Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Grumman E-2 Hawkeye
Z Multimediaexpo.cz
(+ Aktualizace) |
|||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Grumman E-2 Hawkeye | |název = Grumman E-2 Hawkeye | ||
|typ = Palubní(a pozemní) letoun včasné výstrahy | |typ = Palubní(a pozemní) letoun včasné výstrahy | ||
- | |výrobce = [[Grumman | + | |výrobce = [[Grumman]] |
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Grumman E-2 Hawkeye French Navy-Flickr.jpg|260px]] |
- | |text = E- | + | |text = E-2 Hawkeye francouzského námořnictva (2012) |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = 1960 | |první let = 1960 | ||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
|hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] | ||
|více uživatelů = [[Francie]], [[Izrael]], [[Singapur]], [[Egypt]], [[Japonsko]] | |více uživatelů = [[Francie]], [[Izrael]], [[Singapur]], [[Egypt]], [[Japonsko]] | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:Dayton Air Show 06-24-2017 102-USN E-2 Hawkeye.jpg|thumb|244px|E-2 Hawkeye v USA (2017)]] |
+ | [[Soubor:Dayton Air Show 06-24-2017 101-USN E-2 Hawkeye.jpg|thumb|244px|E-2 Hawkeye v USA (2017)]] | ||
+ | '''Grumman E-2 Hawkeye''' je americký dvoumotorový turbovrtulový námořní palubní [[hornoplošník]] [[AWACS|včasné výstrahy]] s charakteristikami [[CATOBAR]], operující především z palub amerických [[letadlová loď|letadlových lodí]]. Dále operuje z paluby francouzské letadlové lodě [[Charles de Gaulle (R91)|Charles de Gaulle]], a pozemních základen v [[Izrael]]i, [[Singapur]]u, [[Japonsko|Japonsku]], [[Egypt]]u a několik málo strojů je také v držení [[Mexiko|Mexika]] a [[Tchaj-wan|Tchaj-wanu]]. | ||
- | |||
- | |||
== Historie == | == Historie == | ||
- | + | V listopadu 1955 vydalo US Navy specifikace nového stroje včasné výstrahy, který by nahradil [[letoun]]y [[Grumman E-1 Tracer]]. Konstruktéři společnosti Grumman připravili návrh s továrním označením G-123. Po předvedení makety a zevrubném posouzení byla tato studie US Navy prohlášena 5. března 1957 za vítěze tendru. V prosinci téhož roku získal výrobce od [[Pentagon]]u kontrakt na výrobu tří [[prototyp]]ů. Pro nový typ bylo vyhrazeno označení '''W2F-1''' a bojové jméno Hawkeye. | |
+ | |||
+ | První zkušební exemplář provedl úvodní let 21. října 1960.<ref>{{Citace periodika | příjmení = Odehnal | jméno = Zdeněk | titul = Hawkeye | časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 2007 | měsíc = říjen | ročník = 83. | číslo = 10 | strany = 21 | url = | issn = }} | ||
+ | </ref> Vývoj [[radar]]u General Electric AN/APS-96 pro nový typ ještě nebyl dokončen a první prototyp tak posloužil pouze k ověření základních letových vlastností. K pohonu byly vybrány dva turbovrtulové [[letecký motor|motory]] Allison T-56-A-8/A8 o výkonu po 3020 kW. Kompletní elektronickou výbavu obdržel až druhý vyrobený Hawkeye, který byl zalétán 19. dubna 1961. V dubnu 1962 změnilo americké námořnictvo systém označování svých letadel a z Hawkeye se tak stal typ '''E-2A'''. Po vojskových testech, které v prosinci 1962 probíhaly také na letadlové lodi USS Enterprisse, přijal Grumman od US Navy objednávku na 59 kusů E-2A včetně dvou prototypů a navíc dva [[cvičné letadlo|cvičné stroje]] '''TE-2A'''. Jejich produkce skončila na jaře 1967. | ||
