Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Convair F-106 Delta Dart
Z Multimediaexpo.cz
(+ Doplnění) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 24. 4. 2014, 14:30
F-106 Delta Dart | ||
F-106A při odpalu střely AIR-2 Genie | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | přepadový stíhač | |
Výrobce | Convair | |
Konstruktér | ||
První let | 26. prosince 1956 | |
Zařazen | červen 1959 | |
Vyřazen | srpen 1988 | |
Výroba | 1959–29. prosince 1960 | |
Vyrobeno | 340 | |
Varianty | ||
Uživatel | USAF | |
Convair F-106 Delta Dart byl americký přepadový stíhač, schopný provozu za každého počasí. Letoun, vyrobený v sérii 340 kusů, nebyl nikdy bojově nasazen.
Obsah |
Vývoj
Firmě Convair byl vývoj nového stíhacího letounu pro protivzdušnou obranu USA zadán v lednu 1949 s tím, že do služby by typ měl vstoupit v roce 1954. Jelikož se však ukázalo, že letoun, který by plně splňoval armádní požadavky, nemůže být dokončen včas, vyvinul Convair nejprve zjednodušený typ Convair F-102 Delta Dagger. Výkonnější a dokonalejší verze byla dále vyvíjena pod názvem F-102B. Výsledný letoun se však od původního F-102 lišil natolik, že dostal zcela nové typové označení F-106 Delta Dart.
Vývoj letounu se stal předmětem sporů o financování v kongresu. Původně odpůrci projektu požadovali zastavení buď programu F-102B, anebo programu, ze kterého později vznikl typ McDonnell F-101 Voodoo. Projekt se podařilo zachránit za cenu zmenšení počtu objednaných kusů z původních 1000 na konečných 340. K prvnímu letu prototypu došlo 26. prosince 1956. Do služby se letoun dostal v květnu roku 1959 a bylo jím vyzbrojeno celkem 27 squadron. Letoun byl během služby několikrát modernizován a byl používán až do roku 1988.
Do sériové výroby se dostala jen jednomístná stíhací verze F-106A a dvoumístná verze F-106B. Zdokonalená varianta F-106C vznikla jen jako přestavba dvou kusů F-106A a poté byl projekt, společně s dvoumístnou variantou F-106D, zrušen. Také verze F-106E a F-106F nebyly realizovány. Ještě v roce 1961 vznikla rozsáhle modernizovaná verze F-106X, zamýšlená jako konkurence typu Lockheed YF-12, ale vývoj se nedostal dále, než byla stavba makety pro zkoušky v aerodynamickém tunelu.
Konstrukce
Jednalo se o dolnoplošník s trojúhelníkovou nosnou plochou. Letoun měl bezocasou konfiguraci a jeho svislá ocasní plocha měla na rozdíl od typu F-102 useknutou horní část a u jejího kořene byla rozevíratelná aerodynamická brzda. Podvozek byl příďový, přičemž přední noha měla zdvojená kola a zadní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu letounu. Letoun mohl nést dvě přídavné nádrže. Pohonnou jednotkou se stal proudový motor s axiálním kompresorem Pratt & Whitney J75 ve verzích J75-P-9 a J75-P-17. Starší letouny měly na palubní desce kruhové přístroje, zatímco novější série dostaly modernější přístroje v podobě svislých stupnic.
Letoun byl prošpikovaný elektronickými systémy. Ke komunikaci s pozemním zabezpečením používal spojovací systém Datalink. Byl vybavený radiolokátorem, přičemž centrem jeho řízení palby a navedení byl systém Hughes M-1. Díky propojení s pozemními středisky byla práce pilota velice usnadněna a systém mu dodával informace o všech důležitých parametrech k zachycení nepřátelských letounů. Naopak později vedlo rušení systému Datalink k tomu, že byl letoun velice náročný na obsluhu.
Výzbroj letounu byla umístěna v trupové pumovnici a skládala se obvykle ze čtyř řízených střel AIM-4 Super Falcon a jedné neřízené střely AIR-2A Genie s jadernou hlavicí (alternativně se mohlo jednat i o čtyři Super Falcony bez Genie či dvě Genie bez Super Falconů). U střely Super Falcon byly používány verze AIM-4F s poloaktivním radiolokačním zaměřováním a AIM-4G s infračerveným samonaváděním. Od roku 1972 byl do strojů novějších sérií montován šestihlavňový rotační kanón M61 Vulcan.
Operační služba
K operačním jednotkám se první kusy letounu dostaly v květnu roku 1959. Postupně je používalo 21 squadron USAF a 6 squadron americké národní gardy. V prosinci roku 1959 dosáhl major Joseph W. Rogers na Delta Dartu rychlostního rekordu 2455,79 km/h.
Přesto, že letouny F-106 sloužily na základnách v USA, Aljašce, Kanadě, Islandu a krátce i v Německu (během cvičení) a Jižní Korei a uvažovalo se o jejich nasazení ve Vietnamu, nebyly nikdy bojově nasazeny. V průběhu 70. let byl typ nahrazován novými letouny F-15 Eagle a typ byl postupně přeřazován k národní letecké gardě, kde zůstaly v provozu až do roku 1988. Piloti tvrdili, že se s Delta Darty létalo skvěle.
Od roku 1986 bylo 192 strojů přeznačeno na QF-106A a přestavěno firmou Sperry na bezpilotní terče. Poslední z nich byl zničen roku 1998.
Varianty
- F-102B: Původní označení letounu F-106A.
- F-106A: Jednomístný přepadový stíhač pro každé počasí.
- F-106B: Dvoumístná cvičná verze. Původně byla označena TF-106A.
- NF-106B: Označení pro dva stroje F-106B dočasně použité NASA jako pokusné pro výzkum počasí a blesků.
- F-106C: Nerealizováno, pouze dva prototypy byly přestavěny z verze F-106A. Varianta měla mít zdokonalený trup, nový radar a výkonnější motor.
- F-106D: Nerealizováno
- F-106E: Nerealizováno
- F-106F: Nerealizováno
- F-106X: Nerealizováno, pouze maketa
Hlavní technické údaje
F-106A
- Osádka: 1
- Rozpětí: 11,67 m
- Délka: 21,55 m
- Výška: 6,19 m
- Nosná plocha: 61,52 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 11 029 kg
- Vzletová hmotnost: 14 280 kg
- Max. vzletová hmotnost: 17 779 kg
- Maximální rychlost: 2 455 km/h
- Dostup: 17 374 m
- Stoupavost: 202 m/s
- Dolet: 2 897 km
- Přeletový dolet: 4 345 km
- Profil křídla: NACA 0004-65 mod root and tip
- Zero-lift drag coefficient: 0,083
- Štíhlost křídla: 2,1
- Plošné zatížení: 255 kg/m²
- Poměr tahu k hmotnosti: 0,71
- Lift-to-drag ratio: 12,1
Pohonná jednotka
- 1× proudový motor Pratt & Whitney J75-17 s přídavným spalováním
- Tah motoru: 109 kN
Výzbroj
- 1× kanón M61 Vulcan
- 4× raketa AIM-4 Falcon, obvykle 2× AIM-4F a 2× AIM-4G, plus 1× AIR-2A Genie s jadernou hlavicí
Prameny
- POKORNÝ, Pavel. Convair F-106 Delta Dart. HPM, 1993, roč. III, čís. 2, s. 11–16. ISSN 1210-1427.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |