasty 19 a nato [[Idflieg]] zakázal starty všech letounů tohoto typu. Jelikož se vyšetřováním nepodařilo zjistit příčinu těchto havárií, byla další výroba těchto letounů ihned zastavena. Podle [[Anthony Fokker|Fokkera]] problémy zavinila armádní technická inspekce, která mu nepovolila použít původní návrh letounu se silnějším zadním nosníkem křídla. Podle něho právě nedostatečná tuhost zadního nosníku byla příčinou chvění křídel a jejich zhroucení. Fokker prohlásil, že havárie které se udály rozhodly o návratu k původní navržené konstrukci. Dle jiných případů poruch nebo havárií dalších letadel z továrny Fokker se však dalo usuzovat, že problém s křídlem není ve špatném návrhu konstrukce, ale spíše ve špatné kvalitě výroby, která byla pro Fokkery během první světové války bohužel příznačná. Křídla pro E.V vyráběla subdodavatelská firma [[Perzina Pianoforte Fabrik]], kde byla kontrola kvality výroby nevalná. Pásnice nosníků se při výrobě stavěly příliš daleko od sebe, tím byly nosníky příliš velké a obrysem přesahovaly nad křídelní žebra. Přebývající materiál při výrobě tedy jednoduše odstranili a tím způsobili nebezpečné oslabení nosníků. Testy prokázaly, že při dodržení kvality výroby je křídlo E.V podstatně pevnější a bezpečnější. Na základě těchto zjištění a po personálních změnách, které měly zlepšit kontrolu kvality výroby, Idflieg nakonec opět výrobu povolil. Nové křídlo bylo testováno [[7. září]] a [[24. září]] se spustila výroba, tentokrát pod označením [[Fokker D.VIII]]. První stroj obdržela [[Jasta 11]] v říjnu 1918.
První E.V obdrželi piloti [[Jasta 6|Jasty 6]] ke konci července 1918. Další dodávky následovaly a postupně se novými jednoplošníky vybavily letky [[Jasta 1]], [[Jasta 19]], [[Jasta 24]] a [[Jasta 36]]. První sestřel si na novém letounu připsal [[Emil Rolff]] [[17. srpen|17. srpna]], ale dva dny potom zahynul, když se jeho letounu zhroutilo křídlo za letu. Ze stejných důvodů havaroval další E.V z Jasty 19 a nato [[Idflieg]] zakázal starty všech letounů tohoto typu. Jelikož se vyšetřováním nepodařilo zjistit příčinu těchto havárií, byla další výroba těchto letounů ihned zastavena. Podle [[Anthony Fokker|Fokkera]] problémy zavinila armádní technická inspekce, která mu nepovolila použít původní návrh letounu se silnějším zadním nosníkem křídla. Podle něho právě nedostatečná tuhost zadního nosníku byla příčinou chvění křídel a jejich zhroucení. Fokker prohlásil, že havárie které se udály rozhodly o návratu k původní navržené konstrukci. Dle jiných případů poruch nebo havárií dalších letadel z továrny Fokker se však dalo usuzovat, že problém s křídlem není ve špatném návrhu konstrukce, ale spíše ve špatné kvalitě výroby, která byla pro Fokkery během první světové války bohužel příznačná. Křídla pro E.V vyráběla subdodavatelská firma [[Perzina Pianoforte Fabrik]], kde byla kontrola kvality výroby nevalná. Pásnice nosníků se při výrobě stavěly příliš daleko od sebe, tím byly nosníky příliš velké a obrysem přesahovaly nad křídelní žebra. Přebývající materiál při výrobě tedy jednoduše odstranili a tím způsobili nebezpečné oslabení nosníků. Testy prokázaly, že při dodržení kvality výroby je křídlo E.V podstatně pevnější a bezpečnější. Na základě těchto zjištění a po personálních změnách, které měly zlepšit kontrolu kvality výroby, Idflieg nakonec opět výrobu povolil. Nové křídlo bylo testováno [[7. září]] a [[24. září]] se spustila výroba, tentokrát pod označením [[Fokker D.VIII]]. První stroj obdržela [[Jasta 11]] v říjnu 1918.
 +
 +
== Galerie ==
 +
<gallery heights="190" widths="190">
 +
Soubor:Fokker, D.VIII (E.V)-SDASM5-Flickr.jpg|
 +
Soubor:Fokker, D.VIII (E.V)-SDASM2-Flickr.jpg|
 +
Soubor:Fokker, D.VIII (E.V)-SDASM3-Flickr.jpg
 +
Soubor:Fokker, D.VIII (E.V)-SDASM4-Flickr.jpg|
 +
</gallery>
==Po válce==
==Po válce==
Řádka 26: Řádka 35:
==Specifikace (D.VIII s motorem Ur.III)==
==Specifikace (D.VIII s motorem Ur.III)==
-
[[Soubor:FokkerD.VIII.jpg|thumb|right|250px|Nizozemský Fokker D.VIII]]
 