+ | |||
+ | Během roku 1968 byl zahájen vývoj modernizované verze '''E-2B''', která byla vybavena novým počítačem Litton L-304 a výkonnějším radarem General Electric AN/APS-120. Zálet prvního prototypu proběhl na továrním [[letiště|letišti]] firmy Grumman v St. Augustine 20. února 1969. Na novou variantu bylo modifikováno 49 strojů E-2A, které US Navy odebíralo v letech 1970 až 1971 společně se čtyřmi omlazenými letouny TE-2A. | ||
+ | |||
+ | Souběžně s vývojem E-2B byla připravována podstatně vylepšená verze '''E-2C''' (Charlie Basic) se silnějšími pohonnými jednotkami T-56-A-422 o vzletovém výkonu po 3660 kW. Dokonalejší radar AN/APS-120 byl v roce 1976 nahrazen zařízením AN/APS-125. Dva prototypy E-2C vznikly úpravou starších E-2A, z nichž první byl zalétán 20. ledna 1971. Počátkem 80. let 20. století byly do E-2C (Group 0) zabudovány zlepšené radary AN/APS-138, které byly během téhož desetiletí nahrazeny výkonnějšími AN/APS-139 (Group I). Původní motory byly nahrazeny úspornějšími T-56-A-427 o výkonu po 3800 kW. Další modernizace se uskutečnila na začátku 90. let instalací víceúčelového pulzního [[Dopplerův jev|Dopplerovského]] radaru Lockheed Martin AN/APS-145 ARPS. Pracoviště operátora radaru a dvou důstojníků pro vyhodnocování bojové situace bylo inovováno výměnou zastaralých katodových obrazovek za barevné grafické displeje. Touto konverzí prošlo 12 letounů E-2C (Group II), který přišly do služby roku 1992. V polovině 90. let vznikla ještě verze E-2C (Group II+) s vylepšeným navigačním systémem AN/ASN-92 CAINS II s [[Global Positioning System|GPS]], modernějšími počítači a novým samočinným systémem letového řízení. | ||
+ | |||
+ | Koncem 90. let zahájil [[letecký výrobce]] Grumman, který se v roce 1994 spojil s korporací Northrop, na popud US Navy vývoj sofistikovanější varianty '''E-2C Hawkeye 2000''', za jejíž základ posloužila varianta Group II+. Původní čtyřlisté [[vrtule]] Hamilton Sunstrand 54460 byly nahrazeny [[kompozitní materiál|kompozitovými]] osmilistými typu NP2000 s číslicovým řízením. První ze 24 objednaných letounů, z nichž některé vznikly přestavbou starší verze, převzalo americké námořnictvo během října 2001. | ||
+ | |||
+ | V prosinci 2001 získal Northrop Grumman finance na předběžný vývoj a ověřovací zkoušky šesté generace Hawkeye s označením '''E-2D Advanced Hawkeye''' s přepracovanou elektronickou výbavou. Přímou vývojovou fázi odstartoval v červenci 2003 kontrakt v hodnotě 2 mld. USD na 75 strojů. Letoun nese nový hybridní radar AN/APY-9 vyvinutý společnostmi Lockheed Martin, Northrop Grumman a Raytheon. Advanced Hawkeye pohání dvojice motorů T56-A-427 s vrtulemi NP2000. Novinkou je i [[skleněný kokpit]]. Prototyp zalétali 3. srpna 2007 piloti Tom Boutin a por. US Navy Drew Ballinger s operátorem systémů Zyadem Hajoem. | ||
+ | |||
+ | == Nasazení == | ||
+ | [[Soubor:E-2A Hawkeye VAW-116 in flight c1967.jpeg|thumb|244px|E-2A Hawkeye jednotky VAW-116 US Navy, 1967]] | ||
