Karlín
Z Multimediaexpo.cz
(šablony) |
m (1 revizi) |
Verze z 16. 1. 2014, 21:41
Karlín je čtvrť (katastrální území) v městské části Praha 8, mezi Libní a Novým Městem. Je vymezena oblastmi Vltava – Těšnov – úpatí vrchu Vítkov – Palmovka - Libeňský most. Obec Karlín byla založena roku 1817 na někdejším Špitálském poli, v letech 1903–1921 byl Karlín městem.
Obsah |
Historie čtvrti
Karlín byl založen roku 1817 a pojmenován byl na počest manželky císaře Františka I. Karolíny Augusty. Původně do jeho katastru náležel také ostrov Štvanice, který byl později připojen k Holešovicím-Bubnům. Již tehdy ale na tomto území stála vojenská invalidovna. Ta byla vystavěna v létech 1731 - 1737 jako ubytovna pro válečné invalidy i s rodinami z peněz nadace polního podmaršálka Petra Strozziho ze Schrattenthalu. Po zbourání městských hradeb v 70. letech 19. století patřily pozemky v dnešním Karlíně k nejlevnějším. Proto zde také vyrostla řada závodů a obytných domů velmi rychle, na Rohanském ostrově byly vybudovány podniky a blíže k Vítkovu potom obytné domy. Součástí Velké Prahy se stal Karlín až v roce 1922. Tedy později než sousední Libeň, která byla připojena k Velké Praze již v roce 1901 a musela být s Prahou spojena „oklikou“ přes Libeňský most. V této době zde měl velký vliv průkopník české elektrotechniky František Křižík, který zde rozvíjel elektrotechnický průmysl. Roku 1907 zde byla uvedena do provozu Křižíkova elektrická tramvajová dráha, kterou však záhy z organizačních důvodů odprodal Praze.
Významnou stavbou čtvrti je Negrelliho viadukt, někdy též zvaný Karlínský, který spojuje Masarykovo nádraží s nádražím Bubny. V 90. letech byla tranzitní silniční doprava přemístěna blíže k Vltavě na nové Rohanské nábřeží, takže byla zklidněna Sokolovská ulice, hlavní karlínská třída.
Poválečný rozvoj
V 60. letech bylo v sousedství barokní Invalidovny postaveno – jako jedno z prvních – stejnojmenné panelové sídliště. Později zde přibyl hotel Olympik, jako připomínka tehdejších snah o pořádání Olympijských her. Již první trasa metra v roce 1974 byla ukončena na území Karlína ve stanici Florenc. V roce 1990 se karlínští dočkali podzemní dráhy do centra Karlína, přilehlé pěší zóny a na sídliště Invalidovna prodloužením trasy metra B o stanice Křižíkova a Invalidovna. V roce 2002 zcela zatopila a zdevastovala Karlín povodeň, která způsobila pád několika domů, a trvalo rok, než se zde život vrátil k normálu. Na jaře roku 2006 byla dokončena protipovodňová ochrana Karlína a Libně. Od počátku 21. století probíhá v Karlíně intenzivní výstavba. Nové objekty se budují převážně mezi Rohanským nábřežím a Vltavou. Ve starém Karlíně se většinou jedná o přestavby nebo dostavby starých továrních objektů. V roce 2008 rozhodl pražský magistrát o pronájmu a následném prodeji Rohanského ostrova, kde má vyrůst nové městské centrum[1]. V roce 2005 obyvatelé Karlína uspořádali petici za zřízení samostatné městské části Karlín.[2] Zastupitelstvo hlavního města Prahy, jemuž byla určena, o ní nehlasovalo.
Významné stavby
- Hudební divadlo v Karlíně
- Hotel Olympik
- Invalidovna
- Kostel sv. Cyrila a Metoděje
- Karlínská synagoga
- Danube House
- Nile House
- Negrelliho viadukt
- Autobusové nádraží Florenc (dolní nádraží)
- Pěší tunel Karlín–Žižkov
Okolní čtvrti
Karlín sousedí s těmito pražskými čtvrtěmi:
- na severovýchodě s Libní
- na jihu s Žižkovem
- na západě s Novým Městem
- na severu přes Vltavu s Holešovicemi
Fotogalerie
Odkazy
Reference
- ↑ http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/rohansky-ostrov-nabidne-bydleni20080623.html
- ↑ Petice za zřízení Městské části Karlín [online]. Karlínský informační portál, 2005-4-12, [cit. 2008-04-06]. Dostupné online.
Externí odkazy
- Informační portál pro Karlín (spíše reklamní, ale obsahuje i články o historii atd.)
- Historie Karlína na stránkách Klubu pro záchranu památek
- Pražský dopravní zeměpis, Karlín (DP-kontakt)
- Památky a další zajímavé objekty v Karlíně
Literatura
- ČÍŽEK, Karel. Úvaha o spojení obce Karlínské s král. hlavn. městem Prahou. Praha : Knapp, 1885. Zpráva mapující poměry samostatného Karlína v 80. letech 19. stol. a posuzující výhody a nevýhody případného připojení ku Praze.. Dostupné online.
- JOZÍFEK, Otakar. Karlínsko. Praha : Čas, 1904. Sociologický rozbor situace zemědělců v karlínském okrese na přelomu 19. a 20. stol. ve srovnání s dánskými nebo německými rolníky. Autor hodnotí hospodářskou situaci (katolických) rolníků v karlínském okrese (r. 1904) a srovnává ji s (protestantskými) rolníky v Dánsku nebo Německu. Dostupné online.
- KNEIDL, František. Dějiny města Karlína. Praha : Česká grafická unie, 1923. Dějiny území za Poříčskou branou od 10. stol. do roku 1817, kdy zde vznikla samostatná obec Karlín.. Dostupné online.
- KNEIDL, František. Dějiny karlínského školství za první půlstoletí jeho trvání : Od roku 1841 do roku 1891. Praha : Obec karlínská, 1891. Stručný nástin historie školství v Karlíně od založení této dnešní pražské čtvrti v r. 1817 do r. 1891.. Dostupné online.
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |