Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Messerschmitt Bf 110

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ šablona FLICKR)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 19. 8. 2013, 11:05

Messerschmitt Bf 110
Bundesarchiv Bild 101I-377-2801-013, Flugzeug Messerschmitt Me 110.jpg
Základní charakteristika
Určení těžký stíhač
Výrobce Bayerische Flugzeugwerke
Konstruktér
První let 12. května 1936
Zařazen 1938
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 6 170 kusů
Varianty
Uživatel Luftwaffe
Itálie, Maďarsko, Rumunsko
Noční stíhač Bf 110G-4 na letišti v britském Farnborough v říjnu 1945
Bf 110G-2

Messerschmitt Bf 110 byl německý těžký stíhací letoun, který sloužil během druhé světové války.

Vývoj začal roku 1934, kdy RLM požadovalo těžký stíhací letoun s dlouhým doletem, který by byl schopen souboje s jednomotorovými stíhačkami. Menší obratnost měl vyrovnat palebnou silou. Kategorie takovýchto letounů dostala název Zerstörer (ničitel).

Prototyp Bf 110 V1 s motory DB 600A vzlétl 12. května 1936 a dosáhl rychlosti 505 km/h. V roce 1937 začala výroba ověřovací série čtyř Bf 110 A-0 se slabšími motory Jumo 210B, se kterými bylo dosaženo rychlosti pouze 430 km/h. Na jaře 1938 se začala vyrábět série strojů verze Bf 110 B s motory Jumo 210G a dvěma kanóny. Vzniklo celkem 45 kusů této série. Stroje už nestačily být vyzkoušeny v občanské válce ve Španělsku.

Ve větší sérii vznikla verze Bf 110 C s motory DB 601 s přímým vstřikováním paliva a kompresorem a s novým křídlem. V době útoku na Polsko měla Luftwaffe ve výzbroji 195 kusů verze C; letouny byly s úspěchem nasazeny jako bitevní a ještě stačily likvidovat polské stíhačky, podobnou úlohu sehrály ve Fracii, ale nad Anglií už na Spitfiry a Hurricany nestačily; dokonce k nim musel být dodán doprovod stíhaček Bf 109. Tím pádem byly jako stíhače z denních operací staženy nebo byly přeřazeny k bitevním úkolům.

Jako lodní doprovod sloužily verze D a E s přídavnými nádržemi. Verze F dostala silnější motory DB 601F s výkonem 993 kW, tato verze byla mj. vyzbrojena i raketovými projektily po křídly.

Od roku 1940 se také začaly používat jako noční stíhačky. Zpočátku byly opatřeny pouze černým nátěrem a na cíl byly návaděny vizuálně. Během roku 1941 začaly být náváděny pozemními radary, pokročilejší verzí byla až F-4 s palubním radarem Fug 202 Lichtenstein BC.

Během roku 1941 se ukázalo, že náhrada v podobě letounu Me 210 zklamala a typ Me 410 se typu Bf 110 pouze vyrovnal, a tak vznikla verze Bf 110 G se silnějšími motory DB 605B o výkonu 1084 kW a lepšími aerodynamickými vlastnostmi. Tato verze mohla být vybavena různou výzbrojí (i 37mm kanónem). Varianta G-4 s lepším radarem FuG 212 Lichtenstein C-1, čtyřmi kulomety a dvěma kanóny sloužila jako noční stíhač. Typ Bf 110 tak ve výrobě zůstal po celou dobu války, celkem se ho vyrobilo přes 6 000 kusů. 121 nočních sestřelů si na stroji Bf 110 připsal Heinz-Wolfgang Schnaufer.

Po neúspěchu nad Británií vznikl názor, že letoun trpí špatnou konstrukcí - to však nebyla až tak pravda. Žádný z konstruktérů té doby ještě nepřišel s nápadem, který by velkému a těžkému dvoumotorovému stíhači s dlouhým doletem umožnil konkurovat jednomotorové a jednomístné stíhačce s krátkým doletem. Jeho konstrukce navíc umožnila montáž novější avioniky, výzbroje i motorů, než mohl kdokoliv v době vzniku letounu tušit. Také hlavní štáb nepochopil jeho pravý způsob nasazení, to pak vedlo ke ztrátě 40 % v Zerstörergruppen za tři týdny. Pravdou však je, že se letoun vyráběl delší dobu než, po kterou mu stačily síly na udržení místa v přední linii (to se ale netýká jen typu Bf 110). Nad Británií mohl svou palebnou sílu využít pouze s momentem překvapení nebo při souboji s nováčkem, jeho jediný dozadu střílející kulomet byl jako obranná výzbroj málo. Třebaže stroj nad Británií nevynikl, na ostatních bojištích si v následujících letech vedl více než dobře.

Specifikace (Bf 110C-4)

Americká vojenská obrazová příručka (1943)

Technické údaje

  • Osádka: 2 (3 jako noční stíhač)
  • Rozpětí: 16,3 m
  • Délka: 12,30 m
  • Výška: 3,3 m
  • Nosná plocha: 38,8 m²
  • Plošné zatížení: 173 kg/m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 4 500 kg
  • Vzletová hmotnost: 6 700 kg
  • Pohonné jednotky: 2× 12 válcový, vidlicový, invertní motor DB 601B-1, každý o výkonu 809 kW
  • Výkon/Hmotnost: 260 W/kg

Výkony

  • Maximální rychlost: 600 km/h
  • Dostup: 10 500 m
  • Dolet: 3 105 km
    • Bojový: 2 410 km
    • Přeletový: 2 800 km

Výzbroj

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Messerschmitt Bf 110
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Messerschmitt Bf 110