+ | První sériové letouny E-2A obdržela [[letka (letecká jednotka)|letka]] VAW-11 Airborne Early Warning Squadron 19. ledna 1964<ref>{{Citace monografie | příjmení = Jackson | jméno = Robert | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 2006 | vydání = 1 | titul = Moderní vojenská letadla | vydavatel = Ottovo nakladatelství | místo = Praha | isbn = 80-7360-190-7 | strany = 172}}</ref> operující z mateřského nosiče [[USS Kitty Hawk (CV-63)|USS Kitty Hawk]]. Od té doby působí jako letová kontrola a včasná výstraha na letadlových lodí US Navy. Od října 1965 do července 1966 byla jednotka VAW-11 nasazena ve [[Válka ve Vietnamu|vietnamské válce]], následně se do [[Tonkinský záliv|Tonkinského zálivu]] přesunuly další letky se stroji Hawkeye. Šlo například o VAW-113 z nosiče USS Constellation, která v této oblasti sloužila v letech 1967 až 1975. | ||
+ | |||
+ | Stroje E-2C z úvodní série vstoupily do služby v listopadu 1973, kdy je na základně NAS Norfolk převzala letka VAW-123. Do roku 1988 US Navy zařadila do stavu 55 letounů této verze. | ||
+ | |||
+ | Prvním zahraničním uživatelem se stal Izrael, který převzal čtyři E-2C (Group 0). Ve stavu Chel ha-Avir byly v letech 1978 až 1994, poté byly dlouhodobě uskladněny. O tři z nich projevilo v roce 2002 zájem Mexiko, které v lednu 2004 převzalo. | ||
+ | |||
+ | Druhým zahraničním uživatelem se staly japonské síly sebeobrany, které v letech 1982, 1984 a 1993 až 1994 postupně zařadily do stavu 601. Hikotaj se základnou Misawa celkem 13 E-2C (Group 0). | ||
+ | |||
+ | Egypt převzal v letech 1987 až 1988 a 1993 šest E-2C (Group 0), které působily v rámci 87. letky ze základny Káhira-západ. Další čtyři letouny shodné verze byly dodány během roku 1987 do Singapuru, kde je převzala 111. squadrona. V průběhu roku 1995 zařadila do svého stavu 78. letka tchajwanského letectva, dislokovaná na základně Pintung, čtyři stroje E-2T a dvojici Hawkeye 2000 (E-2K). | ||
+ | |||
+ | První ze tří objednaných E-2C (Group II) převzalo námořní letectvo Francie v prosinci 1998. Zařazeny byly ke 4. Flotille v Lan-Bihoué. | ||
+ | |||
+ | Po 30 letech verze E-2C nastupuje vylepšená E-2C 2000 Hawkeye. E-2C Hawkeye je jediným provozovaným palubním letounem včasné výstrahy s pevnými [[křídlo letadla|křídly]]. Z letadlových lodí je schopný vzlétat pouze za pomoci [[letecký katapult|katapultů]]. | ||
== Verze == | == Verze == | ||
- | *E-2A | + | * E-2A – 1. verze |
- | *E-2B | + | * E-2B – 2. verze |
- | *E-2C | + | * E-2C – 3. verze, dodnes používaná |
- | **E-2C 2000 Hawkeye | + | ** E-2C 2000 Hawkeye – nejnovější verze většina uživatelů upravila své stroje na tuto verzi |
- | *C-2 Greyhoud | + | * C-2 Greyhoud – nákladní obměna „Hawkeye“ také používaná na letadlových lodích |
+ | |||
+ | == Hlavní technické údaje (E-2C/D) == | ||
+ | [[Soubor:E-2C Hawkeye 0014.png|right|290px]] | ||
+ | * '''Posádka:''' 5 (Dva piloti, bojový důstojník informačného centra, důstojník vzdušné kontroly a operátor radaru) | ||
+ | * '''Délka:''' 17,60 m | ||
+ | * '''[[Rozpětí křídel|Rozpětí]]:''' 24,56 m | ||
+ | * '''Výška:''' 5,58 m | ||
+ | * '''Nosná plocha:''' 65 m² | ||
+ | * '''Hmotnost prázdného letadla:''' 19 536 kg | ||
+ | * '''Vzletová hmotnost:''' 18 090 kg | ||
+ | * '''Maximální vzletová hmotnost:''' 26 083 kg | ||
+ | * '''Pohonná jednotka:''' 2 × [[turbovrtulový motor]] Allison / Rolls-Royce [[Allison T56|T56]]-A-427A, každý o výkonu 5100 koní (3800 kW) | ||
+ | * '''Maximální rychlost:''' 648 km/h | ||