===Technické údaje===
===Technické údaje===
* '''Osádka:''' 1 pilot
* '''Osádka:''' 1 pilot
Řádka 32: Řádka 40:
* '''Délka:''' 5,865 m
* '''Délka:''' 5,865 m
* '''Výška:''' 2,82 m
* '''Výška:''' 2,82 m
-
* '''Plocha křídel:''' 10,7 m&sup2;
+
* '''Plocha křídel:''' 10,7 m<sup>2</sup>
* '''Prázdná hmotnost:''' 405 kg
* '''Prázdná hmotnost:''' 405 kg
* '''Vzletová hmotnost :''' 605 kg
* '''Vzletová hmotnost :''' 605 kg
Řádka 52: Řádka 60:
==Reference==
==Reference==
-
*P. M. Grosz: Fokker D.VIII, Albatros Productions 1991, ISBN 0-948414-29-4
+
* P. M. Grosz: Fokker D.VIII, Albatros Productions 1991, ISBN 0-948414-29-4
==Externí odkazy==
==Externí odkazy==
-
*(anglicky)[http://www.airliners.net/search/photo.search?&maxres=500&keywords=Fokker%20D.VIII&keywrange=&nr_of_rows=32&first_this_page=0&page_limit=15&sort_order=photo_id+DESC&nr_pages=3&page=; Fokker D.VIII galerie na Airliners.net]
+
* [https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462 Valka.cz – Fokker D.VIII]
-
*[http://www.svida.cz/horrido/index.php?id=36 Model pro RC Aircombat WWI]
+
* [http://wp.scn.ru/en/ww1/f/254/59/0 Scn.ru – Fokker E.V (D.VIII)]
-
{{Německé vojenské letouny první světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Fokker+D.VIII}}{{Commonscat|Fokker D.VIII}}{{Německé vojenské letouny první světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Německá stíhací letadla]]
[[Kategorie:Německá stíhací letadla]]
[[Kategorie:Letadla Fokker|D.VIII]]
[[Kategorie:Letadla Fokker|D.VIII]]

Aktuální verze z 20. 9. 2021, 10:11

Fokker D.VIII (E.V)
Fokker, D.VIII (E.V)-SDASM1-Flickr.jpg
Fokker E.V
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Fokker
Konstruktér Reinhold Platz
První let
Zařazen 1918
Vyřazen (1920)
Výroba
Vyrobeno 289
Varianty
Uživatel Německo
Polsko

Fokker D.VIII (též Fokker E.V) byl německý jednomístný stíhací jednoplošník používaný v první světové válce německým a v poválečném období především také polským armádním letectvem.

Jeho konstruktérem byl Reinhold Platz a vyráběl se v továrně Fokker od července roku 1918.