+ | * '''Cestovní rychlost:''' 474 km/h | ||
+ | * '''Maximální dolet:''' 2708 km | ||
+ | * '''Služební dostup:''' 10 576 m | ||
+ | * '''Výkon/hmotnost:''' 0,32 kW/kg | ||
- | == | + | == Související články == |
- | *[[ | + | * [[Grumman E-1 Tracer]] |
- | *[[ | + | * [[Boeing E-3 Sentry]] |
- | *[[Jakovlev Jak-44|Jak-44E]] | + | * [[Jakovlev Jak-44|Jak-44E]] |
- | *[[ | + | * [[AWACS]] |
+ | == Reference == | ||
+ | <references /> | ||
+ | == Literatura == | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Donald | jméno = David | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 2002 | vydání = 1 | titul = Kapesní encyklopedie Vojenská letadla | vydavatel = Ottovo nakladatelství | místo = Praha | isbn = 80-7181-701-5 | strany = 75}} | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Genf | jméno = S. A. | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 1998 | vydání = 1 | titul = Encyklopedie letadel | vydavatel = Slovo | místo = Ivanka pri Dunaji | isbn = 80-85711-35-4 | strany = 176 a 232}} | ||
+ | == Externí odkazy == | ||
+ | * [http://www.navy.mil/navydata/fact_display.asp?cid=1100&tid=700&ct=1 E-2 fact file] a [http://www.history.navy.mil/planes/e2.htm E-2C Hawkeye historická stránka US Navy] | ||
+ | * [http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/e-2.htm E-2 stránka na GlobalSecurity.org] | ||
+ | * [http://www.airliners.net/search?keywords=Grumman+E-2+Hawkeye Fotogalerie letounu Grumman E-2 Hawkeye] | ||
- | + | {{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}} | |
- | {{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}} | + | {{Flickr|Grumman+E-2+Hawkeye}}{{Commonscat|Northrop Grumman E-2 Hawkeye}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
- | [[Kategorie:Letadla Grumman]] | + | [[Kategorie:Letadla Grumman|E-2 Hawkeye]] |
[[Kategorie:Americká průzkumná letadla]] | [[Kategorie:Americká průzkumná letadla]] |
Aktuální verze z 24. 1. 2021, 20:23
Grumman E-2 Hawkeye | ||
E-2 Hawkeye francouzského námořnictva (2012) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Palubní(a pozemní) letoun včasné výstrahy | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 1960 | |
Zařazen | 1964 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1964 | |
Vyrobeno | ||
Varianty | AEW, E-2C, C-2 Greyhoud | |
Uživatel | US Navy | |
Francie, Izrael, Singapur, Egypt, Japonsko |
Grumman E-2 Hawkeye je americký dvoumotorový turbovrtulový námořní palubní hornoplošník včasné výstrahy s charakteristikami CATOBAR, operující především z palub amerických letadlových lodí. Dále operuje z paluby francouzské letadlové lodě Charles de Gaulle, a pozemních základen v Izraeli, Singapuru, Japonsku, Egyptu a několik málo strojů je také v držení Mexika a Tchaj-wanu.
Obsah |
Historie
V listopadu 1955 vydalo US Navy specifikace nového stroje včasné výstrahy, který by nahradil letouny Grumman E-1 Tracer. Konstruktéři společnosti Grumman připravili návrh s továrním označením G-123. Po předvedení makety a zevrubném posouzení byla tato studie US Navy prohlášena 5. března 1957 za vítěze tendru. V prosinci téhož roku získal výrobce od Pentagonu kontrakt na výrobu tří prototypů. Pro nový typ bylo vyhrazeno označení W2F-1 a bojové jméno Hawkeye.
První zkušební exemplář provedl úvodní let 21. října 1960.[1] Vývoj radaru General Electric AN/APS-96 pro nový typ ještě nebyl dokončen a první prototyp tak posloužil pouze k ověření základních letových vlastností. K pohonu byly vybrány dva turbovrtulové motory Allison T-56-A-8/A8 o výkonu po 3020 kW. Kompletní elektronickou výbavu obdržel až druhý vyrobený Hawkeye, který byl zalétán 19. dubna 1961. V dubnu 1962 změnilo americké námořnictvo systém označování svých letadel a z Hawkeye se tak stal typ E-2A. Po vojskových testech, které v prosinci 1962 probíhaly také na letadlové lodi USS Enterprisse, přijal Grumman od US Navy objednávku na 59 kusů E-2A včetně dvou prototypů a navíc dva cvičné stroje TE-2A. Jejich produkce skončila na jaře 1967.
Během roku 1968 byl zahájen vývoj modernizované verze E-2B, která byla vybavena novým počítačem Litton L-304 a výkonnějším radarem General Electric AN/APS-120. Zálet prvního prototypu proběhl na továrním letišti firmy Grumman v St. Augustine 20. února 1969. Na novou variantu bylo modifikováno 49 strojů E-2A, které US Navy odebíralo v letech 1970 až 1971 společně se čtyřmi omlazenými letouny TE-2A.
Souběžně s vývojem E-2B byla připravována podstatně vylepšená verze E-2C (Charlie Basic) se silnějšími pohonnými jednotkami T-56-A-422 o vzletovém výkonu po 3660 kW. Dokonalejší radar AN/APS-120 byl v roce 1976 nahrazen zařízením AN/APS-125. Dva prototypy E-2C vznikly úpravou starších E-2A, z nichž první byl zalétán 20. ledna 1971. Počátkem 80. let 20. století byly do E-2C (Group 0) zabudovány zlepšené radary AN/APS-138, které byly během téhož desetiletí nahrazeny výkonnějšími AN/APS-139 (Group I). Původní motory byly nahrazeny úspornějšími T-56-A-427 o výkonu po 3800 kW. Další modernizace se uskutečnila na začátku 90. let instalací víceúčelového pulzního Dopplerovského radaru Lockheed Martin AN/APS-145 ARPS. Pracoviště operátora radaru a dvou důstojníků pro vyhodnocování bojové situace bylo inovováno výměnou zastaralých katodových obrazovek za barevné grafické displeje. Touto konverzí prošlo 12 letounů E-2C (Group II), který přišly do služby roku 1992. V polovině 90. let vznikla ještě verze E-2C (Group II+) s vylepšeným navigačním systémem AN/ASN-92 CAINS II s GPS, modernějšími počítači a novým samočinným systémem letového řízení.
Koncem 90. let zahájil letecký výrobce Grumman, který se v roce 1994 spojil s korporací Northrop, na popud US Navy vývoj sofistikovanější varianty E-2C Hawkeye 2000, za jejíž základ posloužila varianta Group II+. Původní čtyřlisté vrtule Hamilton Sunstrand 54460 byly nahrazeny kompozitovými osmilistými typu NP2000 s číslicovým řízením. První ze 24 objednaných letounů, z nichž některé vznikly přestavbou starší verze, převzalo americké námořnictvo během října 2001.
V prosinci 2001 získal Northrop Grumman finance na předběžný vývoj a ověřovací zkoušky šesté generace Hawkeye s označením E-2D Advanced Hawkeye s přepracovanou elektronickou výbavou. Přímou vývojovou fázi odstartoval v červenci 2003 kontrakt v hodnotě 2 mld. USD na 75 strojů. Letoun nese nový hybridní radar AN/APY-9 vyvinutý společnostmi Lockheed Martin, Northrop Grumman a Raytheon. Advanced Hawkeye pohání dvojice motorů T56-A-427 s vrtulemi NP2000. Novinkou je i skleněný kokpit. Prototyp zalétali 3. srpna 2007 piloti Tom Boutin a por. US Navy Drew Ballinger s operátorem systémů Zyadem Hajoem.
Nasazení
První sériové letouny E-2A obdržela letka VAW-11 Airborne Early Warning Squadron 19. ledna 1964[2] operující z mateřského nosiče USS Kitty Hawk. Od té doby působí jako letová kontrola a včasná výstraha na letadlových lodí US Navy. Od října 1965 do července 1966 byla jednotka VAW-11 nasazena ve vietnamské válce, následně se do Tonkinského zálivu přesunuly další letky se stroji Hawkeye. Šlo například o VAW-113 z nosiče USS Constellation, která v této oblasti sloužila v letech 1967 až 1975.