Obsah

Vývoj

Na počátku roku 1918 vypracovala továrna Fokker několik návrhů jednoplošníků poháněných rotačním motorem, ze kterých nakonec při druhé soutěži o standardní stíhací stroj kategorie „D“ pro německé letectvo u Adlershof představila dva vývojové typy V.26 a V.28 - malé hornoplošníky s konstrukcí trupu z ocelových trubek. Prototyp V.28 poháněl motor Oberursel Ur.III o výkonu 160 k (119 kW), nebo Goebel Goe.III o stejném výkonu, i když žádný z nich nebyl schválen pro operační nasazení. Prototyp V.26 poháněl standardní Oberursel Ur.II s výkonem pouhých 110 k (82 kW), ale díky nízké hmotnosti a menšímu odporu vzduchu se mohl svými výkony srovnávat s některými nejrychlejšími stíhačkami nasazených státy Trojdohody. Nakonec bylo objednáno 400 kusů V.26 se současnou objednávkou stejného počtu motorů Ur.III nebo Goe.III. a zahájila se výroba s novým označením Fokker E.V.. Protože dodávku objednaných výkonných motorů nebylo možné uspokojit, byly stroje E.V vybavovány slabšími motory Ur.II.

Na frontě

První E.V obdrželi piloti Jasty 6 ke konci července 1918. Další dodávky následovaly a postupně se novými jednoplošníky vybavily letky Jasta 1, Jasta 19, Jasta 24 a Jasta 36. První sestřel si na novém letounu připsal Emil Rolff 17. srpna, ale dva dny potom zahynul, když se jeho letounu zhroutilo křídlo za letu. Ze stejných důvodů havaroval další E.V z Jasty 19 a nato Idflieg zakázal starty všech letounů tohoto typu. Jelikož se vyšetřováním nepodařilo zjistit příčinu těchto havárií, byla další výroba těchto letounů ihned zastavena. Podle Fokkera problémy zavinila armádní technická inspekce, která mu nepovolila použít původní návrh letounu se silnějším zadním nosníkem křídla. Podle něho právě nedostatečná tuhost zadního nosníku byla příčinou chvění křídel a jejich zhroucení. Fokker prohlásil, že havárie které se udály rozhodly o návratu k původní navržené konstrukci. Dle jiných případů poruch nebo havárií dalších letadel z továrny Fokker se však dalo usuzovat, že problém s křídlem není ve špatném návrhu konstrukce, ale spíše ve špatné kvalitě výroby, která byla pro Fokkery během první světové války bohužel příznačná. Křídla pro E.V vyráběla subdodavatelská firma Perzina Pianoforte Fabrik, kde byla kontrola kvality výroby nevalná. Pásnice nosníků se při výrobě stavěly příliš daleko od sebe, tím byly nosníky příliš velké a obrysem přesahovaly nad křídelní žebra. Přebývající materiál při výrobě tedy jednoduše odstranili a tím způsobili nebezpečné oslabení nosníků. Testy prokázaly, že při dodržení kvality výroby je křídlo E.V podstatně pevnější a bezpečnější. Na základě těchto zjištění a po personálních změnách, které měly zlepšit kontrolu kvality výroby, Idflieg nakonec opět výrobu povolil. Nové křídlo bylo testováno 7. září a 24. září se spustila výroba, tentokrát pod označením Fokker D.VIII. První stroj obdržela Jasta 11 v říjnu 1918.

Galerie

Po válce

Celkem bylo vyrobeno 289 strojů všech verzí a některé z nich se dostaly do výzbroje armád teprve po válce. 8 letounů (dle jiných zdrojů 4) používala polská armáda ve válce proti Ruské sovětské federaci v letech 191920. Jedno z letadel Rudá armáda ukořistila a používala až do léta roku 1920. Nekteré stroje skončily v Nizozemsku, Itálii, Japonsku, USA nebo v Anglii jako válečná trofej, ale nejvíce letadel bylo zničeno krátce po uzavření příměří. Autentický exemplář trupu D.VIII je uchován v expozici Caproni Museum v italském Tridentu.

Specifikace (D.VIII s motorem Ur.III)

Technické údaje

  • Osádka: 1 pilot
  • Rozpětí: 8,34 m
  • Délka: 5,865 m
  • Výška: 2,82 m
  • Plocha křídel: 10,7 m2
  • Prázdná hmotnost: 405 kg
  • Vzletová hmotnost : 605 kg
  • Pohonná jednotka:rotační motor Oberursel Ur.III
  • Výkon pohonné jednotky: 160 k (119 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 200 km/h
  • Stoupavost: 2000 m / 4,5 min, 6000 m / 19,5 min

Výzbroj

Uživatelé

Související články

Reference

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fokker D.VIII
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fokker D.VIII