Stroje E-2C z úvodní série vstoupily do služby v listopadu 1973, kdy je na základně NAS Norfolk převzala letka VAW-123. Do roku 1988 US Navy zařadila do stavu 55 letounů této verze.
Prvním zahraničním uživatelem se stal Izrael, který převzal čtyři E-2C (Group 0). Ve stavu Chel ha-Avir byly v letech 1978 až 1994, poté byly dlouhodobě uskladněny. O tři z nich projevilo v roce 2002 zájem Mexiko, které v lednu 2004 převzalo.
Druhým zahraničním uživatelem se staly japonské síly sebeobrany, které v letech 1982, 1984 a 1993 až 1994 postupně zařadily do stavu 601. Hikotaj se základnou Misawa celkem 13 E-2C (Group 0).
Egypt převzal v letech 1987 až 1988 a 1993 šest E-2C (Group 0), které působily v rámci 87. letky ze základny Káhira-západ. Další čtyři letouny shodné verze byly dodány během roku 1987 do Singapuru, kde je převzala 111. squadrona. V průběhu roku 1995 zařadila do svého stavu 78. letka tchajwanského letectva, dislokovaná na základně Pintung, čtyři stroje E-2T a dvojici Hawkeye 2000 (E-2K).
První ze tří objednaných E-2C (Group II) převzalo námořní letectvo Francie v prosinci 1998. Zařazeny byly ke 4. Flotille v Lan-Bihoué.
Po 30 letech verze E-2C nastupuje vylepšená E-2C 2000 Hawkeye. E-2C Hawkeye je jediným provozovaným palubním letounem včasné výstrahy s pevnými křídly. Z letadlových lodí je schopný vzlétat pouze za pomoci katapultů.
Verze
- E-2A – 1. verze
- E-2B – 2. verze
- E-2C – 3. verze, dodnes používaná
- E-2C 2000 Hawkeye – nejnovější verze většina uživatelů upravila své stroje na tuto verzi
- C-2 Greyhoud – nákladní obměna „Hawkeye“ také používaná na letadlových lodích
Hlavní technické údaje (E-2C/D)
- Posádka: 5 (Dva piloti, bojový důstojník informačného centra, důstojník vzdušné kontroly a operátor radaru)
- Délka: 17,60 m
- Rozpětí: 24,56 m
- Výška: 5,58 m
- Nosná plocha: 65 m²
- Hmotnost prázdného letadla: 19 536 kg
- Vzletová hmotnost: 18 090 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 26 083 kg
- Pohonná jednotka: 2 × turbovrtulový motor Allison / Rolls-Royce T56-A-427A, každý o výkonu 5100 koní (3800 kW)
- Maximální rychlost: 648 km/h
- Cestovní rychlost: 474 km/h
- Maximální dolet: 2708 km
- Služební dostup: 10 576 m
- Výkon/hmotnost: 0,32 kW/kg
Související články
Reference
- ↑ ODEHNAL, Zdeněk. Hawkeye. Letectví a kosmonautika, říjen 2007, roč. 83., čís. 10, s. 21.
- ↑ JACKSON, Robert. Moderní vojenská letadla. 1. vyd. Praha : Ottovo nakladatelství, 2006. ISBN 80-7360-190-7. S. 172.
Literatura
- DONALD, David. Kapesní encyklopedie Vojenská letadla. 1. vyd. Praha : Ottovo nakladatelství, 2002. ISBN 80-7181-701-5. S. 75.
- GENF, S. A.. Encyklopedie letadel. 1. vyd. Ivanka pri Dunaji : Slovo, 1998. ISBN 80-85711-35-4. S. 176 a 232.
Externí odkazy
- E-2 fact file a E-2C Hawkeye historická stránka US Navy
- E-2 stránka na GlobalSecurity.org
- Fotogalerie letounu Grumman E-2 Hawkeye
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |